cilinder tunen

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

cilinder tunen

Bericht door Gast »

hey ik wilde vragen als ik paar dingen weg vijl in me cil of dat dan nut heeft.
Afbeelding

plaatje 1: als ik die blauwe stukken uitvijl in me uitlaatpoort heeft dat nut,zodat die uitlaat poort helemaal rond word :?:

plaatje 2:heeft het ook nut als ik deze blauwe stuk uitvijl in me inlaatpoort zodat deze rechthoekig word :?:

plaatje 3: dit zie je aan de binnen kant van de cil bij de inlaatpoort dus als ik zoals bij plaatje 2 de blauwe stuk weg vijl dan zit ik opde helft van deze 2 gleufen, maakt dat iets uit :?: :idea:
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

eigenlijk kun je nooit zomaar in een cilinder gaan vijlen!! je moet eerst je poorttiming weten etc, en je moet weten wat je wilt veranderen!! wil je meer toeren? meer kracht onderin?
op internet zweven soms wat how to's rond van orginele cilinders maar niet iedere cilinder is het zelfde.
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Ik hoop dat de vijlen nog veilig opgeborgen zitten in hun verpakking. De getoonde plaatjes zullen je cylinder om zeep helpen.

Er zijn een paar vuistregels voor het veranderen van poorten (grofweg)

1) een uitlaatpoort dient alleen omhoog te gaan om de openingsduur te verlengen. Naar beneden it uit den boze. De breedte kan aangepast worden om de doorstroming te vergroten. De basisvorm is licht driehoekig (naar boven toelopend) om te voorkomen dat de zuigerveer in de poort vastloopt.

2) een inlaatpoort wordt alleen naar beneden veranderd om de timing te verlengen. Ook hier geld verbreding om de doorstroom te verbeteren. Veel toegepaste truc is een paar mm van de zuigermantel af te halen aan de inlaatzijde om zo de timing te veranderen zonder een cylinder te verknallen.

3) spoelpoorten gaan vaak omhoog en krijgen soms een andere instroomhoek. Doorstroming wordt vaak verbeterd middels meerdere poorten.

Dit soort aanpassingen vragen om gedegen kennis van zaken. Deze kennis doe je op door veel cylinders te verknallen en wat daardoor duur leergeld is.

Begin gewoon is met je cylinder piekfijn aan he lopen te helpen. Let daarbij op de volgende dingen.

Zorg eerst dat de spoelpoorten van je cylinder naadloos op het carter aansluiten. Meestal klopt hier weinig van en is enige nabewerking noodzakelijk.

Draai het vliegwoel dusdanig dat de zuiger in het onderste dode punt staat. Kijk nu of de zuiger helemaal gelijk staat met de onderzijde spoelpoort en uilaatpoort (onderzijde uitlaatpoort moet altijd gelijk staan met onderzijde spoelpoorten). Staat de zuiger nog deels in het zichtbereik van de poorten, voeg dan voetpakkingen toe om de cylinder hogerop te zetten. Zorg ook dat deze pakkingen de doorstroming niet verstoren. Dit betekend vaak zelf pakkingen op maat maken.

Nu heb je in principe de cylinder in de ideale basissetting en kun je gaan optimaliseren. Er is hier in de juiste literatuur veel te vinden (bijv 2 stroke performance tuning). Zaken als zuigers inkorten, compressieverhogen, spoeltiming optimaliseren aan zuigerzijde, uitlaatoptimalisatie etc kunnen behoorlijke verbeteringen geven zonder de cylinder te vervijlen.

Ga je niet voor de juiste basissetup, stop dan direkt.



Een gewaarschuwd mens telt voor twee !!!!,


John
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

dat klopt john
cilinders zijn dingen die niet zo 1,2,3 met een vijl sneller te maken zijn.
dit komt heel precies en nauwkeurig.

maar even een vraagje.

wil je je 50cc zo veranderen?? of is het 70cc?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

tip

Bericht door Gast »

ik heb een tip, als je redelijk engels kunt moet je het boek performance tuning in theory & practice two strokes van a. graham bell bestellen bij bol. com is 30 euri. nie goeiekoop mar wel heeeeeeeeeeeeel leerzaam als je da leest snapte al 4x zo veel van het zoojtje. staan uitlaat berekeningen en poort timings en het verloop van de flow enz enz in beschreven
Gast

Bericht door Gast »

rossi-nr.1 schreef:dat klopt john
cilinders zijn dingen die niet zo 1,2,3 met een vijl sneller te maken zijn.
dit komt heel precies en nauwkeurig.

maar even een vraagje.

wil je je 50cc zo veranderen?? of is het 70cc?
een 72cc fast arrow.
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Bericht door mark007 »

zijn hier veel mensen met een standaard cilinder?
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

je kan het ook laten doen.
niet zo heel duur voor alleen de cilinder.

@mark007: wanneer leer jij is een forum te gebruiken??
gebruik de search of open een eigen topic ervoor(in het goeie gedeelte)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

www.LBT-tuning.tk alstie zin heeft :P probeer anders LVS te bereiken, die perst ook flink wat uit cilindertjes.

EDIT: LBT alweer offline.. lama
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

hier een paar goeie en bekende(bewerken scooteronderdelen dus kan ook wel puch cilinder zijn)

http://www.koopmanstuning.nl/
http://www.3br-tuning.nl/
http://home01.wxs.nl/~twinsscooterservice/tuning.html

de een wat duurder als de ander maar ze weten wel wat ze doen. :wink:
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Die tunen scoots, geen puchjes.

Beter stuur je em dan naar iemand die er ervaring mee heeft zoals Protuning of LVS...
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

als jij je cilinder daarheen stuurt tunen ze hem wel hoor.
3br cker.
of het nou puchcilinder is of scooter.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Maar of ze veel ervaring hebben met puchzooi? Ik betwijfel het maja.. het zal wel...
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Probeer Koopmans even. Heb zo'n 13, 14 jaar geleden samen met Freddy SOBW races gereden. Freddy was erg fanatiek met zelfbouw in de automatenklasse (toen waren er nog geen scooterraces) en ik denk als er iemand verstand heeft van automatentuning is hij het.

zou er toch maar ff informeren.


succes,

John
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: cilinder tunen

Bericht door Wim »

tip


ga 's naar 't puch forum

gebruik de optie "zoeken"

en zoek 's naar "poortmap"


er zijn allerlei poortmappen van getunde cilinders, mischien dat je jouwe erbij zit?



succes


Wim
Plaats reactie