wiellagers aan gort?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
wiellagers aan gort?
Mijn voorwiel gaat best wel stijf en af en toe knakt er iets bij het voor wiel.
Kan dat mijn wiellager zijn?
Kan dat mijn wiellager zijn?
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Meestal een te korte afstandbus tussen de lagers. De boel staat dan onder spanning en binnen de kortste keren loopt de boel zwaar en knakt.
Even controleren dus en indien nodig aanpassen.
Even controleren dus en indien nodig aanpassen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
-
- forum gebruiker
- Berichten: 620
- Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
- Locatie: Bunde
-
- forum gebruiker
- Berichten: 620
- Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
- Locatie: Bunde
- Gerard S
- forum gebruiker
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 13:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Hallo Henk,
Ik zou eerst onderzzoeken of het probleem bij de bus ligt, dit kun je doen door de as iets lossen af te stellen en kijken of hij daan mooi rond draaid het wiel. Anders een nieuwe bus kopen of zelf maken.
Ik zou eerst onderzzoeken of het probleem bij de bus ligt, dit kun je doen door de as iets lossen af te stellen en kijken of hij daan mooi rond draaid het wiel. Anders een nieuwe bus kopen of zelf maken.
Gr.
Gerard
_______________________________________
NMC Senioren plus #63 (GRC RRz 2008)
[url=http://www.kbmn.nl][img]http://kbmn.nl/banners/banner-forum.jpg[/img][/url]
Website; [url]http://www.KBMN.nl[/url]
E-mail; info@KBMN.nl
Gerard
_______________________________________
NMC Senioren plus #63 (GRC RRz 2008)
[url=http://www.kbmn.nl][img]http://kbmn.nl/banners/banner-forum.jpg[/img][/url]
Website; [url]http://www.KBMN.nl[/url]
E-mail; info@KBMN.nl
- killerbeast
- forum gebruiker
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
- Locatie: Heinkenszand
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Hier schiet hij ook niks mee op he . . .
had me voorgenomen minder te gaan posten omdat ik mensen niet zou helpen, maar voor deze keer dan maar weer
-Haal je wiel uit de voorvork en leg de onderdelen neer zoals de volgorde hoe deze eruit komen.
Dus :
Moer, spacer, wiel ( Lager, binnenwielspacer, lager ), spacer, moer.
-Voel aan de lagers of deze geen speling hebben 9 van de 10 keer zijn ze gewoon goed, mits ze niet erg oud zijn en veel gebruikt zijn / dat er vuil in zit. Het makkelijkste is om het lagertje uit het wiel te halen en even te voelen of deze goed ronddraaid en of geen speling heeft. ( bij de remschrijf kan het lager er niet uit willen door dat de remschijf in de weg zit )
-Draaid het lager goed en heeft het geen speling dan kan je het weer monteren, zo niet dan moet je deze vervangen.
-zet nu het voorwiel weer in maar draai nog niks aan
-Nu kan je zien of er veel ruimte tussen de spacers en de lagers zitten, dit is dus in onbespannen toestand. als er veel ruimte tussen het geheel het betekend het dat je dingen gaat forceren om in de positie te komen waar ze eigenlijk al zouden moeten zitten, en forceren is bijna nooit niet goed je wilt niet dat het al onder spanning staat terweil het nog niet ens belast is.
-Testen : -draai de de moet van de vooras is helemaal los en lichtjes aan, dan zit er speling op het wiel maar draaid deze wel lekker rond, een tpisch voorbeeld van een voorwiel gemonteerd met voorspanning in de lagers. draai het vast en het zal dan zeker ook weer stroef lopen.
-Is er veel ruimte tussen te poten en de spacers en het lager -> veel ruimte wil al zeggen een halve mm tot een mm wat vaak het geval is bij chinese bikes. --> dan moet je deze ruimte opvullen, de makelijkste manier is om er ringen tussen te doen ringen M12x20 ( voorbeeld ) die zijn vaak rond de mm dik en hiermee kan je mooi deze ruimtes opvullen is het te duk dan kan je bijvoorbeeld een stuk van de oude spacer afveilen en de ruimte maken die wel nodig is om er bijvoorbeel een extra ring tussen te zeten. Zet de ringen wel aan de kan van de voorvorkpoot en zorg ervoor dat de spacer de binnenste lagerring raakt.
-Nog beter is een nieuwe spacer maken van een stukje bij ( maken kan je zo meten van de oude spacers bijvoorbeel buis 15x1? wat het bij jou dan mag wezen, dan in de ruststand de afstand van voorvork poot tot lager meten en dan een nieuwe spacer te zagen, de truc is om er voor te zorgen dat je niet niet net wel je porten iets aantrekt bij het vastzetten van het voorwiel, dus dat het wiel bijna al klem zit maar toch soepel erin gaat
Dan nog even netjes je rem opspannen, en van tevoren kijken of je rem niet gewoon aanloopt kan ook wonderen verrichten
Succes ,
*Lg*
had me voorgenomen minder te gaan posten omdat ik mensen niet zou helpen, maar voor deze keer dan maar weer
-Haal je wiel uit de voorvork en leg de onderdelen neer zoals de volgorde hoe deze eruit komen.
Dus :
Moer, spacer, wiel ( Lager, binnenwielspacer, lager ), spacer, moer.
-Voel aan de lagers of deze geen speling hebben 9 van de 10 keer zijn ze gewoon goed, mits ze niet erg oud zijn en veel gebruikt zijn / dat er vuil in zit. Het makkelijkste is om het lagertje uit het wiel te halen en even te voelen of deze goed ronddraaid en of geen speling heeft. ( bij de remschrijf kan het lager er niet uit willen door dat de remschijf in de weg zit )
-Draaid het lager goed en heeft het geen speling dan kan je het weer monteren, zo niet dan moet je deze vervangen.
-zet nu het voorwiel weer in maar draai nog niks aan
-Nu kan je zien of er veel ruimte tussen de spacers en de lagers zitten, dit is dus in onbespannen toestand. als er veel ruimte tussen het geheel het betekend het dat je dingen gaat forceren om in de positie te komen waar ze eigenlijk al zouden moeten zitten, en forceren is bijna nooit niet goed je wilt niet dat het al onder spanning staat terweil het nog niet ens belast is.
-Testen : -draai de de moet van de vooras is helemaal los en lichtjes aan, dan zit er speling op het wiel maar draaid deze wel lekker rond, een tpisch voorbeeld van een voorwiel gemonteerd met voorspanning in de lagers. draai het vast en het zal dan zeker ook weer stroef lopen.
-Is er veel ruimte tussen te poten en de spacers en het lager -> veel ruimte wil al zeggen een halve mm tot een mm wat vaak het geval is bij chinese bikes. --> dan moet je deze ruimte opvullen, de makelijkste manier is om er ringen tussen te doen ringen M12x20 ( voorbeeld ) die zijn vaak rond de mm dik en hiermee kan je mooi deze ruimtes opvullen is het te duk dan kan je bijvoorbeeld een stuk van de oude spacer afveilen en de ruimte maken die wel nodig is om er bijvoorbeel een extra ring tussen te zeten. Zet de ringen wel aan de kan van de voorvorkpoot en zorg ervoor dat de spacer de binnenste lagerring raakt.
-Nog beter is een nieuwe spacer maken van een stukje bij ( maken kan je zo meten van de oude spacers bijvoorbeel buis 15x1? wat het bij jou dan mag wezen, dan in de ruststand de afstand van voorvork poot tot lager meten en dan een nieuwe spacer te zagen, de truc is om er voor te zorgen dat je niet niet net wel je porten iets aantrekt bij het vastzetten van het voorwiel, dus dat het wiel bijna al klem zit maar toch soepel erin gaat
Dan nog even netjes je rem opspannen, en van tevoren kijken of je rem niet gewoon aanloopt kan ook wonderen verrichten
Succes ,
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]