Hoe lijn ik 't frame uit

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
pcp

Hoe lijn ik 't frame uit

Bericht door pcp »

Bij het samenbouwen van mn b1 replica komen de boutgaten niet mooi uit. Met wat wringwerk lukt het wel maar ik heb gelezen dat het frame 'uitlijnen' de oplossing is. Ik kan evt zelf losslijpen en lassen mocht dit nodig zijn.
Waar moet ik op letten en wát lijn ik tegen wát uit??? :D
Gebruikersavatar
royal
forum gebruiker
Berichten: 906
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 16:01
Locatie: Bladel

Bericht door royal »

Ik denk dat de meeste hun frame niet echt uitlijnen t.o.v. iets. Volgens mij slijpen de meeste mensen een gleufje in hun frame-werk, dan een beetje buigen en weer vast lassen. Zo zit het frame spanningsarm in elkaar. Dat is wel makkelijk bij het in en uit elkaar halen van het frame. Maar dan is het frame inderdaad nog niet uitgelijnd. Misschien is de bike dan nog krommer dan ie al was :P
Ik heb de mijne gewoon lekker gelaten als ie was, niks verstevigd ofzo. Ik ben er al vaak (hard) mee gevallen, en hij heeft veel power voor een B1-replica. Maar het frame'pje houdt het prima hoor!
karsten
forum gebruiker
Berichten: 293
Lid geworden op: za 22 jul 2006, 12:26
Locatie: zoetermeer

Bericht door karsten »

t enige wat wel belangrijk kan zijn is dat je ketting RECHT over je tandwielen loopt. Dit wordt wat ik begreep ook wel uitlijning genoemd. hoe het in zijn werk gaat ik heb werkelijk geen idee, kan je misschien even hank voor pben die heeft mijn frame ook gedaan.
EINDELIJK IS IE AF!! CHECK:
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=15139
Gebruikersavatar
Marvin15
forum gebruiker
Berichten: 910
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:37
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Bericht door Marvin15 »

Als je het een beetje bijbuigt en weer vastlast staat er dus nog steeds spanning op het frame en scheurt hij alsnog ooit een keer.
Als je hem wilt uitlijnen klem de de belangrijkste groten delen vast op een vlakbank. Dan zorg je dat je exact evenwijdig lopen en las je alles link en rechts op een juiste afstand van elkaar vast.
pcp

Bericht door pcp »

bedankt voor de tips gasten!
:D
pcp

Bericht door pcp »

Ik blijf gewoon nog n tijdje zo rijden en proberen te zorgen dat hij niet uit elkaar hoeft hahaha!!! :wink:
Plaats reactie