dubbele carburatie

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
hondaxtreme

dubbele carburatie

Bericht door hondaxtreme »

hallo.

met karten gebruiken ze in bepaalde klasses 2 carburators op een 1cilinder kart. dus ik dacht dus als ik een spruitstuk zou kunnen maken en bijv 2 14mm dellorto carburators zou zetten ik hier meer vermogenswinst mee ga pakken als een enkele 17.5mm ik weet wel dat het afstellen een drama is maar met karten zie je toch dat er met 2 carburators meer vermogen word behaald. voor de info: ik wil dit uitproberen op mijn b1 replica die noch standaard is op koelprobleem naa :wink: ik heb verder tot mijn beschikking : draaibank freesbank luchtgereedschap lasapparaten buigapparaten gewoon gereedschap en electrisch gereedschap.
het lijkt me ook leuk om te proberen omdat nog niemand dit gedaan heeft

m.v.g. hondaxtreme
bixby

Bericht door bixby »

lijkt mij wel cool
maar als het gaat lukken?
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Er zijn in de jaren eind jaren 70 meen ik wedstrijd motoren geweest die met 2 carbs op 1 ci,inder reden, omdat toen nog niet demrate grote carbs te koop waren. Heel veel winst ten opzichte het geklooi was er niet heb ik begrepen.

En om nu 28mm op 39cc te gaan bouwen, lijkt me niet gaan lopen. Maar je kan het proberen. Wat alleen niet goed zal werken om een spruitstuk te gaan splitsen, te grote dode ruimte. Te weinig vacuum. Je zou eigenlijk 2 membranen op de cilinder moeten maken.
ZO zat het bij die oude cilinders, deze clinders zijn op het moment heel schaars, het aantal wat er nog is is op 1 hand te tellen denk ik.

Niels
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 706
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Re: dubbele carburatie

Bericht door antonie »

hondaxtreme schreef:hallo.

met karten gebruiken ze in bepaalde klasses 2 carburators op een 1cilinder kart. dus ik dacht dus als ik een spruitstuk zou kunnen maken en bijv 2 14mm dellorto carburators zou zetten ik hier meer vermogenswinst mee ga pakken als een enkele 17.5mm ik weet wel dat het afstellen een drama is maar met karten zie je toch dat er met 2 carburators meer vermogen word behaald. voor de info: ik wil dit uitproberen op mijn b1 replica die noch standaard is op koelprobleem naa :wink: ik heb verder tot mijn beschikking : draaibank freesbank luchtgereedschap lasapparaten buigapparaten gewoon gereedschap en electrisch gereedschap.
het lijkt me ook leuk om te proberen omdat nog niemand dit gedaan heeft

m.v.g. hondaxtreme
dit grapje met twee carbs op een cilinder kan zeker,praten namelijk uit eigen ervaring.
heeft het zin op een minibike,niet echt maar op een schakelblok wel zeker.
we gebruikten een 12mm keihin voor de lage toeren en bij een hoger toerental werdt een 16mm keihin mee geopend.
het principe is heel simpel,want de gasschuifveer van een 12 mm is minder sterk dan die van een 16mm.
zet ze naast elkaar en maak een soort evenaar in het midden waar beide carbs op aangesloten zijn.
in het midden van die evenaar monteer je de gaskabel die naar je sruur gaat.
door de zwakkere veer van de 12mm gaat die als eerste open tot deze maximaal geopend is en daarna wordt de 16mm geopend
dit was bedoeld om het probleem van grote carbs bij lage toerentallen op te lossen en om het wedstrijdregelement te omzeilen,deze praatte toendertijd over dat je een carb mocht gebruiken met een doorlaat van 16mm.
er werdt niks gezegd van het aantal carbs.
helaas werdt tijdens het seizoen het regelement gewijzigt naar een maximale doorlaat.
het is alles bij elkaar een erg lastige klus die aardig wat ruimte kost wat bij een minibike niet echt aanwezig is en je hebt bij een minibike geen probleem met het wegkomen bij lage toerentallen omdat je kopppeling bij een veel hoger aangrijpt.
het is wel altijd leuk om zoiets te gaan bouwen als een stukje uitdaging,dus ben wel benieuwd hoe dit gaat worden.

Afbeelding
Hier de Kreidler (nr 61) met zelfbouw kuip en zitje. Niet te vergeten natuurlijk het heftig getunde 50 cc blok. Onsteking was zonder vliegwiel en werd gevoed uit een kleine motofietsaccu. Totaalgewicht inclusief vloeistoffen ca 63 kg.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
hondaxtreme

Bericht door hondaxtreme »

ik heb hier is het 1 en ander zitten meten op mijn b1 replica maar als ik 2 caburators zou willen plaatsen moet mijn bike +3 centimeter breder zijn.
ivm met uitlaat. op mijn lucky 7 kan ik aardig uit te voeten alleen moet ik 2 wat kleinere carburators hebben.
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

2x een 9mm carburateur van een snorbrommer een optie?

succes, Tim
breezy
forum gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 16 jan 2007, 20:46

Bericht door breezy »

hondaxtreme

Bericht door hondaxtreme »

4 takt blokjes werken niet met een membraan daar heb je ook de mogenlijkheid tot 2 carburators als je op een 47cc chinA een zo plat mogenlijk en zo smal mogenlijk spruitstuk maakt zou het kunnen werken
met wat tim al zei met twee 9mm carburators
Gebruikersavatar
jeroen#4
forum gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 21:07
Locatie: eersel

Bericht door jeroen#4 »

zag toevalig in de winkel et nieuwe scootertunning magazine ligen daarin staat een verslag van iemand die een dubble carb heeft gemaakt meschien dat je daar wat info uit kunt halen :lol:
GRC RR 40cc bizeta #68 40cc A
kampioen wintercup belgie ch senior met 911rep
www.jeroenminimoto.come2me.nl
Plaats reactie