koppelings problemen puch

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
#mikey#

koppelings problemen puch

Bericht door #mikey# »

mijn bronze busje van me koppelings huis rijd ik binnen een uur aan vellen . heeft iemand hier eerder ook last van gehad en iemand een oplossing ?

ben nu een naald lager pas aan het maken maar volgens mij ben ik door de harde laag heen .

wie heb de oplossing?????
Gebruikersavatar
ab-tuning
forum gebruiker
Berichten: 229
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ab-tuning »

Ik heb ook wel eens een (eigenlijk 2) naaldlagers erin gemaakt, maar toen scheurde het tandwiel kapot omdat het te dun werd.

Maar met bronzen bussen gaat het eigenlijk ook wel prima, zolang ze maar goed speling hebben.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
#mikey#

Bericht door #mikey# »

kan je me vertellen wat de maat was van de buitenkant vanhet naald lager ? ik zit nu op 19 mm dus 2 mm groter gemaakt als orgineel

maar kijken of ik het nog kan harden ofzo
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Tip, laat busjes van mangaan brons, dit materiaal gaat veel langer mee.

Ik zal eens uitzoeken wat het soort is, meer het wordt in de volksmond als mangaanbrons benaamd.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
#mikey#

Bericht door #mikey# »

dat had ik dus al geprobeert ik heb brons van een drijstangoog van een diesel motor gebruikt en nog trekt me koppeling het kapot .

weet niet zeker of dat mangaan brons is hoor graag wat meer van je
al vast bedankt
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 706
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Bericht door antonie »

probleem komt bekend voor.
bij mijn bike kwam het oliekanaal in het tandwiel en die van het bronzen busje niet overeen,gevolg is dan dat de boel vastslaat.(geen smering)
kanaal in het busje iets aangepast en een kleine groef in de buitenkant gedraaidt.
zoals hank al zegt,gebruik het goede type brons en zorg dat de oliekanaaltjes met elkaar overeenkomen.
naaldlagers gebruiken is leuk,maar als deze vastslaat is gelijk je krukastap naar de klote,brons veroorzaakt deze problemen niet
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
#mikey#

Bericht door #mikey# »

antonie schreef:probleem komt bekend voor.
bij mijn bike kwam het oliekanaal in het tandwiel en die van het bronzen busje niet overeen,gevolg is dan dat de boel vastslaat.(geen smering)
kanaal in het busje iets aangepast en een kleine groef in de buitenkant gedraaidt.
zoals hank al zegt,gebruik het goede type brons en zorg dat de oliekanaaltjes met elkaar overeenkomen.
naaldlagers gebruiken is leuk,maar als deze vastslaat is gelijk je krukastap naar de klote,brons veroorzaakt deze problemen niet
yep was bij mij dus ook het geval precies het zelfde gedaan wat jij verteld maar nog aan stukken binnen een uur me olie heel mooi goud kleurig

heb de koppelings schaal op nieuw gehard nu heb er wel een goed gevoel bij
racertje

Bericht door racertje »

misschien een dom antwoord mike, maar is het gat nog wel helemaal netjes rond...(ik weet dat je niet bepaald een noob ben)
ik neem aan dat je het hart aan het tandwiel hebt gelast.... misschien materiaal spanning oid

ik weet dat er verschil zit in orginele en immitatie busjes, maar dat is in jou geval niet meet van belang omdat je al div busjes hebt getest..

succes ermee
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Een geschikt type brons kan zogenaamd RG7 zijn. Werkt supper voor dit soort toepassingen. Glijlagers lopen kapot door te weinig smering, te kleine lagerspelingen of te ruwe loopvlakken.
Al met al nogal veel dingen die tot problemen kunnen leiden.

Laten we ff met de smering beginnen. In het Puchblokje wordt de olie "opgepompt" door het se`cundaire tandwiel. De olie wordt tussen de tandflanken door een klein gaatje in het primaire tandwiel naar het lagerbusje gedrukt. De olie moet vanaf dit kleine kanaaltje het hele lager smeren. Zorg dus dat dit kanaaltje goed open is. Bij een normale Puch is het relatieve toerental tussen koppelingshuis en kruktap vaal niet meer dan zo'n 4000 toeren. De meeste minibikes hier rijden met een veel groter koppelingsslip en hebben relatieve toerentallen van ruim 8000 toeren.
Je kunt je dus wel voorstellen dat dit lagertje een beetje anders belast wordt als oorspronkelijk bedoeld.

Kijk dus bij het monteren van het koppelingshuis of de vulringen onder en boven juist liggen en dat daarbij het gaatje in het busje op de juiste plek ligt. Wij hebben bij onze bikes aan de buitenzijde van het lager een groef van ca 0,5 mm diep gestoken terplaatse van het gaatje.
Dit is niet voor niets natuurlijk. Wij hadden de ervaring dat tijdens een demorace de koppeling helemaal vastliep. Het hele busje zat vast door de hoge temperaturen (busje zet uit, lager wordt warm, busje zet verder uit etc). Als noodmaatregel hebben we toen tijdelijk de lagerspeling vergroot en daarmee liep de boel weer prima.

De nieuwe constructie met de groef werk bij ons nu 100% probleemloos.

De kwaliteit van de loopvlakken kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar bij een stevige setup horen ook gladde loopvlakken.

Onze ervaringen met de Puch koppeling zijn eigenlijk dat deze heel nauwkeurig onder de loep genomen dienen te worden wanneer je er een pk'tje of wat teveel op zet.
Denk dat het koppelings topic van Hank dar wel een goed voorbeeld van is.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

John_W schreef:Een geschikt type brons kan zogenaamd RG7 zijn. Werkt supper voor dit soort toepassingen. Glijlagers lopen kapot door te weinig smering, te kleine lagerspelingen of te ruwe loopvlakken.
Al met al nogal veel dingen die tot problemen kunnen leiden.

Laten we ff met de smering beginnen. In het Puchblokje wordt de olie "opgepompt" door het se`cundaire tandwiel. De olie wordt tussen de tandflanken door een klein gaatje in het primaire tandwiel naar het lagerbusje gedrukt. De olie moet vanaf dit kleine kanaaltje het hele lager smeren. Zorg dus dat dit kanaaltje goed open is. Bij een normale Puch is het relatieve toerental tussen koppelingshuis en kruktap vaal niet meer dan zo'n 4000 toeren. De meeste minibikes hier rijden met een veel groter koppelingsslip en hebben relatieve toerentallen van ruim 8000 toeren.
Je kunt je dus wel voorstellen dat dit lagertje een beetje anders belast wordt als oorspronkelijk bedoeld.

Kijk dus bij het monteren van het koppelingshuis of de vulringen onder en boven juist liggen en dat daarbij het gaatje in het busje op de juiste plek ligt. Wij hebben bij onze bikes aan de buitenzijde van het lager een groef van ca 0,5 mm diep gestoken terplaatse van het gaatje.
Dit is niet voor niets natuurlijk. Wij hadden de ervaring dat tijdens een demorace de koppeling helemaal vastliep. Het hele busje zat vast door de hoge temperaturen (busje zet uit, lager wordt warm, busje zet verder uit etc). Als noodmaatregel hebben we toen tijdelijk de lagerspeling vergroot en daarmee liep de boel weer prima.

De nieuwe constructie met de groef werk bij ons nu 100% probleemloos.

De kwaliteit van de loopvlakken kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar bij een stevige setup horen ook gladde loopvlakken.

Onze ervaringen met de Puch koppeling zijn eigenlijk dat deze heel nauwkeurig onder de loep genomen dienen te worden wanneer je er een pk'tje of wat teveel op zet.
Denk dat het koppelings topic van Hank dar wel een goed voorbeeld van is.
Ziet er goed uit :wink: ..

Heb je ook foto's .. ik heb een simpele teking gemaakt klop dit wat ik getekend heb ?

*Lg*

Afbeelding
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Groef 90 graden draaien en je zit goed. Als je de groef zo maakt , weet je zeker dat de boel kapot loopt. Je breekt zo dwars door de oliefilm en dan is het snel einde oefening. Wij delen het lager min of meer in twee delen en dat werkt prima. De groef hoeft helemaal niet zo diep te zijn. Pas wel op met scherpe randen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Plaats reactie