Balhoofdshoek Fabrieksfietsen

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MSSH
forum gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 11:10

Balhoofdshoek Fabrieksfietsen

Bericht door MSSH »

Ik rijd zelf met een Tai Chi en het is algemeen bekend dat bij de chinezen de balhoofdshoek ivm een fabrieksfiets wat laffer staat, ok een stuk laffer.

Nu wil ik gewoon lekker rond blijven kneuteren op mijn Tai Chi en niet al mijn geld in een fabrieksfiets stoppen. Ik wil dus eigenlijk de balhoofdshoek gaan aanpassen, gewoon doormiddel van een sleuf te frezen in de bovenste kroonplaat en hem dan wat naar voren te monteren, gevolg steilere balhoofdshoek.

Maar dan de echte vraag. Onder welke hoek staat het balhoofd/voorvorkje van jullie fietsen? Dit zou ik graag willen weten zodat ik een richtlijn heb.
GRC RsR 50cc fahrer 8)

www.tj-tuning.nl: In Power We Believe
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Balhoofdshoek Fabrieksfietsen

Bericht door Raytje192 »

MSSH schreef:Ik rijd zelf met een Tai Chi en het is algemeen bekend dat bij de chinezen de balhoofdshoek ivm een fabrieksfiets wat laffer staat, ok een stuk laffer.

Nu wil ik gewoon lekker rond blijven kneuteren op mijn Tai Chi en niet al mijn geld in een fabrieksfiets stoppen. Ik wil dus eigenlijk de balhoofdshoek gaan aanpassen, gewoon doormiddel van een sleuf te frezen in de bovenste kroonplaat en hem dan wat naar voren te monteren, gevolg steilere balhoofdshoek.

Maar dan de echte vraag. Onder welke hoek staat het balhoofd/voorvorkje van jullie fietsen? Dit zou ik graag willen weten zodat ik een richtlijn heb.
Ander trucje is om de voorpoten wat door te laten zakken, scheelt ook een hoop weet ik nog van toen ik op me tai chi reed :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
Denna
forum gebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 12:42

Bericht door Denna »

Dat heeft hij al gedaan, maar dat geeft zeker niet hetzelfde effect. Je gaat namelijk je fiets meer voorover laten hellen, als je je balhoofd stijler hebt hoeft dat niet.
Zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeekeh Jung
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Mensen zoek even naloop en balhoofdshoek op en de effecten ervan.

Groeten,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Denna
forum gebruiker
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 12:42

Bericht door Denna »

De lengte van de voorvork van een polini 911 is 40cm van hart as tot aan de kroonplaat.
Van een GRC is deze 38,5 cmm.
Dus alles wat hier tussen in zit is goed.
Deze maten zijn dus voor de midibikes met 6,5 inch wielen, zeg maar de
911 polini, grc midimotor rr en de blata origami b1.
De voorvork staat inderdaad onder een hoek van 24 graden vanuit de verticale lijn.De naloop van het voorwiel wordt bepaald door de balhoofdhoek en de positie van de vooras in of aan de voorvork.
De ideale balhoofdhoek is voor hairpinachtige bochten 21 graden, voor langere bochten maximaal 24 graden.
Op kartbanen gebruik ik 21 graden.

Dat is wat ik heb kunnen vinden, Tim.

Ik neem aan dat je hier wel wat mee kan.
Zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeekeh Jung
Plaats reactie