ZB Sharkbite's Mini-quad 39CC AC.Up 06/04: It's alive ;)
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- robin_blata_b1_racer
- forum gebruiker
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 21:44
- Locatie: DenHaag
zozo dat is nog eens een handige uitleg! vind ik zelf,
doet me denken uit een hoofdstuk van me natuurkunde boek
alleen loopt het motortje al?
en waar wil je precies zitten?, of bouw je een soort frame over het motorblok waar dus ook die chineze kap opkomt.
doet me denken uit een hoofdstuk van me natuurkunde boek
alleen loopt het motortje al?
en waar wil je precies zitten?, of bouw je een soort frame over het motorblok waar dus ook die chineze kap opkomt.
[img]http://img396.imageshack.us/img396/4803/robinblatab1onderschriflv1.jpg[/img]
me blata! staat nu ook tekoop! http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22332&postdays=0&postorder=asc&start=0
poeldijk: 1.10.024
me blata! staat nu ook tekoop! http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22332&postdays=0&postorder=asc&start=0
poeldijk: 1.10.024
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
- robin_blata_b1_racer
- forum gebruiker
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 21:44
- Locatie: DenHaag
haha indrd, maar ik vin het wel goed van je tog dat je dat soort dingen even opzoekt!
heb ik namelijk ook wel wat aan als ik binnenkort ook nog eens zo'n project start!
heb ik namelijk ook wel wat aan als ik binnenkort ook nog eens zo'n project start!
[img]http://img396.imageshack.us/img396/4803/robinblatab1onderschriflv1.jpg[/img]
me blata! staat nu ook tekoop! http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22332&postdays=0&postorder=asc&start=0
poeldijk: 1.10.024
me blata! staat nu ook tekoop! http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22332&postdays=0&postorder=asc&start=0
poeldijk: 1.10.024
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
- Sharkbite
- forum gebruiker
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
- Locatie: Genk(Belgie)
Hey LG bedankt voor die uitleg was er zelf totaal niet bewust van, maar goed dat je het even zo mooi uitlegt.
Ik heb geen autotechnische opleiding en heb het stuurgedeelte inderdaad van een skelter afgekeken.
Dus als ik het goed begrijp ga ik de draadeindjes onder een hoek naar binnen moeten plaatsen of een grotere hoek ten opzichte van da as waar het wiel op staat.
Heb het even uitgetekend hoe ik het ga corrigeren, de groene boog word de nieuwe hoek:
Wat is het voordeel van dit Ackerman principe?
Wat betreft de lassen, deze worden nog mooi rondom gedaan, dit is enkel om het stevig genoeg te houden tijdens het maken en makkelijk te houden als het los moest
Wat zithouding betreft hiervoor maak ik een frame waar een zitkap van een minibike op kan.
Gr.
Ik heb geen autotechnische opleiding en heb het stuurgedeelte inderdaad van een skelter afgekeken.
Dus als ik het goed begrijp ga ik de draadeindjes onder een hoek naar binnen moeten plaatsen of een grotere hoek ten opzichte van da as waar het wiel op staat.
Heb het even uitgetekend hoe ik het ga corrigeren, de groene boog word de nieuwe hoek:
Wat is het voordeel van dit Ackerman principe?
Wat betreft de lassen, deze worden nog mooi rondom gedaan, dit is enkel om het stevig genoeg te houden tijdens het maken en makkelijk te houden als het los moest
Wat zithouding betreft hiervoor maak ik een frame waar een zitkap van een minibike op kan.
Gr.
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
kijk nog maar is naar de draaicircel .
Anders maakt het ene wiel een andere draaicircel dan het andere wiel. Wat weer tenkosten gaat van de wegligging in de bochten.
Heb je ook wel een beetje rekening gehouden met je camber en caster enz ? voordat je alles aflast
Anders maakt het ene wiel een andere draaicircel dan het andere wiel. Wat weer tenkosten gaat van de wegligging in de bochten.
Heb je ook wel een beetje rekening gehouden met je camber en caster enz ? voordat je alles aflast
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- Sharkbite
- forum gebruiker
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
- Locatie: Genk(Belgie)
Chamber?Lg tweewielers schreef:kijk nog maar is naar de draaicircel .
Anders maakt het ene wiel een andere draaicircel dan het andere wiel. Wat weer tenkosten gaat van de wegligging in de bochten.
Heb je ook wel een beetje rekening gehouden met je camber en caster enz ? voordat je alles aflast
Caster?
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Wielstanden.
Denk aan een karretje voor kinderen
Als je door de bocht gaat zijn deze erg onstabiel .. Dit omdat de wielgeometrie niet doordacht is. Precies waar jij nu mee bezig bent.
Ik zou me wel even richten op je Camber, dit is toch wel nadelijk in de bochten .. helemaal als je een beetje gaat racen wat jij vast gaat doen.
Het caster is wat minder belangerijk bij jou project ..
Zo ff uit me hoofd heet het temaken met het rechtuit komen van de de wielen na een bocht een soort naloop
Dan heb je ook KPI nog maar ik denk dat dat ook niet voor jouw creatie opgaat. Want je hebt geen draagarm en fusee stuk.
Het is niet makkelijk om het caster goed te krijgen. Dit zul je toch moeten testen omdat je iets totaal nieuws maakt. Ik zou het een beetje 1 op het oog goedmaken en later kijken of het op een andere manier beter afgesteld kan worden. Als je tesnel omgaat in bochten bijv kan je de hoek nog wel groter maken. Maar misschien gaat het ook weer niet helemaal op omdat je toch een hele rare verhouding hebt omdat het een minibike is. Dus testen en meten
Je hebt nu zero / 0 graden Camber. Je zult dus snel omkantelen. Je wil juist een negatief camber hebben. zodra je de bochten ingaat heb je dus een beter draagvlak / contakt hoek met je band.. Nu heb je geen vering dus is het hele verhaal ook anders dus erg lastig om een oordeel over te geven. Dit is wel weer los van het Ackerman princiepe maar werkt wel met elkaar mee. En gecombineert zorgt het voor een goede wegliging. Maar formule 1 teams doen er niets voor niets geheimzinnig over hahaha
*Lg*
Edit ..
Typefouten mag je houden en donaties kan je op me rekening storten
Denk aan een karretje voor kinderen
Als je door de bocht gaat zijn deze erg onstabiel .. Dit omdat de wielgeometrie niet doordacht is. Precies waar jij nu mee bezig bent.
Ik zou me wel even richten op je Camber, dit is toch wel nadelijk in de bochten .. helemaal als je een beetje gaat racen wat jij vast gaat doen.
Het caster is wat minder belangerijk bij jou project ..
Zo ff uit me hoofd heet het temaken met het rechtuit komen van de de wielen na een bocht een soort naloop
Dan heb je ook KPI nog maar ik denk dat dat ook niet voor jouw creatie opgaat. Want je hebt geen draagarm en fusee stuk.
Het is niet makkelijk om het caster goed te krijgen. Dit zul je toch moeten testen omdat je iets totaal nieuws maakt. Ik zou het een beetje 1 op het oog goedmaken en later kijken of het op een andere manier beter afgesteld kan worden. Als je tesnel omgaat in bochten bijv kan je de hoek nog wel groter maken. Maar misschien gaat het ook weer niet helemaal op omdat je toch een hele rare verhouding hebt omdat het een minibike is. Dus testen en meten
Je hebt nu zero / 0 graden Camber. Je zult dus snel omkantelen. Je wil juist een negatief camber hebben. zodra je de bochten ingaat heb je dus een beter draagvlak / contakt hoek met je band.. Nu heb je geen vering dus is het hele verhaal ook anders dus erg lastig om een oordeel over te geven. Dit is wel weer los van het Ackerman princiepe maar werkt wel met elkaar mee. En gecombineert zorgt het voor een goede wegliging. Maar formule 1 teams doen er niets voor niets geheimzinnig over hahaha
*Lg*
Edit ..
Typefouten mag je houden en donaties kan je op me rekening storten
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- Sharkbite
- forum gebruiker
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
- Locatie: Genk(Belgie)
Bedankt, ik ga eerst de hoek nog aanpassen van de stuurinrichting naar het Ackerman principe. Chamber en caster wacht ik dan nog even mee en maak ik achteraf helemaal opnieuw dan.
Heb je toevallig een idee hoe ik mijn stuuras onder een hoek kan zetten zonder die dure rod-end te moeten kopen?
Gr.
Heb je toevallig een idee hoe ik mijn stuuras onder een hoek kan zetten zonder die dure rod-end te moeten kopen?
Gr.
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
- NRGizer
- forum gebruiker
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 18:45
- Locatie: Alken, België
- Contacteer:
Go-karts hebben dikwijls ook zo een stuurinrichting, kun je misschien wel even afkijken.
Btw mooi stukje techniek, gaat zeker goedkomen.
Kom een van dees wel eens kijken als ik nog een gaatje in de agenda vind.
Btw mooi stukje techniek, gaat zeker goedkomen.
Kom een van dees wel eens kijken als ik nog een gaatje in de agenda vind.
Paddock: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=20168
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Alleen een go kart heeft het zwaartepunt een meter lager liggen
Zo maak je het Ackerman princiepe.
Ik zou een licht negatief Caster nemen. niet te groot want je banden zijn ook al rond in plaats van plat zoals bij een kart / auto.
Maar dan ben ik maar
Kijk is een beetje af bij echte quad's je moet kijken bij iets dat dezelfde geometrie heeft. Geen chinese quads.
Zo maak je het Ackerman princiepe.
Ik zou een licht negatief Caster nemen. niet te groot want je banden zijn ook al rond in plaats van plat zoals bij een kart / auto.
Maar dan ben ik maar
Kijk is een beetje af bij echte quad's je moet kijken bij iets dat dezelfde geometrie heeft. Geen chinese quads.
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- molekuul
- forum gebruiker
- Berichten: 508
- Lid geworden op: za 09 jun 2007, 16:30
- Locatie: chaam
- Contacteer:
nog even over dat caster
het is toch (zeer met ronde banden) altijd goed dat de banden een beetje scheef op de grond staan (de bovenkant naar elkaar toe wijzend)
of heb ik het nou verkeerd
het is toch (zeer met ronde banden) altijd goed dat de banden een beetje scheef op de grond staan (de bovenkant naar elkaar toe wijzend)
of heb ik het nou verkeerd
ELECTRISCHE STARTER OP CHINEESE CROSSER
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=342677#342677
modified crosser met fase 5 met *MOLEKUUL* VERING :P
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=281335
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=342677#342677
modified crosser met fase 5 met *MOLEKUUL* VERING :P
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=281335
- Sharkbite
- forum gebruiker
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
- Locatie: Genk(Belgie)
Dat ga ik eerst even aanpassen, dan testen of hij wel een beetje wil rijden en erna de chamber en caster aanpassen(heb ik ook wat tijd om hier wat meer informatie rond te vinden).Lg tweewielers schreef:Alleen een go kart heeft het zwaartepunt een meter lager liggen
Zo maak je het Ackerman princiepe.
Ik zou een licht negatief Caster nemen. niet te groot want je banden zijn ook al rond in plaats van plat zoals bij een kart / auto.
Maar dan ben ik maar
Kijk is een beetje af bij echte quad's je moet kijken bij iets dat dezelfde geometrie heeft. Geen chinese quads.
Gr.
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Dat ligt eraan wat je ermee gaat doen .. en of je een afgeveerd onderstel heb. Vergelijk maar een dune buggy met een F1 wagen.molekuul schreef:nog even over dat caster
het is toch (zeer met ronde banden) altijd goed dat de banden een beetje scheef op de grond staan (de bovenkant naar elkaar toe wijzend)
of heb ik het nou verkeerd
@ sharkbite
http://karts.hetbochie.nl/techniek.htm
Dat is een mooie site voor je die kwam ik toevallig tegen
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- Sharkbite
- forum gebruiker
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
- Locatie: Genk(Belgie)
Update
Nog even wat oudere foto's
De houder voor de as van het stuur(ondertussen is deze al gesneuveld)
Het totaal plaatje met zitje en stuur.
Het is uiteindelijk iets geworden wat puur voor de fun moet dienen en waar werk aan mag blijven. Voorlopig staat er een stuk hout op om op te zitten en uiteindelijk komt er mss een B1 rep zitkap op.
Hij rijdt maar hoe . eerst lukte 5meter niet, het tandwiel trok los of de ketting vloog er af. Vervolgens brak het stuur gewoon af terwijl ik reed . Nu is de uitlaat naar de maan en wie weet wat er nog komt maar de fun is er zeker
Het sturen lukt behoorlijk goed, je moet wel tegen hangen in de bocht maar dat is altijd wel bij een quad. Optrekken doe ie als een gek en als je te hard op trek vliegt de ketting er wel eens af.
Zo staat ie er nu bij na het rijden( uitlaat er weer op)
Het super deluxe stuur met aan-uit schakelaar a la computer voeding.
De filmpjes
Eerste deftige rit op het quadje
http://www.youtube.com/v/huEte6r3Re0
Kon het niet laten om weer eens het klein kind uit te hangen
Hier zie dat de demper het stilaan Begeeft
http://www.youtube.com/v/KK1vTmtdBCg
Dan maar zonder demper en dan komt de hele uitlaat los.
Let ook op de rijhouding, kneedown lukte net niet
http://www.youtube.com/v/ieWSiXuFTX8
Gr.
Nog even wat oudere foto's
De houder voor de as van het stuur(ondertussen is deze al gesneuveld)
Het totaal plaatje met zitje en stuur.
Het is uiteindelijk iets geworden wat puur voor de fun moet dienen en waar werk aan mag blijven. Voorlopig staat er een stuk hout op om op te zitten en uiteindelijk komt er mss een B1 rep zitkap op.
Hij rijdt maar hoe . eerst lukte 5meter niet, het tandwiel trok los of de ketting vloog er af. Vervolgens brak het stuur gewoon af terwijl ik reed . Nu is de uitlaat naar de maan en wie weet wat er nog komt maar de fun is er zeker
Het sturen lukt behoorlijk goed, je moet wel tegen hangen in de bocht maar dat is altijd wel bij een quad. Optrekken doe ie als een gek en als je te hard op trek vliegt de ketting er wel eens af.
Zo staat ie er nu bij na het rijden( uitlaat er weer op)
Het super deluxe stuur met aan-uit schakelaar a la computer voeding.
De filmpjes
Eerste deftige rit op het quadje
http://www.youtube.com/v/huEte6r3Re0
Kon het niet laten om weer eens het klein kind uit te hangen
Hier zie dat de demper het stilaan Begeeft
http://www.youtube.com/v/KK1vTmtdBCg
Dan maar zonder demper en dan komt de hele uitlaat los.
Let ook op de rijhouding, kneedown lukte net niet
http://www.youtube.com/v/ieWSiXuFTX8
Gr.
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]