Voorvork

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
el_ronno
forum gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 17:24
Locatie: Schermerhorn

Voorvork

Bericht door el_ronno »

Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over de hoek van de voorvork ten op zichte van de horizontale lijn.
IK heb de zoek functie al gebruikt en ik had ergens gezien dat het 24 graden moet wezen. En een naaloop van 2,5 cm.

IK heb nu mijn voorvork op 24 graden gezet en het lijkt wel of ie veel schuiner staat als ander voorvorken van andere mini bikes.

Wie kan mijn helpen.

Of kan mischien iemand de graden van een fabrieks mini op meten.

Alvast bedankt.
Wat is dat?
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

De hoek van 24 graden moet je nemen vanaf de verticale lijn. Dan zul je zien dat het wat beter uitkomt. Als je even hier kijkt:

http://www.minibike-forum.nl/viewtopic. ... kroonplaat

Daar staat nog wat meer info.
el_ronno
forum gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 17:24
Locatie: Schermerhorn

Bericht door el_ronno »

Haha ja dat bedoelde ik ook sorry.

Ander word het net een chopper :D

Maar bedankt
Wat is dat?
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Precies! En dat is denk ik niet de bedoeling. Dan krijg je zo'n suf "American Chopper" ding :wink:
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Wat ook erg van invloed is, is je voorvork lengte, als hij langer is, is de hoek groter met de verticalelijn.

Niels
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

De hoek t.o.v. de verticale lijn zal altijd hetzelfde blijven. Hoe lang je de voorvork ook maakt. Als je een lijn onder 24 graden tekent, dan maakt het niet uit of die lijn 10mm lang is of 10m.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Niet als je met een bodem te maken heb.

Niels
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Ik heb het even uit gezet in AutoCAD met een "bodem", maar naar mijn mening blijft het 24 graden. Of we begrijpen elkaar verkeerd?

Afbeelding
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

JA miscomunicatie. De hoek met het frame word anders, waardoor het anders oogt.

Niels
wevie666

Bericht door wevie666 »

TnTnelis schreef:Wat ook erg van invloed is, is je voorvork lengte, als hij langer is, is de hoek groter met de verticalelijn.

Niels
Als je na het vastlassen van je balhoofd de voorvork langer maakt, dan veranderd de hoek alleen!
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Ok al las je hem niet vast, de hoek verandert.

Maar dit word zo Welles Nietes gedoe. Dus we gaan maar gewoon verder.

Niels
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen en ook meteen TnTnelis gelijk te geven dat de hoek wel verandert als je een vastgelast voorvork verlengt:

Standaard lengte:

Afbeelding

Verlengde voorvork:

Afbeelding
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

@Stefan : Bekende tekening :)

De balhoofdshoek veranderd inderdaad met de lengte van de voorvork zoals Stefan keurig heeft weergegeven. De grap is eigenlijk dat je met verstelbare kroonplaten de stuureigenschappen van je bike erg gemakkelijk kunt beinvloeden. Zorg wel dat je de juiste basis naloop in je voorvork hebt. De originele Puchvork is hier helaas niet echt ideaal :( .

Ik heb op mijn website een basistekening van een frame en voorvork staan die naar mijn bescheiden mening goed stuurt. Gebruik je deze maten en hoeken, dan zit je er niet ver naast. Natuurlijk kun je allerlei andere zaken naar hartelust aanpassen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Stefan1981

Bericht door Stefan1981 »

Ik dacht ik gebruik jou tekening even aangezien mijn eigen frame nog niet af is in AutoCAD. Was net zo makkelijk!
Plaats reactie