Carburateur schoonmaken (47/49cc chinees)

Meest gestelde vragen, chinese minibikes.

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Navy Green
forum gebruiker
Berichten: 620
Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
Locatie: Bunde

Carburateur schoonmaken (47/49cc chinees)

Bericht door Navy Green »

De oorzaak is 9 van de 10 keer dat de carburateur, filter, benzinekraan of de benzineleiding verstopt zit door troep, hierdoor kan je bike slecht of niet lopen en heb je kans dat je bike gaat lekken.
Zo ga je te werk:


1- Je carburateur zit tussen het blokje en het achterwiel. Hier is best slecht bij te komen, daarom kan je het beste alles demonteren wat in de weg zit. Begin dus met je achterspatbord en haal je zitkap en tank er ook af. (zorg dus wel dat er geen benzine meer in je tank zit). Als je nog steeds niet goed erbij komt kun je altijd nog je achterwiel demonteren, dit heb ik ook even gedaan om beter erbij te komen.
Afbeelding
2- Begin nu met je luchtfilter eraf te draaien. Er zijn verschillende soorten filters, de meeste zitten met een grote slangenklem vast, draai ze met een platte schroevendraaier los. En trek de luchtfilter van de carburateur af. Afbeelding
3- Als je de luchtfilter eraf hebt, zie je dat de carburateur d.m.v. 2 inbus schroeven vast zit. Draai deze los en trek je carburateur los van het spruitstuk. (inbus schroeven zijn aangegeven met een rode pijl)
Afbeelding
4- Je carburateur zit nu alleen nog vast aan de gaskabel. Draai aan de bovenkant van de carburateur de kop eraf waar de gaskabel aangesloten zit. Als het goed is kan je nu de gasschuif met gasnaald zo uit je carburateur trekken.
AfbeeldingAfbeelding
5- Je kunt nu de gaskabel los halen van de gasschuif, doe dit door de gasschuif naar boven te drukken zodat de veer ingedrukt word, zo staat er geen spanning op de gaskabel en kan je hem zo uit de gasschuif trekken. Als je dit gedaan heb leg dan alles netjes en geordend op volgorde. Nu kun je de carburateur gaan strippen. Draai het benzine kraantje en vlotterbakje los en haal de vlotter, sproeier en alles eruit. Let wel op dat je weet hoe je alles terug moet monteren, leg alles netjes in volgorde naast elkaar. Afbeelding
6- Nu kun je beginnen met alles schoon te maken. Het beste kun je dit doen met een compressor hiermee blaas je al het vuil weg. Heb je dit niet blaas dan alle openingen waar de benzine doorheen moet goed door en zorg dat er geen vuil achter blijft. Doe dit bij alle onderdelen.

7- Als alles mooi en schoon is kan je weer beginnen alles in elkaar te draaien. Erna kan je de carburateur weer monteren. Dit gaat hetzelfde als het demonteren alleen andersom. Zorg dat de gaskabel weer goed gemonteerd word, controleer dit door aan het gashendel te draaien, nu hoort de gasschruif op en neer te gaan zonder te blijven hangen. Als alles werkt zoals het moet draai je d.m.v. de 2 inbus schroeven de carburateur weer op het spruitstuk.
AfbeeldingAfbeelding
8- Voordat je de luchtfilter en het tankje/benzine leiding weer monteert, moet je alles schoon maken, spoel het tankje een paar keer en blaas de benzine leidingen goed door. De filter kan je het beste even met benzine schoon maken, zo gaat al het vuil eruit.

9- Nu kun je de kappen weer monteren en eventueel het achterwiel. Controleer voor het rijden even of je alles wel goed hebt vast gezet.
Afbeelding

Auteur: Navy green
Plaats reactie