wiellagers aan gort?

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Henk46
forum gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 18:57

wiellagers aan gort?

Bericht door Henk46 »

Mijn voorwiel gaat best wel stijf en af en toe knakt er iets bij het voor wiel.

Kan dat mijn wiellager zijn?
edjuh92

Bericht door edjuh92 »

kan ,
geen krome remschijf ofzo??
edwin
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Meestal een te korte afstandbus tussen de lagers. De boel staat dan onder spanning en binnen de kortste keren loopt de boel zwaar en knakt.
Even controleren dus en indien nodig aanpassen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Henk46
forum gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 18:57

Bericht door Henk46 »

John_W schreef:Meestal een te korte afstandbus tussen de lagers. De boel staat dan onder spanning en binnen de kortste keren loopt de boel zwaar en knakt.
Even controleren dus en indien nodig aanpassen.
Ik ben nieuw in dit vak :oops:

Kun je het ook uitleggen voor een nieuweling? :p
Navy Green
forum gebruiker
Berichten: 620
Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
Locatie: Bunde

Bericht door Navy Green »

In je velg zit aan beide kanten een lager, tussen de lagers (in de velg) zit een grote afstandbus. Als deze bus te kort is en je draait de moeren op de as vast aan. dan worden de lagers naar binnen gedrukt omdat de bus te klein is. Hierdoor kan het zijn dat jou lagers kapot zijn gegaan.
Henk46
forum gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 18:57

Bericht door Henk46 »

wat is de oplossing van zo'n bus?

2 nieuwe lagers halen en hoe voor kom ik dat weer dan?
Navy Green
forum gebruiker
Berichten: 620
Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
Locatie: Bunde

Bericht door Navy Green »

de bedoeling van de bus is dat die ervoor zorgt dat de lager niet naar binnen worden gedrukt. maar de bus moet dus wel de goed lengte zijn en precies tussen de lagers passen
Henk46
forum gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 18:57

Bericht door Henk46 »

Oke das duidelijk :D

Moet ik een nieuwe bus halen? of kan ik dat met een andere manier verhelpen
Henk46
forum gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 18:57

Bericht door Henk46 »

uppie :D
Gebruikersavatar
Gerard S
forum gebruiker
Berichten: 1489
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 13:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerard S »

Hallo Henk,

Ik zou eerst onderzzoeken of het probleem bij de bus ligt, dit kun je doen door de as iets lossen af te stellen en kijken of hij daan mooi rond draaid het wiel. Anders een nieuwe bus kopen of zelf maken.
Gr.

Gerard
_______________________________________
NMC Senioren plus #63 (GRC RRz 2008)
[url=http://www.kbmn.nl][img]http://kbmn.nl/banners/banner-forum.jpg[/img][/url]
Website; [url]http://www.KBMN.nl[/url]
E-mail; info@KBMN.nl
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

nadeel van een nieuwe bus KOPEN is dat deze meestal dus weer tekort is.

beste optie zelf maken.

moet van de week zo een soort dergelijk probleem oplossen. 2 nieuwe lagers monteren en nieuwe bus maken.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Hier schiet hij ook niks mee op he . . .
had me voorgenomen minder te gaan posten omdat ik mensen niet zou helpen, maar voor deze keer dan maar weer :lol:

-Haal je wiel uit de voorvork en leg de onderdelen neer zoals de volgorde hoe deze eruit komen.

Dus :

Moer, spacer, wiel ( Lager, binnenwielspacer, lager ), spacer, moer.

-Voel aan de lagers of deze geen speling hebben 9 van de 10 keer zijn ze gewoon goed, mits ze niet erg oud zijn en veel gebruikt zijn / dat er vuil in zit. Het makkelijkste is om het lagertje uit het wiel te halen en even te voelen of deze goed ronddraaid en of geen speling heeft. ( bij de remschrijf kan het lager er niet uit willen door dat de remschijf in de weg zit )

-Draaid het lager goed en heeft het geen speling dan kan je het weer monteren, zo niet dan moet je deze vervangen.

-zet nu het voorwiel weer in maar draai nog niks aan

-Nu kan je zien of er veel ruimte tussen de spacers en de lagers zitten, dit is dus in onbespannen toestand. als er veel ruimte tussen het geheel het betekend het dat je dingen gaat forceren om in de positie te komen waar ze eigenlijk al zouden moeten zitten, en forceren is bijna nooit niet goed :P je wilt niet dat het al onder spanning staat terweil het nog niet ens belast is.

-Testen : -draai de de moet van de vooras is helemaal los en lichtjes aan, dan zit er speling op het wiel maar draaid deze wel lekker rond, een tpisch voorbeeld van een voorwiel gemonteerd met voorspanning in de lagers. draai het vast en het zal dan zeker ook weer stroef lopen.

-Is er veel ruimte tussen te poten en de spacers en het lager -> veel ruimte wil al zeggen een halve mm tot een mm wat vaak het geval is bij chinese bikes. --> dan moet je deze ruimte opvullen, de makelijkste manier is om er ringen tussen te doen ringen M12x20 ( voorbeeld ) die zijn vaak rond de mm dik en hiermee kan je mooi deze ruimtes opvullen is het te duk dan kan je bijvoorbeeld een stuk van de oude spacer afveilen en de ruimte maken die wel nodig is om er bijvoorbeel een extra ring tussen te zeten. Zet de ringen wel aan de kan van de voorvorkpoot en zorg ervoor dat de spacer de binnenste lagerring raakt.

-Nog beter is een nieuwe spacer maken van een stukje bij ( maken kan je zo meten van de oude spacers bijvoorbeel buis 15x1? wat het bij jou dan mag wezen, dan in de ruststand de afstand van voorvork poot tot lager meten en dan een nieuwe spacer te zagen, de truc is om er voor te zorgen dat je niet niet net wel je porten iets aantrekt bij het vastzetten van het voorwiel, dus dat het wiel bijna al klem zit maar toch soepel erin gaat

Dan nog even netjes je rem opspannen, en van tevoren kijken of je rem niet gewoon aanloopt kan ook wonderen verrichten :wink:

Succes ,

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie