Blata zuiger

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Blata zuiger

Bericht door Gast »

Ik vroeg me af hoeveel racuurtjes er ongeveer staan voor de zuiger van mijn blata elite WRS.
De uurtjes op de teller tikken al weer aardig door dus vraag me af wanneer er wordt aangeraden om de zuiger te vervangen.
Weet iemand dit :?:
schroefje

Re: Blata zuiger

Bericht door schroefje »

Jarnodiek schreef:Ik vroeg me af hoeveel racuurtjes er ongeveer staan voor de zuiger van mijn blata elite WRS.
De uurtjes op de teller tikken al weer aardig door dus vraag me af wanneer er wordt aangeraden om de zuiger te vervangen.
Weet iemand dit :?:
Ik ken gasten uit het NMC en die wisselen maar 1x in het seizoen een zuiger.....Ligt ook aan de olie die je gebruikt loopt hij altijd op zijn max in de toeren etc etc...

Er is hier trouwens al een draadje van hoor ;)
Gebruikersavatar
mark#41
forum gebruiker
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo 02 nov 2005, 18:53
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Bericht door mark#41 »

Ik heb daar ooit iets over geschreven,we hebben vorig jaar een gruwelijk aantal kilometers gereden,en nu pas een nieuwe zuiger gemonteerd,de oude bewaar ik,gaat gewoon mee voor noodgevallen,ik weet zeker dat jij in 1 seizoen niet zoveel kilometers maakt als Mark vorig jaar.
Demonteer je cylinder eens en meet je slot speling van je zuigerveer,neem dan een nieuwe veer en meet nog eens,goed noteren en rijden maar weer,later weer eens controleren en je weet wat de slijtage is.
Gebruik goeie olie bijv. Castrol R2 of Castrol 747[is echt de beste,maar ook de duurste]
Xander

Bericht door Xander »

het is niet de zuiger die echt slijt, eerder de zuigerveer die opraakt dus je hebt wat compressieverlies.

mijn oude blata, die ik aan mijn broertje gegeven heb, een elite 13 wrs, die zit aan de 10uur, en rijd nog redelijk, enig vermogen verlies is nu merkbaar, dus word het tijd.

heb hem nog nooit opengehad.
krukas voeld gewoon spelingvrij aan.
alleen die zuiger word denk ik weleens tijd.

Xander.
Gast

Bericht door Gast »

Oke bedankt voor jullie reactie's.
Ik zal de zuiger en veer eens bekijken als de teller op 10 uurtjes staat.
Xander

Bericht door Xander »

Ha man,

ik hoop volgende week de reserve cilinder binnen te krijgen, deze is onbewerkt en dan zal er mits er nk gereden gaat worden, niet meteen in de fabrieks modified gereden te hoeven worden.
dan haal ik de gemodde cilinder eraf, en kunnen we meteen zien hoe alles eruit ziet, ik zal hier wel een fototje voor je dumpen.

Xander.
schroefje

Bericht door schroefje »

Xander schreef:Ha man,

ik hoop volgende week de reserve cilinder binnen te krijgen, deze is onbewerkt en dan zal er mits er nk gereden gaat worden, niet meteen in de fabrieks modified gereden te hoeven worden.
dan haal ik de gemodde cilinder eraf, en kunnen we meteen zien hoe alles eruit ziet, ik zal hier wel een fototje voor je dumpen.

Xander.

:roll:

Euh ik kan ff de link niet leggen???
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

schroefje schreef: :roll:

Euh ik kan ff de link niet leggen???
Ik denk dat hij bedoelt dat hij dan als hij zijn cilinder demonteert even zal kijken hoe de slijtage is, en hij weet waarschijnlijk ook hoelang hij heeft gereden met deze bike. Zodoende.

Niel
Xander

Bericht door Xander »

Nou, de blata rijd nog gewoon goed, dus ga hem niet uitelkaar halen.
als mijn nieuwe cilinder er is, die helemaal standaard is dan gaat de cilinder die er nu onder zit (getuned) eraf, en dan kunnen we meteen de "schade" zien. dan een orginele cilinder erop , dan hoeft mijn broertje niet in de fabrieksmodified te rijden in zijn eerste jaar :wink: .

Xander.
Xander

Bericht door Xander »

Joww, ik heb vandaag de blata uitelkaar gehaald, en er pas foto's van geschoten na de vorige reply :wink:

Afbeelding


de slotspeling zit nu rond de 0,45mm dat is de dikste voelermaat die het soepelst tussendoor de slotjes kan.

verder kun je zien dat de zuiger bij deze cilinder het hardste gesleten is, op de plaats van de uitlaatspijl.

de zuiger zelf heeft ook aan de uitlaatzijde de meeste slijtage, er zit een gepolijste plek op.
de ribbels in de zuiger die de olie vasthouden zijn daar dus weg.

verder ziet de zuiger er goed uit, kan dus gewoon voorzien van een nieuwe zuigerveer mee als reserve in de koffer.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Xander
Gebruikersavatar
SuperBike
forum gebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 11:15
Locatie: NL.Nootdorp-Pijnacker

Bericht door SuperBike »

Xander@

Wat is jou mengverhouding van de brandstof ?

Dit speelt heel duidelijk een rol bij de levensduur van je zuiger :idea:
Ik ben Finn van der Kooij, ik ben nu nog te jong om te minibiken maar de bike staat al vanaf 2008 voor mij klaar, daar heeft mijn opa wel voor gezorgd.
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

ik denk dat iedereen 1 op 40 smeert ongeveer :roll:
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Xander

Bericht door Xander »

1:40 en dan motul600 en euro 98.

toerental ligt bij uitloop op 14400
dus dat vald opzig nogwel mee.

de nieuwe zuiger zit erin, is iets anders qua afwerking, beter zelfs.
nu hoef ik niet zelf het smeergaatje voor de uitlaatspijl te boren.

en de zuiger heeft een vlakke kop, dus binnenkort effe een ander binnenkopje maken.

verder voel je welweer dat ie allround iets meer vermogen heeft.
gaat weer net iets harder weg, en de bocht uit.

Xander.
Plaats reactie