Maximale timingen Polini 65cc ?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
malossimhrfreak
nieuwe gebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 08 jan 2008, 12:01
Locatie: utrecht

Maximale timingen Polini 65cc ?

Bericht door malossimhrfreak »

Ik heb in mijn leven al behoorlijk wat cilinders getuned, echter allemaal van scooters, ik ben nu bezig om een blokje op te bouwen voor mijn zelfbouw bike met een Polini 65cc, ik vroeg me nu dus af wat de maximale timingen voor deze cilinder zijn, ik had zelf al wel enig idee wat ik met deze cilinder wil gaan doen namelijk:

Compressie: 14:1
Squish: 0,7mm
Inlaat: aanpassen voor gebruik met Dell'orto PHBG 19/21
Cilinderwand: Nicasil Powerseal
Uitlaatbreedte: 65% á 70% van de boring
Uitlaattiming: 190
Spoeltiming: 130
Zuiger: Polini 43,5mm met extra smeergaten

Ook hoorde ik laatst iemand over de inlaattiming praten, ik ken alleen uitlaat en spoeltimingen aangezien ik altijd met scooterscilinders heb gewerkt met het membraam op het carter, ik hoop dat iemand mij precies uit kan leggen hoe dat in z'n werk gaat met inlaattimingen en het aanpassen hiervan.
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Naar mijn mening zijn de gekozen timingen veel te hoog.
Je vergeet dat je met een automaat blokje zonder vario werkt....
Maar goed misschien dat andere er anders over denken
:wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

190 graden is wel heel erg veel..

Ik zou eerst eens voor iets meer dan 170 graden gaan en de spoelers iets ophogen t.o.v origineel, zodat de blowndown iets lager wordt.

Je laatste opmerking past niet helemaal bij je eerste opmerking m.b.t. je ervaring. Een polini cilinder heeft ook een membraam.....
malossimhrfreak
nieuwe gebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 08 jan 2008, 12:01
Locatie: utrecht

Bericht door malossimhrfreak »

Ja die heeft inderdaad ook een membraam, het verschil is dat een scooter het membraam op het carter heeft zitten waardoor er onder de zuiger geen poorten open staan zoals met een membraamcilinder,
daarnaast werken scooterblokken met een vario zodat je in tegenstelling tot bij een minibike met een vrij smalle powerband kan rijden zonder dipjes etc. aan de andere kant worden hier ook minibikes gemaakt met Polini EVO / Malossi MHR scootercilinders op Piaggio en Minarelli, terwijl dit ook cilinders zijn met een vrij smalle, hoogtoerige powerband en behoorlijk extreem getimede poorten.
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

malossimhrfreak schreef:Ja die heeft inderdaad ook een membraam, het verschil is dat een scooter het membraam op het carter heeft zitten waardoor er onder de zuiger geen poorten open staan zoals met een membraamcilinder,
daarnaast werken scooterblokken met een vario zodat je in tegenstelling tot bij een minibike met een vrij smalle powerband kan rijden zonder dipjes etc. aan de andere kant worden hier ook minibikes gemaakt met Polini EVO / Malossi MHR scootercilinders op Piaggio en Minarelli, terwijl dit ook cilinders zijn met een vrij smalle, hoogtoerige powerband en behoorlijk extreem getimede poorten.
Die bikes rijden wel met directe aandrijving en niet met een secundair tandwiel zoals een puchblok das al een behoorlijk verschil :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
malossimhrfreak
nieuwe gebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 08 jan 2008, 12:01
Locatie: utrecht

Bericht door malossimhrfreak »

Dat is waar, maar ik vraag me af of het veel uitmaakt of je met zowel een primaire als secundaire reductie rijd of dat je gewoon een enkele reductie mbv een ketting gebruikt, bij Puch is dat tussentandwiel ook eigenlijk alleen maar omdat je bij 17 inch velgen een enorm achtertandwiel nodig zou hebben en natuurlijk om de draairichting te veranderen.

Maar voor dit blokje staat sowieso een dicht reductietandwiel op de planning, dus dat vermindert in ieder geval de weerstand, ik ben bang dat de grootste storende factor toch de koppeling gaat worden met dergelijk hoge toerentallen.
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Een dicht reductie tandwiel zal niet veel winnen in mijn ogen. Neem zoals Koen zei maar eens timingen zo rond de 170 uitlaat en een bijpassende spoelpoort timing en dan kan je altijd nog hoger.
Je wilt op een minibike liever een mooie brede powerband met wat minder pk's dan een piekerige powerband met een hoop pk's. En dat zal je eerder bereiken bij wat lagere timingen dan met wat hogere in mijn ogen :wink:

Het tunen van een puchblok kan je kwa keuzes met timingen etc niet vergelijken met een scooter blok. Zeg altijd een scooterblok een beetje kietelen is niet moeilijk, een blokje zoals puch creeren met een mooiere powerband en leuk vermogen is veel moeilijker :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
malossimhrfreak
nieuwe gebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 08 jan 2008, 12:01
Locatie: utrecht

Bericht door malossimhrfreak »

Het zou toch hoger moeten kunnen, als je nagaat dat de standaard timing al op 167/118 komt, maar 173/122 zou dus zeker mogelijk moeten zijn
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

malossimhrfreak schreef:Het zou toch hoger moeten kunnen, als je nagaat dat de standaard timing al op 167/118 komt, maar 173/122 zou dus zeker mogelijk moeten zijn
Zeker, zolang je je timingen tussen de 170 en 180 houd zit het wel goed :wink: Er is een richtlijn op internet die zegt dat boven de 180 op een automaat niet goed is, of je hier extreem waarde aan moet hechten is de vraag natuurlijk, maar om een mooie vermogensverloop te krijgen denk ik niet dat je hoger zal moeten gaan maar goed dat ben ik :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
malossimhrfreak
nieuwe gebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 08 jan 2008, 12:01
Locatie: utrecht

Bericht door malossimhrfreak »

Oke, ik ga denk ik maar eens beginnen met 173/122 en vandaar elke keer een graadje naar boven tot maximaal 180 graden, als ik de cilinder verkloot maakt het weinig uit aangezien de wand er op dit moment toch al uit ligt.
Plaats reactie