koppelings problemen puch
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
koppelings problemen puch
mijn bronze busje van me koppelings huis rijd ik binnen een uur aan vellen . heeft iemand hier eerder ook last van gehad en iemand een oplossing ?
ben nu een naald lager pas aan het maken maar volgens mij ben ik door de harde laag heen .
wie heb de oplossing?????
ben nu een naald lager pas aan het maken maar volgens mij ben ik door de harde laag heen .
wie heb de oplossing?????
- ab-tuning
- forum gebruiker
- Berichten: 229
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
- Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
- Contacteer:
Ik heb ook wel eens een (eigenlijk 2) naaldlagers erin gemaakt, maar toen scheurde het tandwiel kapot omdat het te dun werd.
Maar met bronzen bussen gaat het eigenlijk ook wel prima, zolang ze maar goed speling hebben.
Maar met bronzen bussen gaat het eigenlijk ook wel prima, zolang ze maar goed speling hebben.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Hallo
Tip, laat busjes van mangaan brons, dit materiaal gaat veel langer mee.
Ik zal eens uitzoeken wat het soort is, meer het wordt in de volksmond als mangaanbrons benaamd.
Tip, laat busjes van mangaan brons, dit materiaal gaat veel langer mee.
Ik zal eens uitzoeken wat het soort is, meer het wordt in de volksmond als mangaanbrons benaamd.
Gr HK Racing.
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
- antonie
- forum gebruiker
- Berichten: 706
- Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
- Minibike:: zelfbouw
- Locatie: haaksbergen
- Contacteer:
probleem komt bekend voor.
bij mijn bike kwam het oliekanaal in het tandwiel en die van het bronzen busje niet overeen,gevolg is dan dat de boel vastslaat.(geen smering)
kanaal in het busje iets aangepast en een kleine groef in de buitenkant gedraaidt.
zoals hank al zegt,gebruik het goede type brons en zorg dat de oliekanaaltjes met elkaar overeenkomen.
naaldlagers gebruiken is leuk,maar als deze vastslaat is gelijk je krukastap naar de klote,brons veroorzaakt deze problemen niet
bij mijn bike kwam het oliekanaal in het tandwiel en die van het bronzen busje niet overeen,gevolg is dan dat de boel vastslaat.(geen smering)
kanaal in het busje iets aangepast en een kleine groef in de buitenkant gedraaidt.
zoals hank al zegt,gebruik het goede type brons en zorg dat de oliekanaaltjes met elkaar overeenkomen.
naaldlagers gebruiken is leuk,maar als deze vastslaat is gelijk je krukastap naar de klote,brons veroorzaakt deze problemen niet
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
yep was bij mij dus ook het geval precies het zelfde gedaan wat jij verteld maar nog aan stukken binnen een uur me olie heel mooi goud kleurigantonie schreef:probleem komt bekend voor.
bij mijn bike kwam het oliekanaal in het tandwiel en die van het bronzen busje niet overeen,gevolg is dan dat de boel vastslaat.(geen smering)
kanaal in het busje iets aangepast en een kleine groef in de buitenkant gedraaidt.
zoals hank al zegt,gebruik het goede type brons en zorg dat de oliekanaaltjes met elkaar overeenkomen.
naaldlagers gebruiken is leuk,maar als deze vastslaat is gelijk je krukastap naar de klote,brons veroorzaakt deze problemen niet
heb de koppelings schaal op nieuw gehard nu heb er wel een goed gevoel bij
misschien een dom antwoord mike, maar is het gat nog wel helemaal netjes rond...(ik weet dat je niet bepaald een noob ben)
ik neem aan dat je het hart aan het tandwiel hebt gelast.... misschien materiaal spanning oid
ik weet dat er verschil zit in orginele en immitatie busjes, maar dat is in jou geval niet meet van belang omdat je al div busjes hebt getest..
succes ermee
ik neem aan dat je het hart aan het tandwiel hebt gelast.... misschien materiaal spanning oid
ik weet dat er verschil zit in orginele en immitatie busjes, maar dat is in jou geval niet meet van belang omdat je al div busjes hebt getest..
succes ermee
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Een geschikt type brons kan zogenaamd RG7 zijn. Werkt supper voor dit soort toepassingen. Glijlagers lopen kapot door te weinig smering, te kleine lagerspelingen of te ruwe loopvlakken.
Al met al nogal veel dingen die tot problemen kunnen leiden.
Laten we ff met de smering beginnen. In het Puchblokje wordt de olie "opgepompt" door het se`cundaire tandwiel. De olie wordt tussen de tandflanken door een klein gaatje in het primaire tandwiel naar het lagerbusje gedrukt. De olie moet vanaf dit kleine kanaaltje het hele lager smeren. Zorg dus dat dit kanaaltje goed open is. Bij een normale Puch is het relatieve toerental tussen koppelingshuis en kruktap vaal niet meer dan zo'n 4000 toeren. De meeste minibikes hier rijden met een veel groter koppelingsslip en hebben relatieve toerentallen van ruim 8000 toeren.
Je kunt je dus wel voorstellen dat dit lagertje een beetje anders belast wordt als oorspronkelijk bedoeld.
Kijk dus bij het monteren van het koppelingshuis of de vulringen onder en boven juist liggen en dat daarbij het gaatje in het busje op de juiste plek ligt. Wij hebben bij onze bikes aan de buitenzijde van het lager een groef van ca 0,5 mm diep gestoken terplaatse van het gaatje.
Dit is niet voor niets natuurlijk. Wij hadden de ervaring dat tijdens een demorace de koppeling helemaal vastliep. Het hele busje zat vast door de hoge temperaturen (busje zet uit, lager wordt warm, busje zet verder uit etc). Als noodmaatregel hebben we toen tijdelijk de lagerspeling vergroot en daarmee liep de boel weer prima.
De nieuwe constructie met de groef werk bij ons nu 100% probleemloos.
De kwaliteit van de loopvlakken kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar bij een stevige setup horen ook gladde loopvlakken.
Onze ervaringen met de Puch koppeling zijn eigenlijk dat deze heel nauwkeurig onder de loep genomen dienen te worden wanneer je er een pk'tje of wat teveel op zet.
Denk dat het koppelings topic van Hank dar wel een goed voorbeeld van is.
Al met al nogal veel dingen die tot problemen kunnen leiden.
Laten we ff met de smering beginnen. In het Puchblokje wordt de olie "opgepompt" door het se`cundaire tandwiel. De olie wordt tussen de tandflanken door een klein gaatje in het primaire tandwiel naar het lagerbusje gedrukt. De olie moet vanaf dit kleine kanaaltje het hele lager smeren. Zorg dus dat dit kanaaltje goed open is. Bij een normale Puch is het relatieve toerental tussen koppelingshuis en kruktap vaal niet meer dan zo'n 4000 toeren. De meeste minibikes hier rijden met een veel groter koppelingsslip en hebben relatieve toerentallen van ruim 8000 toeren.
Je kunt je dus wel voorstellen dat dit lagertje een beetje anders belast wordt als oorspronkelijk bedoeld.
Kijk dus bij het monteren van het koppelingshuis of de vulringen onder en boven juist liggen en dat daarbij het gaatje in het busje op de juiste plek ligt. Wij hebben bij onze bikes aan de buitenzijde van het lager een groef van ca 0,5 mm diep gestoken terplaatse van het gaatje.
Dit is niet voor niets natuurlijk. Wij hadden de ervaring dat tijdens een demorace de koppeling helemaal vastliep. Het hele busje zat vast door de hoge temperaturen (busje zet uit, lager wordt warm, busje zet verder uit etc). Als noodmaatregel hebben we toen tijdelijk de lagerspeling vergroot en daarmee liep de boel weer prima.
De nieuwe constructie met de groef werk bij ons nu 100% probleemloos.
De kwaliteit van de loopvlakken kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar bij een stevige setup horen ook gladde loopvlakken.
Onze ervaringen met de Puch koppeling zijn eigenlijk dat deze heel nauwkeurig onder de loep genomen dienen te worden wanneer je er een pk'tje of wat teveel op zet.
Denk dat het koppelings topic van Hank dar wel een goed voorbeeld van is.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Ziet er goed uit ..John_W schreef:Een geschikt type brons kan zogenaamd RG7 zijn. Werkt supper voor dit soort toepassingen. Glijlagers lopen kapot door te weinig smering, te kleine lagerspelingen of te ruwe loopvlakken.
Al met al nogal veel dingen die tot problemen kunnen leiden.
Laten we ff met de smering beginnen. In het Puchblokje wordt de olie "opgepompt" door het se`cundaire tandwiel. De olie wordt tussen de tandflanken door een klein gaatje in het primaire tandwiel naar het lagerbusje gedrukt. De olie moet vanaf dit kleine kanaaltje het hele lager smeren. Zorg dus dat dit kanaaltje goed open is. Bij een normale Puch is het relatieve toerental tussen koppelingshuis en kruktap vaal niet meer dan zo'n 4000 toeren. De meeste minibikes hier rijden met een veel groter koppelingsslip en hebben relatieve toerentallen van ruim 8000 toeren.
Je kunt je dus wel voorstellen dat dit lagertje een beetje anders belast wordt als oorspronkelijk bedoeld.
Kijk dus bij het monteren van het koppelingshuis of de vulringen onder en boven juist liggen en dat daarbij het gaatje in het busje op de juiste plek ligt. Wij hebben bij onze bikes aan de buitenzijde van het lager een groef van ca 0,5 mm diep gestoken terplaatse van het gaatje.
Dit is niet voor niets natuurlijk. Wij hadden de ervaring dat tijdens een demorace de koppeling helemaal vastliep. Het hele busje zat vast door de hoge temperaturen (busje zet uit, lager wordt warm, busje zet verder uit etc). Als noodmaatregel hebben we toen tijdelijk de lagerspeling vergroot en daarmee liep de boel weer prima.
De nieuwe constructie met de groef werk bij ons nu 100% probleemloos.
De kwaliteit van de loopvlakken kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar bij een stevige setup horen ook gladde loopvlakken.
Onze ervaringen met de Puch koppeling zijn eigenlijk dat deze heel nauwkeurig onder de loep genomen dienen te worden wanneer je er een pk'tje of wat teveel op zet.
Denk dat het koppelings topic van Hank dar wel een goed voorbeeld van is.
Heb je ook foto's .. ik heb een simpele teking gemaakt klop dit wat ik getekend heb ?
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Groef 90 graden draaien en je zit goed. Als je de groef zo maakt , weet je zeker dat de boel kapot loopt. Je breekt zo dwars door de oliefilm en dan is het snel einde oefening. Wij delen het lager min of meer in twee delen en dat werkt prima. De groef hoeft helemaal niet zo diep te zijn. Pas wel op met scherpe randen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]