hoe warm mag een polini cilinder worden

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
wiebe
forum gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 17:48
Locatie: assen
Contacteer:

hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door wiebe »

hallo ik heb een vraagje ik heb mijn blok klaar een 65 cc polini met 16 mm cab maar nu is mijn vraag hoe warm mag deze worden hij zit nu op 110 graden lijkt me wel erg warm hoe en wat kan ik daar aan doen.
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door Raytje192 »

wiebe schreef:hallo ik heb een vraagje ik heb mijn blok klaar een 65 cc polini met 16 mm cab maar nu is mijn vraag hoe warm mag deze worden hij zit nu op 110 graden lijkt me wel erg warm hoe en wat kan ik daar aan doen.
Voor een luchtkoeler is dat echt geen rare tempratuur hoor :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
wiebe
forum gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 17:48
Locatie: assen
Contacteer:

hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door wiebe »

maar dan heb je zo kans ja op een warmloper ja of zie ik dat verkeert ik heb hem vanmidag even laten lopen een klijne 10 minutjes duz nog niet eens gereden ik zelf denk dat die dat geen 17 ronden volhout mijn maat die heeft ook een 65 cc polini maar dan met een aangepaste uitlaat maar als maar vastlopers en karelprins ook en dat wilde ik zelf wel een betje verkomen maar ik weet niet hoe
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door Raytje192 »

wiebe schreef:maar dan heb je zo kans ja op een warmloper ja of zie ik dat verkeert ik heb hem vanmidag even laten lopen een klijne 10 minutjes duz nog niet eens gereden ik zelf denk dat die dat geen 17 ronden volhout mijn maat die heeft ook een 65 cc polini maar dan met een aangepaste uitlaat maar als maar vastlopers en karelprins ook en dat wilde ik zelf wel een betje verkomen maar ik weet niet hoe
polini zijn standaard al behoorlijk vast loop gevoelig, en moeten echt goed afgesteld worden heb ik begrepen altijd. Wat andere polini rijders voor temp halen weet ik niet maar 110 graden is voor een luchtkoeler zover ik weet een normale tempratuur :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door Lg tweewielers »

Raytje192 schreef:
wiebe schreef:maar dan heb je zo kans ja op een warmloper ja of zie ik dat verkeert ik heb hem vanmidag even laten lopen een klijne 10 minutjes duz nog niet eens gereden ik zelf denk dat die dat geen 17 ronden volhout mijn maat die heeft ook een 65 cc polini maar dan met een aangepaste uitlaat maar als maar vastlopers en karelprins ook en dat wilde ik zelf wel een betje verkomen maar ik weet niet hoe
polini zijn standaard al behoorlijk vast loop gevoelig, en moeten echt goed afgesteld worden heb ik begrepen altijd. Wat andere polini rijders voor temp halen weet ik niet maar 110 graden is voor een luchtkoeler zover ik weet een normale tempratuur :wink:
Nee die temp is goed ! + 110 C voor luch en +- 90 voor water zo iets is de verhouding. .

Wat je moet doen met je polini is ervoor te zorgen dat hij niet te arm afgestelt staat dan loopt de temperatuur ook veels te hoog op. En natuurlijk goede olie gebruikten en goede verhoudingen! Een extra smeergaatje aanbrengen in de zuiger MOET anders loopt hij zeker op de spijl aan !

Maar de temp kan goed wezen en de smering niet he, let dar goed op! maak je blokje gewoon even opnieuw klaar met smeergaten erin en polijst het allenmaal een beetje dan heb je veel plezier van een polini. Ik heb nu 7.5 PK met een alleen geflowed blok en proma uitlaat zonder dipjes e.d.

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
johny
forum gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 20:17

Bericht door johny »

karel prins had temperaturen van 120+ graden. maar hij had ook niet de betrouwbaarste temp meter.
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Re: hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door basjee »

Een extra smeergaatje aanbrengen in de zuiger MOET anders loopt hij zeker op de spijl aan !

Moet?

Een smeergaatje in de zuiger is niet nodig, mijn polini cilinder is nu 2,5jaar oud en nog steeds niet vastgelopen en ook geen krassen ed.

smeergaatje in je inlaatspijl is opzich genoeg, zeker met een trechtervormig gaatje.

In je zuiger zou ik niet gaan boren, de kans dat je zuiger in onbalans gaat raken is niet heel erg groot, maar zal zeker aanwezig zijn (Dat ligt natuurlijk ook aan hoe groot je het stipje zet en hoeveel.

Meer dan 2 a 3 zou ik er sowieso niet in maken of gewoon een trechtervormig gaatje in je inlaat en af en toe je zuiger vervangen/ lichtjes opschuren!

Succes en ik zou het zeker doen, want polini cilinders om het half jaar vervangen is ook niet het goedkoopste :wink:
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: hoe warm mag een polini cilinder worden

Bericht door Lg tweewielers »

basjee schreef:
Een extra smeergaatje aanbrengen in de zuiger MOET anders loopt hij zeker op de spijl aan !
het gaat om het smeergaatje!


In je zuiger zou ik niet gaan boren, de kans dat je zuiger in onbalans gaat raken is niet heel erg groot, maar zal zeker aanwezig zijn (Dat ligt natuurlijk ook aan hoe groot je het stipje zet en hoeveel.
Als je netjes boort is het zeker niet nadelig en in onbelans raakt het zeker ook niet, maar ik ga er al vanuit dat er netjes gewerkt word anders moet je er heel niet aan beginnen in de eerste plaats. Wat je wel krijgt is lelijke gasstromen in je inlaat door het lekker te verstoren met een obstakel als je gaten erin gaat boren. Gaatjes in de zuiger werkt perfect, smeert goed en zorgt niet voor verstoringen e.d. mijn cilinder is als nieuw en volledig trillingsvrij.

En je cilinder is dat niet dezelfde als die er toen opzat toen je bike bij dave was ? die had wel krasjes e.d. of heb je alweer een ander?

Fototje:

Afbeelding

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

en toch is het feit dat het MOET niet echt helemaal kloppend.

Het kan idd zo, je kan het ook beide doen.
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

basjee schreef:en toch is het feit dat het MOET niet echt helemaal kloppend.

Voor de stijfkop die feitelijk geen smering voor zijn spijl bied, ja die moet zelf maar op de blaren zitten. ( zeur toch niet door op moeten, je moet niks er word iets voorgesteld en je mag het doen :wink: )

Ho Ho Ho
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
taz22
forum gebruiker
Berichten: 1443
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 17:00
Locatie: hedel (ge)

Bericht door taz22 »

Lg tweewielers schreef:
basjee schreef:en toch is het feit dat het MOET niet echt helemaal kloppend.
Ho Ho Ho
de kerstman kan wat andders doen xD
als t moet zullen ze t bij polini zelf wel doen neem ik aan. als het mag dan niet:)

gr
hij doet wel brrrr...... maar geen vroem!
[quote="jordy 15"]Regel 1: Wij hebben altijd gelijk.
Regel 2: Mochten wij een keer niet gelijk hebben, treedt automatische regel 1 in werking.[/quote]
Gebruikersavatar
wiebe
forum gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 17:48
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door wiebe »

nu snap ik het even niet meer hoor moet het nu wel of moet het nu niet en dan nog iets moeten de gatjes door de zuiger heen of moeten het gewoon twee puntjes worden waar de smiring in blijft ligen want dat is nu het probleem van de zuiger ik heb daar duz als maar dike krasen in ziten en dat is op de plek waar duz ook het membraam zit zal er zo ook even een foto bij doen. niet op mijn schrijf fouten leten daar ben ik niet zo goed in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

wiebe schreef:nu snap ik het even niet meer hoor moet het nu wel of moet het nu niet en dan nog iets moeten de gatjes door de zuiger heen of moeten het gewoon twee puntjes worden waar de smiring in blijft ligen want dat is nu het probleem van de zuiger ik heb daar duz als maar dike krasen in ziten en dat is op de plek waar duz ook het membraam zit zal er zo ook even een foto bij doen. niet op mijn schrijf fouten leten daar ben ik niet zo goed in.
Afbeelding
2 puntjes tippen in je zuiger in 1 lijn.
Nee niet erdoorheen

en/of trechtervormig gaatje boren in je inlaatspijl (ja deze moet er wel doorheen.
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
Franse
forum gebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:47
Locatie: Kwadendamme

Bericht door Franse »

basjee schreef:
wiebe schreef:nu snap ik het even niet meer hoor moet het nu wel of moet het nu niet en dan nog iets moeten de gatjes door de zuiger heen of moeten het gewoon twee puntjes worden waar de smiring in blijft ligen want dat is nu het probleem van de zuiger ik heb daar duz als maar dike krasen in ziten en dat is op de plek waar duz ook het membraam zit zal er zo ook even een foto bij doen. niet op mijn schrijf fouten leten daar ben ik niet zo goed in.
Afbeelding
2 puntjes tippen in je zuiger in 1 lijn.
Nee niet erdoorheen

en/of trechtervormig gaatje boren in je inlaatspijl (ja deze moet er wel doorheen.

Als je die gaatjes in je cill boort hoeveel mm moeten ze dan zijn?

Gr Martin
Mijn zelfbouw bike http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=13023
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Puntjes in de zuiger maken daar geloof ik niet echt in. werk niet bij elke cilinder want de één heeft goede ervaringen en de ander niet en heb meer slechte verhalen gehoord dan goede en mensen die het hadden vonden het ook niet je van het.

Gaatjes in de zuiger word door vele zuigerfabrikanten zelf ook toegepast zorgt echt niet voor schommelingen of fibraties dat is een fabeltje, geloof je mij niet kijk dan naar de 40/50cc LC chinees van ABT die heeft ook deze smeergaten. In dat topic staan ook wel gegevens over de grotte van de smeergaten die je in de zuiger kan boren. Ik zou uitgaan van zon +- 2 mm.

Basjes zijn manier zal vast ook helpen maar ik vind dat er meer nadelen aan zitten dan zuigersmeergaten.

Fabrikanten maken zelf ook niet alles perfect. volgens mij heeft polini de cilinder gemaakt voor een carburatie van 15 mm bing en zal misschien niet goed nagedacht hebben over de vele krachten tijden meerlast dan waarvoor hij orgineel verkocht werd. als je iet gaat tunen dan kan je meer belasting verwachten dan waar het product voor gemaakt is. dit kan de rede zijn dat hij gaat aanlopen op de spijl.

Een zuiger heeft ook draagvlakken, normaal heb je een groot draagvlak van de zuiger tegen de cilinderwand en worden de krachten redelijk goed verdeeld in de cilinder. Ga je nu bijna 50% van dit opp. weghalen dan kan je natuurlijk problemen verwachten. je moet zon cilinder ook echt goed inrijden en elke keer goed laten opwarmen anders kan je echt narigheid verwachten.

Hoo Hooo Hooooooow :lol:
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie