Glijlager warmgelopen?

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
wevie666

Glijlager warmgelopen?

Bericht door wevie666 »

Dag mensen,

Ik heb mijn minibike weer aan de praat! Na 10 minuutjes testen viel hij uit toen ik bijna stil stond. Het was al snel duidelijk dat het kopplingsgedeelte vast zat.

Vervolgens heb ik de koppeling eraf gehaald en tot mijn verbazing zat mijn NIEUWE glijlager vast om mijn NIEUWE krukas. Beiden hadden 0 meter op de teller staan.

Hoe kan dit? aangezien het glijlager bij de montage perfect zat, hij kon namelijk vrij beweging zonder speling. Waarschijnlijk door de warmte, maar dit moet toch niet mogen?

Nog belangrijker, wat doe ik hieraan?
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Glijlager warmgelopen?

Bericht door Wim »

wevie666 schreef:Dag mensen,

Ik heb mijn minibike weer aan de praat! Na 10 minuutjes testen viel hij uit toen ik bijna stil stond. Het was al snel duidelijk dat het kopplingsgedeelte vast zat.

Vervolgens heb ik de koppeling eraf gehaald en tot mijn verbazing zat mijn NIEUWE glijlager vast om mijn NIEUWE krukas. Beiden hadden 0 meter op de teller staan.

Hoe kan dit? aangezien het glijlager bij de montage perfect zat, hij kon namelijk vrij beweging zonder speling. Waarschijnlijk door de warmte, maar dit moet toch niet mogen?

Nog belangrijker, wat doe ik hieraan?


hoi



allebei nieuw......dus een erg nauwkeurige passing


mischien gemonteerd met weinig olie?

als je een tijdje test op laag toerental, komt er ook zeer weinig olie
op dat lager, zeker met een test tijdens stilstand, de koppeling draait dan
niet en spat dus ook geen olie rond...

beide oppervlaktes zijn "ruw", nog niet op elkaar ingelopen,
word warm, en als je pech hebt....loopt ie vast...


voor de volgende keer.....monteren met een hoogwaardig vet (maar geen kopervet, kopervet laat zich niet verdringen door olie, en is niet geschikt voor hoge toerentallen)

en eerst even langzaam rijden om de olie goed door je blokje te laten stromen.....


succes

Wim
wevie666

Bericht door wevie666 »

Kan ik het glijlager nog gewoon gebruiken?
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

wevie666 schreef:Kan ik het glijlager nog gewoon gebruiken?


hoi


ligt aan de toestand.....


niet vervorm?

of vreemde ruwe plekken aan de binnenkant.?

en controleer ook goed je krukas....

als er niets ruw is, en 't lagen past nog mooi....zou ik 'm gewoon gebruiken!!


groetjes

Wim
wevie666

Bericht door wevie666 »

Mooi, ik ga morgen kijken!
Gebruikersavatar
ab-tuning
forum gebruiker
Berichten: 229
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ab-tuning »

Ik gebruik meestal expres oude bronzen busjes, de speling heeft nog nooit voor problemen gezorgd en een klemmend busje heb ik daardoor nog nooit meegemaakt.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
wevie666

Bericht door wevie666 »

Het blok loopt weer, alles losgehaald en met een flinke klodder vet weer in elkaar gezet!

Danku!
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Nog een tip, gebruik orginele busjes. Die glijlagertjes die ze aftermarket verkopen zijn wat geler van kleur en volgens mij van het verkeerde materiaal, want bij mij lopen ze ook vast. De orginele die zijn wat roder van kleur en zijn bij mij nog niet vastgelopen.......
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Plaats reactie