fotosoepe

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Xigh

...

Bericht door Xigh »

de winter schreef:30E per uur is tog heel redelijk of niet? je moet er alleen een uurtje stroom voor betalen en af en toe een update van je progamma.. of zijn er nog meer kosten aan verbonden?
Even het kostenplaatje maken (in het geval van een bedrijf of freelancer dus)

Het programma is 700 euro voor het stand-alone programma, 200 voor iedere update. Dan heb je alleen Photoshop, veel mensen in dit vak gebruiken nog programma's als Illustrator en Indesign, deze kosten hetzelfde aan prijzen. Inclusief btw.

Je hebt een computer nodig, vaak wil je als bedrijf of freelancer een goede computer die een aantal jaar mee kan gaan, dat kost je 2000 voor alleen de kast en dan heb je nog geen topmodel (dan heb je de computer die ik voor volgend jaar hebben wil). Dit is exclusief beeldscherm, muis en toetsenbord. Nou kosten deze niet veel, alleen heb je wel een goed beeldscherm nodig want kleuren, contrast en dergelijke moeten goed worden weergegeven worden. Reken hier ook maar op een 500 tot 1000 euro. Dit is ook inclusief btw.

Hier komen soms nog kosten van onderdak bij, soms is dit thuis werk, soms op een kantoor. En met huur zijn de meesten van ons wel bekend, reken maar op niks goedkopers dan duur.


Voor dat icoontje had ik makkelijk 200 euro kunnen vragen en het kunnen krijgen ware het niet dat dit voor een freeware programma was en er dus geen winst was waarmee dit betaald kon worden. Het was ook om m'n portfolio een beetje op te leuken.



@Xtreme, hoe ben ik het voorbeeld van je leraren? En waar zit je opleiding?
Xtreme

Bericht door Xtreme »

@ Xigh,
K zit nog niet op een bepaalde opleiding, maar media en vormgeving is een nieuw vak op school, en die 2 leraren denken dat ze vanalles kunnen met photoshop / dreamweaver / etc... Maar jij bent stukken beter :wink: .

Al hoewel, die ene maakt van een krotte wagen, zomaar een !CENSUUR! gepimpte auto, da's wel vet. Maar die andere leraar kan er echt helemaal niks van :P
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Ik was laatst op een wedstrijdje tussen leraren en leerlingen om het bewerken van een gezicht van de ander. Was in Utrecht. Ik was met m'n ouders en we waren opleidingen aan het shoppen dus ik heb niet meegedaan, maar had het maar wat graag geprobeert.

Dat soort dingen zijn altijd wel leuk. Als je een keer een leuke uitdaging voor me weet ofzo moet je het me maar laten weten :wink: Ik vind het wel leuk om leraren een beetje te treiteren :D Naaktfoto van je leraar valt vast in de smaak :wink:
Plaats reactie