Inrijden van Koppeling.
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- üntiej#21
- forum gebruiker
- Berichten: 3658
- Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Inrijden van Koppeling.
Door Hank Kok ( *HANK* )
Hallo
Daar is tie dan
Het bakken van de koppeling in de oven vind ik een beetje raar, namelijk de schoentjes hebben al in de oven gezeten om de voering er op te bakken, dus mijn inziens is dit een fabel.
Wat ik wel weet dat het met remvoeringen gedaan wordt voor de recerij, maar dit is een ingewikkeld proces en duurt dagen, met als gevolg zeer goed remmen maar veel slijtage.
In rijden van de koppeling.
Kontroleer ten eerste je koppelings kom op oneffenheden en braamen, is de kom niet spiegel glad, dan moet je deze opschuren met schuurpapier korrel 400 of hoger, als de kom dan mooi glad is doe je het nog een keer maar dan met een beetje olie erbij, hierdoor wordt hij echt spiegelglad.
LET WEL als je olie gebruikt hebt dat je de kom weer goed ontvet met remreiniger of tinner ER MAG GEEN OLIE ACHTERBLIJVEN
Zet de koppeling op het toerental waar hij ongeveer op moet staan, dus zeker niet te laag dit geeft alleen maar extra slip dus te veel warmte.
Ga zeker geen 10 proefstarts achter elkaar maken wat dan rook je dus de koppeling zo op.
Laat de koppeling eerst een paar keer warm worden (rond de 80 Gr) (dus niet bloed heet) en laat hem weer rustig afkoelen, doe dit door je bike met het voorwiel tegen de muur te zetten en een beetje gas geven zodat de koppeling gaat slippen.
Als je dit een aantal keer gedaan hebt, ga je rustig rijden met je minibike.
Je trekt een keer op uit stilstand (eventueel een beetje bijsteppen) en dan rustig rijden gas geven tot de koppeling vastzit en zo een poosje rijden en dan weer gas los en weer rustig optrekken (de bike wel laten rollen dus niet stil gaan staan).
Dit moet je een 15 min doen, en in de gaten houden dat de koppeling niet te warm wordt.
De schoentjes moeten de kans krijgen om zich te vormen naar de kom.
Ga bij Carbon of Keflar schoentjes niet aan de voering schuren, hier worden ze namelijk ruw van en je onderbreekt de structuur van het voerings materiaal, tevens is het een beetje zonde van de voering je hebt het tenslotte allemaal betaald.
De voering moet zelf de vorm aannemen en uiteindelijk wordt de oppervlakte glad, en dan is het schoentje goed ( het wil nog niet zeggen dat hij overal aangrijpt maar dat komt vanzelf).
Als er uiteindelijk gladde kanten aan de schoentjes komen ga je de koppeling op het juiste aangrijp toerental zetten.
Dan kun je er langzaam aan mee gaan rijden zoals het moet.
Blijf ten alle tijden opletten dat je koppeling niet te warm wordt, denk je dat je wat ruikt van uit je koppeling stoppen en af laten koelen.
Kies de juiste tandwiel verhouding, dit hangt af van de baan en je eigen gewicht (dus ga niet voor alleen maar topsnelheid)
Kontroleer regelmatig je koppeling op slijtage en let er op dat hij niet in aangrijp toerental verandert, gebeurdt dit wel moet je je koppeling nastellen.
Zorg er voor dat er tussen het schoentje en de kom in ruststand niet te veel ruimte komt door slijtage, namelijk dan wordt de veer extra zwaar belast. deze ruimte mag liggen tussen de min 0,6 en max 1,2 mm
Is dit wel zo, dan het schoentje omhoogzetten of een kleinere kom diameter gebruiken.
Tevens licht het ook aan de bike of deze van onderuit goed trekt, namelijk hoe hoger het aangrijp toerental hoe meer warmte ontwikkeling, hoe groter de slijtage.
Maar staat de koppeling te laag dan kan de bike niet oplopen in toerental en blijft de koppeling slippen, en ook dan te veel warmte ontwikkeling.
Oke dit was het wel zo'n beetje dacht ik, als je dit allemaal in acht neemt dan moet het goed komen.
DE DOKTER
Hallo
Daar is tie dan
Het bakken van de koppeling in de oven vind ik een beetje raar, namelijk de schoentjes hebben al in de oven gezeten om de voering er op te bakken, dus mijn inziens is dit een fabel.
Wat ik wel weet dat het met remvoeringen gedaan wordt voor de recerij, maar dit is een ingewikkeld proces en duurt dagen, met als gevolg zeer goed remmen maar veel slijtage.
In rijden van de koppeling.
Kontroleer ten eerste je koppelings kom op oneffenheden en braamen, is de kom niet spiegel glad, dan moet je deze opschuren met schuurpapier korrel 400 of hoger, als de kom dan mooi glad is doe je het nog een keer maar dan met een beetje olie erbij, hierdoor wordt hij echt spiegelglad.
LET WEL als je olie gebruikt hebt dat je de kom weer goed ontvet met remreiniger of tinner ER MAG GEEN OLIE ACHTERBLIJVEN
Zet de koppeling op het toerental waar hij ongeveer op moet staan, dus zeker niet te laag dit geeft alleen maar extra slip dus te veel warmte.
Ga zeker geen 10 proefstarts achter elkaar maken wat dan rook je dus de koppeling zo op.
Laat de koppeling eerst een paar keer warm worden (rond de 80 Gr) (dus niet bloed heet) en laat hem weer rustig afkoelen, doe dit door je bike met het voorwiel tegen de muur te zetten en een beetje gas geven zodat de koppeling gaat slippen.
Als je dit een aantal keer gedaan hebt, ga je rustig rijden met je minibike.
Je trekt een keer op uit stilstand (eventueel een beetje bijsteppen) en dan rustig rijden gas geven tot de koppeling vastzit en zo een poosje rijden en dan weer gas los en weer rustig optrekken (de bike wel laten rollen dus niet stil gaan staan).
Dit moet je een 15 min doen, en in de gaten houden dat de koppeling niet te warm wordt.
De schoentjes moeten de kans krijgen om zich te vormen naar de kom.
Ga bij Carbon of Keflar schoentjes niet aan de voering schuren, hier worden ze namelijk ruw van en je onderbreekt de structuur van het voerings materiaal, tevens is het een beetje zonde van de voering je hebt het tenslotte allemaal betaald.
De voering moet zelf de vorm aannemen en uiteindelijk wordt de oppervlakte glad, en dan is het schoentje goed ( het wil nog niet zeggen dat hij overal aangrijpt maar dat komt vanzelf).
Als er uiteindelijk gladde kanten aan de schoentjes komen ga je de koppeling op het juiste aangrijp toerental zetten.
Dan kun je er langzaam aan mee gaan rijden zoals het moet.
Blijf ten alle tijden opletten dat je koppeling niet te warm wordt, denk je dat je wat ruikt van uit je koppeling stoppen en af laten koelen.
Kies de juiste tandwiel verhouding, dit hangt af van de baan en je eigen gewicht (dus ga niet voor alleen maar topsnelheid)
Kontroleer regelmatig je koppeling op slijtage en let er op dat hij niet in aangrijp toerental verandert, gebeurdt dit wel moet je je koppeling nastellen.
Zorg er voor dat er tussen het schoentje en de kom in ruststand niet te veel ruimte komt door slijtage, namelijk dan wordt de veer extra zwaar belast. deze ruimte mag liggen tussen de min 0,6 en max 1,2 mm
Is dit wel zo, dan het schoentje omhoogzetten of een kleinere kom diameter gebruiken.
Tevens licht het ook aan de bike of deze van onderuit goed trekt, namelijk hoe hoger het aangrijp toerental hoe meer warmte ontwikkeling, hoe groter de slijtage.
Maar staat de koppeling te laag dan kan de bike niet oplopen in toerental en blijft de koppeling slippen, en ook dan te veel warmte ontwikkeling.
Oke dit was het wel zo'n beetje dacht ik, als je dit allemaal in acht neemt dan moet het goed komen.
DE DOKTER
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Re: Inrijden van Koppeling.
Hem polijsten.Untiej Mini Racing schreef:Kontroleer ten eerste je koppelings kom op oneffenheden en braamen, is de kom niet spiegel glad, dan moet je deze opschuren met schuurpapier korrel 400 of hoger, als de kom dan mooi glad is doe je het nog een keer maar dan met een beetje olie erbij, hierdoor wordt hij echt spiegelglad.
LET WEL als je olie gebruikt hebt dat je de kom weer goed ontvet met remreiniger of tinner ER MAG GEEN OLIE ACHTERBLIJVEN
-
- spammer
- Berichten: 6479
- Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
- Locatie: friesland
- ferryn
- forum gebruiker
- Berichten: 946
- Lid geworden op: di 11 apr 2006, 14:51
- Locatie: 3de Doos Rechts
- Contacteer:
maar dit geld toch ook voor chineze bikes met afstelkoppelingen???(of als ze die hebben gekocht)
miss handig als zoiets als deze daar ook staat(chinese bikes), zodat er niet onnodige topics worden geplaats
miss handig als zoiets als deze daar ook staat(chinese bikes), zodat er niet onnodige topics worden geplaats
[quote="Divirion"]De zoekfunctie geeft pas een hoop vermogen.
[img]http://i92.photobucket.com/albums/l5/Divirion/zoeken.jpg[/img][/quote]
[img]http://i92.photobucket.com/albums/l5/Divirion/zoeken.jpg[/img][/quote]