uitlaat berekenen

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

uitlaat berekenen

Bericht door Gast »

Hallo..
Ik ben al een tijdje erover na aan het denken om zelf een uitlaat te ontwerpen, Ik heb me een klein beetje erin verdiept maar sommige dingen kom ik echt niet uit.

Hieronder een plaatje van een programma wat ik van deze site heb: http://fpp.hamradio.si/roost/

Mischien kunnen julie me een beetje helpen met het in vullen met de gegevens die ik nodig heb. Ik wil graag een uitlaat berekenen op een standaard 50cc en naderhand een leuke 70cc.

Ik vraag me af of ik geen rekening moet houden met BV de grote van een carb wat ik gebruik of is dit onzin.
overingens als iemand al ervaring heeft met dit programma of al van te voren zegt dit is een slecht programma of andere tips ze zijn altijd welkom!!!

Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

grotere carb zorgt voor meer benzine en dus meer toeren.

alleen het programma wat jij gebruikt is totaal fout....ik heb het ook is een x geprobeert en op het puchforum werd het helemaal afgekraakt.

het schijnt ook dat dat programma verschilt per computer...met dezelfde gegevens.

maar je carb maakt nix uit...
wat je nodig hebt uit mijn hoofd is

uitlaatwarmte in het begin van de uitlaat(word meestal 500graden voor genomen d8 ik)
uitlaattiming.(duration)
toeren waarbij het max uit de uitlaat moet persen...dus wat jij wilt..
poort oppervlaktes
het aantal cc

maar je kan beter eerst je 70cc kopen en afstellen met een leuke carb.
zelf een uitlaat maken is zeer moeilijk....want hij kan sowiezo niet recht lopen op een minibike.
dus met bochten kan je neit zomaar ff de zaag erin zetten en omlassen.
hiervoor zijn ook weer aparte formules voor.

denk dat het beter is om eerst je 70 aan te schaffen met toerenteller enz.
anders ga je gokken op welk toerental hij moet presteren en dan zit je er altijd al naast.

en uit je 70cc valt ook nog veel meer uit te halen als je zelf denkt.
dus ik zou eerst de rest van je setup goed inorde maken voor je zelf aan een uitlaat begint.

ps...heb jij zelf je uitlaatpoorttiming op 200 gezet??
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Programma klopte niet helemaal volgens meerdere op het puchforum.

Ten eerste: Als die cilinder op 200 graden uitlaat timing zit kan je die cil wel weggooien :roll:
Veelste hoog voor puch.

Verder is het belangrijk om een uitlaat te maken die een mooie lange powerband heeft aangezien je dit nodigt hebt op een automaat. Om dit te krijgen moet je zorgen dat de hoeken van de conussen niet te groot zijn. Verder heeft de lengte van je baffle invloed op tussen welke toerentallen je powerband loopt.

Het programma dat jij gebruikt, gebruikt de formules van G. Bell, echter is het nogal moeilijk om een uitlaat te ontwerpen zonder het verhaal erachter.

En rossi: waarom heb je een toerenteller nodig om erachter te komen op welk toerental je je toekomstige uitlaat wilt bereken?
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

om de toerentallen te weten??
of je gebruikt jaaps puchcalculator....

toerentallen heb je nodig voor formules.

je kan het boek van g.bell kopen op bol.com voor 30 euro.
dit is een zeer interresant boek voor de mensen die zich er in willen verdiepen.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Aan die toerentallen heb je nix, omdat door de uitlaat die erop zit wordt bepaald hoe het toeren verloop etc is... :roll:

Toerental moet je gewoon bepalen, adh van je uitlaatpoort timing of time area's (als je je cil zo berekend hebt).
Gast

Bericht door Gast »

owkeey bedankt dat jullie zo snel hebben geantwoord :D .

De timing die op het plaatje staat heb ik niet zelf ingevuld ik heb de file geopend die er in die map stond daar staan al die gegevens al klaar maar voor een scooter. Gegevens die ik weet heb ik aanpast. Timing weet ik niet dus had ik maar laten staan :roll:

Ik heb nou nog best lang vakantie dus heb alle tijd van de werld en wil het gewoon eens proberen om wat goeds te berekenen. Als dat goed is wil ik het uiteindelijk in elkaar zetten.(een vriend heeft Gereedschap ervoor!)

Tja nu ik te horen heb gekregen dat dit programma niet goed is wil ik vragen weet iemand een goed programma of/en kan ik het beter berekenen met de hand van allemaal formules??

groetjes Rob
Gast

Bericht door Gast »

Zo eindelijk na lang zoeken heb ik iemand gezocht die een uitlaat voor mij kan berekenen :D

Maar hij wil een aantal dingen weten namelijk:
HET GAAT HIER OM EEN ORGINELE 50CC CILINDER en een 15 MM carb.
Drijfstang lengte mm (h.o.h.pistonpen tot bigend)

Max toerental rpm (dat de motor moet halen)

Inlaat systeem Roterende schijf / Membraan / Zuiger sturing

Uitlaatpoort effectieve hoogte mm Afstand van uitlaat sluiten tot o.d.p. / of timing in graden

Spoelkanalen effectiev hoogte mm Afstand van spoelpoort sluiten tot o.d.p. / of timing in graden

Type uitlaatpoort Ovaal / Ovaal met boosters / Met schotje

Uitlaat +/- opp. doorlaat mm2 (totaal doorlaat opervlak aan de cylinderwand)

Aantal spoelpoorten

Opp. totaal spoelpoorten mm2 Van alle spoelpoorten samen

Het aantal tandwielen voor en achter (lijkt jullie het beste bij orgi 50cc en bij 50 euro kostende 70cc)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met die rijtje in te vullen.
Groetjes Rob
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

robinson schreef:Zo eindelijk na lang zoeken heb ik iemand gezocht die een uitlaat voor mij kan berekenen :D

Maar hij wil een aantal dingen weten namelijk:
HET GAAT HIER OM EEN ORGINELE 50CC CILINDER en een 15 MM carb.
Drijfstang lengte mm (h.o.h.pistonpen tot bigend)
Max toerental rpm (dat de motor moet halen)
Inlaat systeem Roterende schijf / Membraan / Zuiger sturing
Uitlaatpoort effectieve hoogte mm Afstand van uitlaat sluiten tot o.d.p. / of timing in graden
Spoelkanalen effectiev hoogte mm Afstand van spoelpoort sluiten tot o.d.p. / of timing in graden
Type uitlaatpoort Ovaal / Ovaal met boosters / Met schotje
Uitlaat +/- opp. doorlaat mm2 (totaal doorlaat opervlak aan de cylinderwand)
Aantal spoelpoorten
Opp. totaal spoelpoorten mm2 Van alle spoelpoorten samen
Het aantal tandwielen voor en achter (lijkt jullie het beste bij orgi 50cc en bij 50 euro kostende 70cc)
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met die rijtje in te vullen.
Groetjes Rob
drijfstanglengte zat op 85 d8 ik....
toerental moet je berekenen zoals bram zei.
als je geen membraan heb heb je zuigersturing @ puch
timingen moet je zelf ff uitrekenen door je cilinder er ff af te halen...of een poortmap te zoeken.
uitlaatvorm is ovaal denk ik.
opp moet je zelf ff uitrekeken of van een poortmap vinden.
aantal spoelpoorten moet je ook ff kijken in je cilinder of een poortmap.
opp ook.
2 tandwielen heb je op puch...1voor en 1 8er....:P
kneem aan dat je tandwielverhouding neemt....ligt aan je setup...moet je zelf ff bepalen....of aan bram vragen...die weet het wel.

kortom ff een poortmap of je cilinder er ff afhalen.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Drijfstanglengte is 90mm.

Uitlaatpoort is ovaal natuurlijk.
Timings en oppervlaktes moet je uitrekenen met behulp van een poortmap.
Spoelpoorten etc kan je ook tellen lijkt me?

Ik denk zowieso dat je voor een standaard 50cc ding geen opmaat uitlaat hoeft te maken :S

Of je moet em aanpassen, of koop gewoon een andere cilinder.
Plaats reactie