Koppeling kettingzaagmotor

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Koppeling kettingzaagmotor

Bericht door Gast »

Hallo iedereen,

Jaja, het schiet op, de minibike met een kettingzaagmotor! Ik heb alleen nog een vraag/probleem... De koppeling van de kettingzaag grijpt gelijk aan wanneer ik de motor start, dit betekent dat wanneer ik zou willen rijden ik altijd met een wheelspin zou moeten vertrekken....of nog erger, dat het starten gewoon niet eens mogelijk is door die kracht op het wieltje.

Ik praat hier over een koppelingshuis dat een binnenmaar heeft van 84.7 mm. De koppeling zelf (met de veren erop) heeft als buitenmaat 82.0 mm, dit in combinatie met een conus die loopt van 13.0mm tot 9.5 mm.

Wie oh wie heeft enig idee wat ik hier aan kan doen? Een koppeling van een Puch past er niet in... Is een koppeling van een andere brommer wel geschikt? En trekt deze dan niet gelijk krom door de kracht?

Of is het misschien een goed idee om een las te leggen op de veertjes van de koppeling zodat deze minder snel uittrekken zodat een normale start mogelijk is?

Graag wat advies van jullie hierover! Mijn dank is groot!
Gast

Bericht door Gast »

een oplossing voor dat probleem weet ik zo niet, maar je zou ook een bokje kunnen maken om hem op te zetten als je hem start. (die bokjes die ook worden gebruikt om te sleutelen aan je bike)
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

koppeling

Bericht door Ronnie »

Je moet dus proberen om je schoentjes lichter te maken zodat ze pas bij meer toeren aangrijpen.
Gaten boren of stukjes afzagen, let hierbij wel op dat ze allemaal wel hetzelfde gewicht hebben.
Je kunt ook opzoek gaan naar een setje strakkere veren voor je koppeling.
Of je maakt er een koppeling op van een echte minibike op, is echt de beste oplossing.

sucses
Gast

Bericht door Gast »

Als ik gaten in die koppeling boor dan grijpt hij toch nog sneller aan? Of heb ik het nu verkeerd, moet ik nu meer gaan denken in de richting dat hij dan minder kracht kan zetten? Graag wel duidelijkheid hierover voordat ik tot achtie overga.... (Trouwens over schoentjes kun je bij mij niet echt praten, zijn gewoon 2 stalen ronde stukken staal, maar ik begrijp wat je bedoelt.)

Die veren is ook een optie, alleen wel een rotkarwei omdat er nog strakkere op moeten.

Waar zijn die minibike koppelingen eigenlijk te koop? En hebben ze die wel in die maat vraag ik me ook af. Iemand een adresje?
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

koppeling

Bericht door Ronnie »

adres:
www.hopmotorsport.nl
www.polini-minibikes.nl
www.blata-import.nl

Hoe minder gewicht de koppeling(schoentjes) heeft, hoe langer het duurt voordat deze via centrifugale kracht gaat uitzetten.
Dus zal de koppeling bij bij hogere toeren pas gaan aangrijpen.
Je hebt hierbij wel meer kans op oververhitting van je koppeling.

veel sucses :wink:
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

hey,loopt hij erg hard stationair? zo jah dan kun je hem wel wat rustiger laten lopen,mischien dat t dan wel wil.mazzl
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gast

Bericht door Gast »

heey

als bij een gewone kettingzaag de segementen ook al uit zou zetten en hij ging mee draaien ! zou de ketting ok stationair moeten gaan draaien ! en moet je dan geen nieuwe veertjes ? of minder toeren latem maken staionair ?
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

hey,kettingzagen hebben meestal niet zulke hele sterke veertjes, omdat ze dat gewoon niet nodig hebben, bij het omzagen van bomen enz.dus als jij hem rustigger stationair laat lopen, heb je daar minder of geen last van.zet je minibike op een bok,of standaard(dat het wiel vrij loopt)en start hem dan,als hij loopt draai je langzaam beetje bij beetje je luchtschroef uit,en kijk je of hij langzamer stationair gaat lopen,is dit het geval?dan stel je hem zo af, dat hij niet meer aangrijpt,en dat je dus gewoon je minibike normaal kan starten en normaal kan wegrijden.mocht dit alles niet lukken/ dan probeer je gewoon nieuwe of (sterkere) trekveertjes.succes
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
#mikey#

Bericht door #mikey# »

gewoon stukje er af knippen en op nieuw ombuigen als ej het goed doet gaat het top
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Dat gaat nooit goed! trekveertjes krijgen veel te voorduren, en daar kun je niet zomaar even een stukie afknippen en weer ombuigen :? ten eerste:als ze niet gelijk zijn(lengte)grijpt de ene kant van het segment eerder aan als de andere, waardoor hij gaat slippen! en ten 2e: trekveertjes zijn buigbaar maar ook bros! als jij er een stukje afknipt, en opnieuw buigt, breekt hij zo af! dus gewoon even 2 nieuwe kopen en erin zetten.anders breken ze geheid af!. groeten dave.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
#mikey#

Bericht door #mikey# »

das nie waar als je ze goed buigt is er niks aan de hand ik en nog veel meer mensen rijden er al maanden mee , aangezien de chineze bikes erg snel aangrijpen is dit een goede oplossing werkt perfekt
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

het is in ieder geval niet aan te raden,je koppeling kan er wel meer door gaan slippen!en dus meer slijten.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
#mikey#

Bericht door #mikey# »

ja je wil toch hard gaan ???? alles wat hard gaat slijt toch ?
is een precies werkje maar ik heb nergens last van heb er 1 of 2 gebroken in het begin maar nu nergens last mee me maatje rijd al zeker 3 maanden met de zelfde koppeling dus slijten vald wel mee je moet wat als er niks anders te koop is toch
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Als er nix anders te koop is geef ik je geleik.mischien bij bosmaaier/kettingzaag handelaren? dat ze van een ander model of iets wat te koop hebben,je kan t proberen.greetz
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

#mikey# schreef:ja je wil toch hard gaan ???? alles wat hard gaat slijt toch ?
Maar dan moet je wel onderscheid maken tussen verschillende soorten slijtage. Je zou toch moeten weten dat een onbalans -hoe minimaal dan ook- nooit goed is voor een motor. Ik geef Dave hier volledig gelijk.
Ten tweede weet ik nog van het racen, dat -als je veren ongelijke lengte hebben (ik had een 3 klauw met verstelbare veertjes)- hij bij het oppakken gaat zweven tussen een tweetal toerentalen. Dit wil zeggen dat je ene segment al aangrijpt en het andere nog niet, met een slippen van de koppeling tot gevolg.
Dit slippen is een functie van verschillende variabelen, waardoor je dus niet je koppeling extreem precies af kan stellen op het toerental waarop hij op moet pakken.
Ik zal verder maar niet ingaan op de trillingen die je opwekt, eigenfrequenties en dergelijke.

Hoe relevant dit is hangt natuurlijk inderdaad helemaal van de toepassing af.
Plaats reactie