Pagina 1 van 1

Balhoofdhoek, naloop en vorkpoten

Geplaatst: wo 07 apr 2004, 20:40
door Jopie
Ik weet dat hier al info over is maar het blijft voor mij onduidelijk.

Ik weet dat de ideale naloop 2,5 cm is bij een minibike en de ideale balhoofdhoek 66 graden (of 24 bij een loodrechte lijn)
Kan iemand mij vertellen hoe de naloop gemeten word, en hoe ik die kan berekenen?
Word de balhoofdhoek gemeten recht door de wielas heen of op een andere plaats?

En heeft iemand hier misschien een duidelijke tekening van? dus hoe het er bij een minibike uit zou zien?

En als laatste: Zou iemand voor mij de lengte van een polini 911 voorvork kunnen meten? Dus de voorvork met binnen-en buitenbussen, alles bij elkaar (hart as tot bovenkant kroonplaat).

Alvast bedankt,

Jopie

Geplaatst: wo 07 apr 2004, 20:53
door Gast
kheb iig dit plaatje voor je:

Afbeelding

lengte voorvork

Geplaatst: do 08 apr 2004, 11:05
door Ronnie
De lengte van de voorvork van een polini 911 is 40cm van hart as tot aan de kroonplaat.
Van een GRC is deze 38,5 cmm.
Dus alles wat hier tussen in zit is goed.
Deze maten zijn dus voor de midibikes met 6,5 inch wielen, zeg maar de
911 polini, grc midimotor rr en de blata origami b1.
De voorvork staat inderdaad onder een hoek van 24 graden vanuit de verticale lijn. :wink:


Veel sucses met het bouwen.

Re: Balhoofdhoek, naloop en vorkpoten

Geplaatst: za 10 apr 2004, 22:00
door rosveld
De naloop van het voorwiel wordt bepaald door de balhoofdhoek en de positie van de vooras in of aan de voorvork.
De ideale balhoofdhoek is voor hairpinachtige bochten 21 graden, voor langere bochten maximaal 24 graden.
Op kartbanen gebruik ik 21 graden.
De maximale lengte van een zelfbouw is nu tot 111 cm toegestaan (voorkant voorwiel tot achterkant achterwiel)

Re: lengte voorvork

Geplaatst: zo 11 apr 2004, 11:00
door Jopie
Ronnie schreef:De lengte van de voorvork van een polini 911 is 40cm van hart as tot aan de kroonplaat.
Van een GRC is deze 38,5 cmm.
Dus alles wat hier tussen in zit is goed.
Deze maten zijn dus voor de midibikes met 6,5 inch wielen, zeg maar de
911 polini, grc midimotor rr en de blata origami b1.
De voorvork staat inderdaad onder een hoek van 24 graden vanuit de verticale lijn. :wink:


Veel sucses met het bouwen.
Dank je!

Weet jij misschien ook wat het verzet van de gaten in de kroonplaat bij een polini 911 is? (zie mijn andere topic voor een plaatje).
Dan kan ik weer wat verder met tekenen.

Heb je misschien ook msn? Zoja, wil je me dan toevoegen? supersettels@hotmail.com

Alvast bedankt,

Jopie

Re: lengte voorvork

Geplaatst: zo 11 apr 2004, 11:26
door rosveld
Ik gebruik de vork van GRC Hop motorsport, het verzet is 10 mm.

verzet

Geplaatst: zo 11 apr 2004, 12:16
door Ronnie
Ik heb je in de vorige topic hier ook al antwoord opgegeven!
Het verzet in de kroonplaat is 15mm.
Daarbij maak ik gebruik van de GRC kroonplaten met 28mm vorkpoten.

Nog een tip; de vooras(wiel) van een GRC is exact dezelfde als de balhoofdas die door de vorkplaten en het balhoofd loopt. :wink:
Met deze as kun je dus de breedte (voorvork) en de lengte van het balhoofd bepalen. :o

Geplaatst: zo 11 apr 2004, 13:05
door Jopie
Oh, dat was dus van een polini 911? Dat had ik daar niet uit begrepen.
Ik probeer zo veel mogelijk de tekening van de polini-website aan te houden, en zpver aan te passen dat hij klopt voor wat ik wil, en daar is het balhoofd 10cm lang.

[edit] Ik was nog wat vergeten te vragen, nu het hier toch over de voorvork gaat: Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met de lagering van een polini 911? Want als daar dezelfde as doorheen gaat als bij het voorwiel, wat voor lagers zitten daarin en hoe werken die? Zetten daar dan ook gewoon kogels in losse cups in of gewone lagers? [/edit]

lagers

Geplaatst: di 13 apr 2004, 09:36
door Ronnie
In het balhoofd zitten dezelfde soort lagers als in het voorwiel.
Je moet voor je balhoofd een stuk buis gebruiken met daarin een uitgedraaid randje aan beide zijden die de lagers op zijn plek houd.
Tussen deze lagers wordt een afstandbus geplaatst, wanneer je dan je balhoofdas met kroonplaten aandraaid, klemt deze bus zich tussen de lagers zodat je je lagers nooit kapot kunt draaien.
Deze bus en lagers zijn te bestellen bij hop motorsport.nl en bij polini-minibike.nl
De tekening van polini-minibike.nl is een van de beste tekeningen!

MAAR LET OP!!
Als je balhoofd ook maar iets te lang wordt ten opzichte van opvulbus dan draai je je lagers kapot en gaat hij zwaar draaien. :wink:

O,ja nog een tip; hou de wielbasis van deze tekening op 72 tot 73 cm!
Alles wat korter is staat niet mooi, en maak je veel te gauw een wielie mee, omdat je dan bijna boven het achterwiel zit. :idea:

Ik ben zelf al met mijn derde minibike bezig.

Geplaatst: di 13 apr 2004, 10:44
door Jopie
Oke, bedankt voor de uitleg!
En wielbasis, daar bedoel je de afstand tussen de voor- en achteras mee?
Ik wou de polini tekening wel aanhouden maar een buizenframe maken en een ander blok dus ik kan niet alles uit die tekening halen..
Ik ga sowieso eerst mijn 1e minibike afmaken voordat ik aan een 2e begin.

Jopie

lengte wielbasis

Geplaatst: wo 14 apr 2004, 09:59
door Ronnie
Ja, daar bedoel ik de afstand tussen vooras en achteras mee.
Ook heb ik deze maat opgemeten bij een polini 911, hier is dan ook de wielbasis 72 tot 73cm.
De maten verder in de tekening die ik bedoel zijn goed.
Het ontwerp is natuurlijk heel wat minder, zo als jij dat ook gezien hebt.

Ikzelf heb ook een buizenframe met enkelzijdige achterbrug en peugot 103 blok omgebouwd met een echte polini minibike koppeling en 70cc W-poort, 4kleps membraam, 16mm delorto en electronische ontsteking. :cry:

Re: lengte wielbasis

Geplaatst: wo 14 apr 2004, 15:02
door Jopie
Ronnie schreef:Ja, daar bedoel ik de afstand tussen vooras en achteras mee.
Ook heb ik deze maat opgemeten bij een polini 911, hier is dan ook de wielbasis 72 tot 73cm.
De maten verder in de tekening die ik bedoel zijn goed.
Het ontwerp is natuurlijk heel wat minder, zo als jij dat ook gezien hebt.

Ikzelf heb ook een buizenframe met enkelzijdige achterbrug en peugot 103 blok omgebouwd met een echte polini minibike koppeling en 70cc W-poort, 4kleps membraam, 16mm delorto en electronische ontsteking. :cry:
Oke, bedankt. Heb je ook msn? voeg me dan ff toe: supersettels@hotmail.com
Dat project van jou word ook heel mooi, ik zag de foto's al staan op de siten.

msn

Geplaatst: do 15 apr 2004, 09:51
door Ronnie
Nee, ik heb geen msn. :oops:
Maar als je vragen hebt kun mij ook een persoonlijk bericht (PB) sturen in dit forum. :wink: