Raar/onbekend probleem voor niet starten

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Bloody

Raar/onbekend probleem voor niet starten

Bericht door Bloody »

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van de luchtgekoelde HEBO bike van AE.
Op wezen halen in Den Haag, met het openbaar vervoer naar huis en thuis eerst even in de straat beetje zachtjes wezen oefenen. Hierna ben ik naar de lokale wielrenbaan gegaan en ben even lekker een aantal rondjes wezen rijden. (Totaal zo'n 5km volgens de fietskilometerteller).
Terug naar huis, de luchttoevoer netjes dichtgezet en de bike in de schuur geplaatst voor de rest van de dag.

Vanmorgen, denk nou het ochtendzonnetje is er heel even bike starten en beetje rijden.
Luchtklepje open, wegens hoge compressie eerst het touw er een slag of 2 uit trekken en hard doortrekken (zoals aangegeven door AE).
Geen gehoor :(. Alles nagekeken, even op het bolletje op de carburateur gedrukt om lucht te verwijderen en nog een stuk of 20 keer geprobeerd aan te trekken. Helaas.
Omdat de benzine tank zo goed als leeg was dacht ik dat daar de oorzaak zou liggen en ben ik een jerrycan wezen halen om hier 5 liter Euro98 in de doen en aan te mengen met 125ml volsynthetische tweetakt olie (1:40). Tank bijgevuld, bolletje nog paar keer ingedrukt om weer vol met benzine te zitten en trekken. Helaas nog steeds niets.
Omdat ik nog redelijk nieuw ben op het gebied van de minibikemotoren AE via PM op de hoogte gesteld en gevraagd wat het zou kunnen zijn.
Tank leeg laten lopen, de uitlaat controleren op benzine (of hij niet verzopen is), bougie controleren op vonken, en droog starten zou het allemaal moeten verhelpen. (Een simpele schoonmaakbeurt dus).
Een uur en een bloedende vinger verder maar weer een beetje benzine er in om te kijken of het werkte. Helaas. Nog steeds niets. Trekken, je hoort de compressie (die je ook heel erg voelt met het trekstarten) de uitlaat in gaan door de plofjes maar daar blijft het dan ook bij.
Bougie gecontroleerd en deze is gewoon vochtig en vonkt goed. Ook de luchtklep staat open en een andere bougie is uitgeprobeerd. Allemaal tevergeefs. Tot overmaat van ramp werd na het vele starten het touwtje ook een beetje heet van het schuren en dacht die even leuk te zijn om te knappen (alleen de buitenste laag). Hij is nu dus ook stukje dunner en ik durf dus niet zo heel hard meer te trekken, bang dat het straks helemaal breekt. Maar met voorzichtigheid moet het naar mijn inzien ook gewoon kunnen lukken.

De bike staat nu weer netjes te wachten tot de oplossing gevonden is.

Op advies van AE zal ik morgen proberen te starten op alleen Euro98, waaraan ik later olie toe kan voegen.

Iemand van jullie nog een suggestie waar het aan zou kunnen liggen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie op deze manier genoeg info kunnen krijgen :).

Alvast bedankt, groeten. Johnny.
Super 7
forum gebruiker

Bericht door Super 7 »

Verwijder de bougie en spuit er een klein beetje remmenreiniger in. Bougie terugplaatsen en starten maar. Geen choke gebruiken.
Succes.
PS remmenreiniger is bij iedere automaterialenhandel te verkrijgen. Is altijd makkelijk, ook om schoon te maken.
Richard D
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Richard D »

bloody schreef: Op advies van AE zal ik morgen proberen te starten op alleen Euro98, waaraan ik later olie toe kan voegen.
:shock: lijkt me niet verstandig om er euro 98 zonder olie in te gooien, aan de olie kan het bijna niet liggen.
ik denk dat je probleem ligt bij het choken, met het luchtklepje bedoel je volgens mij de choke (butterfly carb dus).
Klepje dicht, 2-3 rukken aan het touwtje tot je wat gepruttel hoort, dan de choke dicht (klepje open) en nog een paar rukjes en dan moet hij lopen.
als je te vaak trekt met de choke erop is hij gauw verzopen, en zal je moeten starten zonder choke en de gashendel een beetje open.

Richard
[url=http://imageshack.us][img]http://img209.imageshack.us/img209/5329/forumonderschriftpz6.jpg[/img][/url]
voor vragen of info verwijs ik je graag naar mn eigen forum: www.poldercarbon.nl/phpBB/index.php of website www.poldercarbon.nl
perry1990
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door perry1990 »

wat betreft het touwtje daar moet je een nieuwe voor bestellen nu al ik heb dit ook gehad en na een stuk of 15 keer trekken trok ik dat touwtje ook nog is kapot en dat is niet leuk als je een week moet wachten op een verzenden ikzelf had nog een soortgelijk touw leggen en erop gezet waar ik ook weer 6 touwtjees van gebruikt heb

dus ik raad je aan om een stevig touwtje te kopen alvast of gewoon een touwtje bij *geen sponsor* ofzo succes
Groeten perry

[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=11651][img]http://img344.imageshack.us/img344/5922/afbeelding002gb9.jpg[/img][/url]
Bloody

Bericht door Bloody »

touw ga ik zo even halen bij de lokale vliegershop. dat vliegertouw is wel stevig genoeg toch? (gewoon de meest dikke nemen die er op lijkt).

wat betreft het starten, net weer even wezen trekken en met het luchthendeltje wezen spelen...
op gegeven moment rook het wel erg naar benzine dus ben ik wezen kijken, toen kwam de benzine gewoon de luchtfilter uit lopen (steeds waneer ik een slag trok kwam er een stroompje uit). dus tank leeggehaald, en ding helemaal droog getrokken. filter er weer op, remmenspray er in gespoten, bougie er in en trekken. maar helaas. ik kan gewoon niet goed trekken door de enorme compressie die er op staat. hij had eerst al wel veel compressie maar het is echt een drama nu, alsof hij gewoon vast staat lijkt het soms wel... (het ligt aan de compressie want zonder bougie gaat het gewoon heel soepel).
iemand daar een oplossing voor?

gr. Johnny.
perry1990
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door perry1990 »

ja vlieger touw is goed ik heb een soortgelijk iets maar dat iets minder stevigen doet het opzicht ook wel goed

over de compresie weet ik het niet ik zou eigenlijk niet eensweten hoe hij lucht of benzine in je cilinder duwt
Groeten perry

[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=11651][img]http://img344.imageshack.us/img344/5922/afbeelding002gb9.jpg[/img][/url]
Bloody

Bericht door Bloody »

de jongen van de vliegerwinkel heeft vroeger ook een aantal minibikes gehad en ze ook zelfgebouwd, dus heb met hem een beetje staan praten ook.
hij vertelde mij dat je de vonken van je bougie toch wel moet kunnen zien in een beetje verlichte ruimte. dit is bij mij niet het geval, en in een donkere ruimte zie je hem wel gewoon snel vonken, maar het zijn echt milescule vonkjes.
zou hier dan het probleem bij liggen?
ik heb de bobine al even los en weer vast gemaakt (kun je niet stellen, zodra je het schroefje aandraait schiet hij toch terug) maar dit maakt niet uit voor de vonk.
trekken met de bougie er in lukt me niet eens meer door mijn vermoeide arm met die hoge compressie.

ik ben inmiddels beetje aan het eind van mijn liedje over wat ik nog kan doen :(.
Patrickn

Bericht door Patrickn »

probeer eens een nieuwe bobine :idea:
bart111

Bericht door bart111 »

probeer dit eens want ik had namelijk ook startproblemen met butterfly carburateur (de bike wel even op het bokje zetten!) : choke naar beneden (aan dus) en dan vol gas geven en trekken, dan de choke naar boven (uit dus) en dan een klein beetje gas maar dat je wel een ander geluid hoort en dan trekken. hij hoort het nu te doen.

bij mij is het zo dat je ong. 7 keer moet trekken met de choke aan en ong. 7 keer met de choke uit. ik vind dit nog veels te veel en het duurt me veels te lang. maarja, ik weet nou eenmaal geen oplossing.

ik hoop voor je dat dit werkt! anders weet ik het niet!
Bloody

Bericht door Bloody »

ik weet niet waar jij een choke vind hoor, maar het enige wat mijn butterfly heeft is een luchtklep. deze moet eigenlijk altijd open omdat je bike ook zn frisse neus moet kunnen halen.

AE vertelde me dat de vonken die de bougie produceert altijd al zo zijn geweest, dus daar zal het probleem dan niet liggen.
vanmorgen weer gewoon netjes geprobeerd te starten... beetje benzine er in en trekken. na 2 of 3 keer trekken met veel compressie gaat het een stuk soepeler volgens AE... en inderdaad, dat ging het. jammer dat ik nog een benzinekraantje moet monteren want hij was meteen al verzopen :x...
maargoed, ik moest naar werk dus alles weer netjes er uit gehaald en in de schuur gezet zodat hij op kon drogen.
uit werk, benzine er weer in en op hoop van zegen dat het deze keer wel lukt!
maarja, het zou geen eigendom van mij zijn als het niet tegen zou gaan werken, en inderdaad. de compressie is hetzelfde als vanmorgen, en om dus weer soepel te krijgen eerst gewoon netjes paar keer normaal trekken en dan zou het soepeler moeten gaan.
no f* way! ik krijg juist een enorme tegenslag als ik wil trekken. je armspieren hoor je haast scheuren en het hendeltje vliegt uit je handen. ook na veel proberen (en inmiddels blaren op mn vingers) geen vooruitgang...

bike nu in de schuur gezet en ik ga bedenken wat ik nog wil en kan doen met hem.
liefst moet hij natuurlijk gewoon gaan lopen maar het zal wel niet weggelegd zijn voor mij :(.

ik ben er eerlijk gezegd voorlopig een beetje klaar mee... hij heeft me meer frustratie opgeleverd dan plezier (ondanks dat de gereden kilometers dikke fun waren).

ik ga bidden voor ik ga slapen vannacht dat hij morgen een wonderdag heeft ofzo... :roll:

Gr. Johnny.
bart111

Bericht door bart111 »

choke is het luchtklepje toch? of ben ik nou gek? maar probeer het is op die manier die ik zei.
Patrickn

Bericht door Patrickn »

Patrickn schreef:probeer eens een nieuwe bobine :idea:
probeer dit eens echt ik had ook het probleem niet starten en de bobine was de oorzaak
AngelEyes

Bericht door AngelEyes »

Patrickn schreef:
Patrickn schreef:probeer eens een nieuwe bobine :idea:
probeer dit eens echt ik had ook het probleem niet starten en de bobine was de oorzaak
Kan je idd proberen. Ik heb hem er nog een extra bobine bij gegeven. Moet je wel ff de kabel verlengen..

AE
Bloody

Bericht door Bloody »

Even een updatje:

Je raad het nooit... HIJ DOET HET! :shock::shock:

Wat het probleem nou was: geen idee? :roll:
Noujaaa een beetje... heb de uitlaat even losgehaald nadat uit die aansluiting van de pijp op de bocht een stroom zwarte smurrie droop.
Ding los, even op zijn kop. *Bloep* een hele zwarte lading...
Nu leek het mij logisch dat dat de oorzaak is van die tegenslag... hij kon zijn lucht gewoon niet kwijt en dus deed hij het niet.
Naja, ding er weer terug op, en inderdaad, hij trok een stuk beter!

Benzine er in, pompen, 2 keer trekken en starten!

/me does happy dance 8) 8)
mitch

Bericht door mitch »

maar dat "luchtklepje" is tog echt je choke :wink:
Plaats reactie