bouwtekening voor uitlaat

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
stonnyt

bouwtekening voor uitlaat

Bericht door stonnyt »

ik wil een nieuwe uitlaat maken heeft een van jullie meschien daar een tekening voor??? model maak niet niet zo gek veel uit hij moel wel onder een 70cc 6 poorter van airsel kunnen. en ik wil ook geen andere uitlaat zoasl proma cc om gaan lassen maar ik wil egt alles zelf maken behalve de demper daar voor pak ik er een van een gainelli nrx denk ik of van en andere scooter pijp :)
derbi master

Bericht door derbi master »

als je zo te werk gaat komt der niks van terecht, komt echt een hoop bij kijken om zelf een uitlaat te maken, je moet allerlij bochten maken zodat je goed en mooi uit komt, en moet de goede inhoud hebben en behouden.

en als je toch echt wat wil gaan ondernemen kan je het beste je uitlaat late berekenen of zelf proberen.

suc6
stefano

Bericht door stefano »

Een uitlaat maken is niet zomaar iets.

Dan kun je net zo goed een willekeurige pijp eronderplakken die je mooi vind.

Aan een uitlaat maken gaan een aantal berekeningen af.

Om dit zelf te doen is erg pittig.

Je kunt voor de gein het boek van A graham Bell kopen,en kom je erachter hoe een 2takmotor nu werkt,en wat tunen inhoudt.

Voor een uitlaat te laten berekenen kun je bij luc Foekema terecht(site weet ik niet,weet vast wel iemand hie,of anders vind je het op google.)

Je moet dan een formulier invullen,zoals groottes van poorten,timingen,aantal cc's soort powerband,etc.

Zoals je leest gaat er best wel wat aan vooraf als je een berekende uitlaat wil heben.

En als je een bouw tekening zoekt,kun je net zo goed naar de brommer boer,en daar een uitlaat op meten.

Stefan
derbi master

Bericht door derbi master »

je wou un linkje van zun site ? hiero ;)

http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
stonnyt

Bericht door stonnyt »

ik doe zelf voerteigentechniek en heb laast een heel stuk over 2 takt gehad. en ut eenige wat je nodig hebt voor de uitlaat is tegendruk en de hoeveelhijd maakt niet zo gek veel uit. als het er maar is en die diameter van de bocht moet kloppen en meer niet.
ja en hoe meer je bij de juiste tegedruk komt hoe beter. maar ik wil gewoon proberen een uitlaat te maken en als hij daar niet goed me loopt ja pech gehad dan
Neluhz

Bericht door Neluhz »

waar doe jij voortuigtechniek?

je hebt alleen tegendruk nodig?
de hoeveelheid tegendruk maakt niet uit?
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
niet dus..
je hebt ook onderdruk nodig..om de verbrande gassen de cilinder uit te krijgen, en tegendruk om de onverbrande gassen tegen te houden...
als je te veel onderdruk hebt gaan de gassen meteen de cilinder uit..en bij teveel tegendruk gaan de verbrande gassen de cilinder niet uit...

ik weet niet welk nivou jij doet..en welk nivou je leraar heeft...maar jouw verhaal klopt van geen kant...ECHT NIET!

ik zal straks even een plaatje posten..waar het op afgebeeld staat.

EDit:
Hier is het plaatje..
Afbeelding
de groene gassen zijn dus onverbrand, de grijze gassen zijn dus verbrand.
je ziet dat de groene gassen worden terrugekaatst.en dus worden "hergebruikt" als het ware..
een expansiepijp is daarom ook efficienter dan een gewone standaard uitlaat..

ik ga je niet vertellen hoe het komt dat de druk op deze manier wordt gegenereerd, dat zoek je zelf maar uit..is een vreslijk lang verhaal.

als je echt meer wilt weten, koop dan het boek van graham bell..kost rond de 30 euro.
stonnyt

Bericht door stonnyt »

ik had ut dus alleen over dat de binne diameter gelijk moet zijn met de diameter van de uitlaatpoort en dat er tegen druk in de uit laat moet zijn en verder heb ik niks gezegt en als jullie die tegendruk expansie noemen hebben we het ttog over het zelfde of niet soms :?:
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

jij snapt het toch nog niet helemaal....

de binnendiameter moet gelijk zijn aan de diameter van de uitlaatpoort??

de hele uitlaat pijp...wees is wat specifieker...
je bedoelt ws het beginstuk??

en de hoeveelheid tegendruk maakt wel degelijk uit...
als jij een uitlaat...doorzaagt/slijpt...en dan weer aan elkaar last...
dan ligt je vermogen al zo'n 2a 300 toeren anders als in het begin(is ooit is op het scooterforum voor de grap gemeten)
dit maakt natuurlijk uit waar je hem in 2en fixt etc...

maar je ziet wel dat die 1 a 2 mm al veel uitmaakt...
vergelijk jij maar is een yasuni c20 en c21 etc...die zijn bijna gelijk op het oog...maar zit wel degelijk prestatieverschil in...

geef die leraar van jouw...en de bijbehorende boeken..maar een flinke zwieper:P
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Neluhz

Bericht door Neluhz »

stonnyt schreef:ik had ut dus alleen over dat de binne diameter gelijk moet zijn met de diameter van de uitlaatpoort en dat er tegen druk in de uit laat moet zijn en verder heb ik niks gezegt en als jullie die tegendruk expansie noemen hebben we het ttog over het zelfde of niet soms :?:
wie noemt tegendruk expansie?
ik niet..
we hebben het niet over hetzelfde..
de binnendiameter van de bocht moet gelijk zijn met de diameter van de uitlaatpoort?
dat hoeft helemaal niet...als je die gelijk wil maken moet je de hele uitlaat aanpassen, en dat moet ook als je bijvoorbeeld de dikte van de uitlaat kleiner wil maken...

hoe kom je bij deze wijsheid..
heb je zitten slapen tijdens de les?
of heeft je leraar dit echt verteld?
als je het uit boeken hebt, kun je die pagina's dan inscannen?
zou ik graag willen lezen... :roll:
Plaats reactie