Tips voor bochten...?

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Xseron
forum gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 10:28
Locatie: IJsselstein

Tips voor bochten...?

Bericht door Xseron »

Hej minibikers.

Ik heb vandaag voor het eerst gereden.
Ik heb me minibike al een paar weken alleen toen kon ik niet rijden omdat ik geen kracht had in me pols (gebroken)
Maar vandaag kon ik het toch niet laten... ik heb een prive terreintje opgezocht en ben onder toezicht van mijn vader voorzichtig mijn eerste rondjes gaan rijden..
De rechte stukken gingen wel maar in de bochten moest ik of heel zacht door de bocht of gewoon stoppen..

Dus mijn vraag aan jullie is of jullie tips kunnen geven om een mooie bocht of kneedown te oefenen. :)

Alvast bedankt :!:
Chinese bike:
14 mm Carb met powerfilter
Tecnigas Gp1
Strakke koppelingsveren
rocketkey
Gast

Bericht door Gast »

is al een topic over gebruik zoekfuntie 8) :P
Gebruikersavatar
Xseron
forum gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 10:28
Locatie: IJsselstein

Bericht door Xseron »

sorry :oops: :oops: :oops:
Chinese bike:
14 mm Carb met powerfilter
Tecnigas Gp1
Strakke koppelingsveren
rocketkey
de winter
forum gebruiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 17:51
Locatie: Baarland-Zeeland
Contacteer:

Bericht door de winter »

- De meest ideale lijn is een rechte lijn.

We hebben inmiddels gezien dat, als de mogelijkheden aanwezig zijn je een bochtstraal beter kunt vergroten. We spreken dan over het volgen van de veilige- of ideale lijn. In een bocht liggen verschillende veilige lijnen. De ideale lijn wordt gevolgd wanneer de omstandigheden van zowel de weg als de omgeving ideaal zijn. Welke lijn je gaat volgen, is afhankelijk van het feit met welk voornemen je de bocht wilt rijden. Ons voornemen is veilig en vlot met de nadruk op veilig. Bij het horen van het woord ideale lijn wordt over het algemeen gedacht aan motorracen. Dat een motorcoureur een ander voornemen heeft als wij als normale weggebruiker mag duidelijk zijn. Afbeelding Het vinden van de ideale lijn op de openbare weg is geen eenvoudige zaak. Je zult je hierin voortdurend moeten trainen. Het bepalen van een idealelijn van een overzichtelijke- bocht is goed te doen. Je kunt immers zien waar de bocht heen gaat en dus je snijpunt goed vaststellen. Ook kun je zien of er eventueel tegenliggers naderen.

Bij een onoverzichtelijke bocht kun je je het snijpunt niet bepalen en we spreken dan van een veilige lijn.

Je kunt dan de bocht pas gaan aansnijden zodra je zicht hebt op het verdere verloop van de weg. Vaak is dat als je de rechtuitstand weer kunt zien. Hiernaast is zo'n veilige lijn op de tekening te zien. In verband met het zicht
Dan zijn er nog enkele factoren die onze lijn in een bocht beïnvloeden. Dat zijn o.a. snelheid, weg- en weersgesteldheid, verkeersintensiteit, rijden binnen- of buiten de bebouwde kom, autosnelwegen en in situaties waarin het verkeersinzichtelijk niet verantwoord is om de ideale lijn te rijden.
Er is tot zover alleen nog maar gesproken over z.g.n. enkelvoudige bochten. Dat zijn bochten waar niet direct een andere bocht op volgt. Het komt echter vaak voor dat een bocht direct gevolgd wordt door één of meerdere bochten. Denk maar eens aan dijkwegen. Dit heeft invloed op de te berijden veilige lijn. AfbeeldingIn het kort komt het er op neer, dat voorop staat dat de laatste bocht ideaal wordt gereden. e voorgaande bochten worden hiervoor opgeoffert. We zullen dit hieronder met een tekening verduidelijken.

De stippellijn geeft aan wat er gebeurd als men de eerste twee bochten niet opoffert. Hij laat zien dat men bij het ingaan van de tweede en de derde bocht op de verkeerde positie uitkomt. De doorgetrokken lijn laat zien dat je de eerste twee bochten middels een veilige lijn moet berijden om de laatste bocht ideaal te kunnen berijden. De veiligheid is daarmee gediend, terwijl men bovendien een hogere snelheid kan aanhouden.

Is niet van mij hoor :oops:

Maar is idd al vaker topic over geweest wand daar heb ik het vanuit opgeslagen :)
Gebruikersavatar
Xseron
forum gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 10:28
Locatie: IJsselstein

Bericht door Xseron »

thanks :D
Chinese bike:
14 mm Carb met powerfilter
Tecnigas Gp1
Strakke koppelingsveren
rocketkey
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Maar je gevoel in bochten nemen krijg je vanzelf. De eerste keer kneedown schrik je je dood, maar daarna is het verslavend :) Gewoon een baantje uitzetten en rondrijden. Na een uur ofzo merk je van jezelf dat je echt meer gaat hangen. Zou alleen wel even wachten tot je pols heel is en dan minimaal polsbeschermers aandoen. Pols en enkels zijn de moeilijkste gewrichten om te laten helen, dus ik wens je veel succes.
Gebruikersavatar
Xseron
forum gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 10:28
Locatie: IJsselstein

Bericht door Xseron »

dankje.. :D
Chinese bike:
14 mm Carb met powerfilter
Tecnigas Gp1
Strakke koppelingsveren
rocketkey
Gebruikersavatar
113cu
forum gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 06 nov 2005, 11:17
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door 113cu »

In het begin lukt het niet omdat je te voorzichtig bent.
Je komt alleen goed de bocht door als je kijkt waar je de bocht uit wil komen en niet te vergeten GAS er op !
Zonder gas geven lukt het haast niet.
Niet denken gewoon een beetje gas.
www.cliffracing.nl
Gebruikersavatar
RACERKE_74
forum gebruiker
Berichten: 321
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 14:12
Locatie: Helchteren-Limburg-Belgie
Contacteer:

Bericht door RACERKE_74 »

ge moet de ideaal lijn rijden bocten van buiten naar binnen nemen en de voet plat tegen de kuip plaatsen dan der wa gaan langs hngen in de bocht en dan op de knie en met uitkomen van de bocht moet je gas aan het geven zijn
[url]http://img151.imageshack.us/img151/5783/kopievannickyzh8.png[/img][/url]
de winter
forum gebruiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 17:51
Locatie: Baarland-Zeeland
Contacteer:

Bericht door de winter »

RACERKE_74 schreef:ge moet de ideaal lijn rijden bocten van buiten naar binnen nemen en de voet plat tegen de kuip plaatsen dan der wa gaan langs hngen in de bocht en dan op de knie en met uitkomen van de bocht moet je gas aan het geven zijn
Dat gas geven moet halfverwegen de bocht al en eigenlijk de heele bocht door een klein beetje :twisted:
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Je voelt wel hoe het lekkerst gaat. Veel mensen zetten hun voet ook tegen hun kuip en steken dan hun knie ver uit, maar dat vind ik zelf niet echt een goeie techniek omdat je dan jezelf beperkt schuin te gaan. Ik hou zelf m'n voeten wel tegen de kuip en doe dan m'n benen naar binnen toe. Dan kun je verder zakken.
Je moet niet teveel aan die ideale lijn denken, je moet voelen hoe je het snelst de bocht door komt. Als je te snel gas geeft halverwege de bocht glij je weg, dus geef subtiel gas bij door de hele bocht heen.
DiStefano
forum gebruiker
Berichten: 808
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 00:36
Locatie: Rotterdam

Bericht door DiStefano »

He sleutelbeen hoe neem jij de bochten eigenlijk? zag je een x aardig op je plaat gaan... gaat ie wel weer??? :(
Steven
Gast

Bericht door Gast »

hallo ik heb nog een tip voor je , alls je op je minibike knald dan moet je zo lekker op je bek gaan dat je sleutelbeen breekt...hhahah graag op-de uithof.. daar is alls normaal ..weet er alls van...6weken niet minibiken zwaar !CENSUUR! dus val niet dat was de. .. tip...
DiStefano
forum gebruiker
Berichten: 808
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 00:36
Locatie: Rotterdam

Bericht door DiStefano »

Ja das vervelend voor je sleutelbinkie, maar ik zeg altijd maar zoo....wat dat is korter dan dierentuin
Steven
Gast

Bericht door Gast »

nitro sport. neem een lekker pmt bandje voor een perfecte bocht ...maar dan ben je wel 80euro lichter.... dus antwoord hij is weer sneller.. dat komt dat ze zak lichter word...tipje..
Plaats reactie