Waar zit mijn Sproeier en Gasnaald?!?! (Tutorial)
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Waar zit mijn Sproeier en Gasnaald?!?! (Tutorial)
Hierbij een paar kleine foto's om even duidelijk te maken waar de gasnaald en de sproeier zit in een carburateur.
Eerst even een foto van een standaard 14mm (vlakschuif) carburateur. Deze zit meestal op de blata b1 replicas en op bijvoorbeeld de tai chi:
Je ziet hierbij de verschillende onderdelen en een kleine omschrijving.
De sproeier...
Je kunt deze vinden door het vlotterbakje onderaan de carburateur los te schroeven:
De sproeier is het koper kleurige schroefje in het midden met het kleine gaatje erin.
Let erop dat bij het openschroeven het hele bakje vol met brandstof kan zitten!!
De gasnaald
Niet elke carb. heeft een gasnaald. Sommige goedkope carburateurs, zoals op de bovenstaande foto, hebben een schuifje en je kunt bij deze de brandstof alleen via de sproeier afstellen. De onderstaande foto's zijn van een 17,5mm Dellorto, welke wel een gasnaald heeft.
Je kunt zien of je een gasnaald hebt door even de filter eraf te halen en achterin je carb. te kijken (beetje gas geven, dan zie je de gasnaald met het schuifje mee bewegen):
Om bij de gasnaald te komen, moet je het afsluitdopje dat helemaal bovenop de carb zit losdraaien (daar waar de aansluiting voor de gaskabel zit). Bij de ene gaat het met schroefjes, bij de andere kun je het hele dopje eraf schroeven.
Als je deze los hebt, dan zul je zien dat ie onder spanning van een veer staat.
Je kunt na losmaken het hele dopje inclusief gaskabel, veer en de daaronder zittende gasschuif eruit halen.
Als er een gasnaald aanzit, dan kun je deze eruit halen door eerst de veer even omhoog te knijpen met je hand. Meestal zit onder de veer een ringetje/plastic deksteltje die de gasnaald in zijn positie houdt.
Kijk even goed hoe het in elkaar zit en haal dan deze ring weg.
Als de ring eenmaal weg is, kun je de gasnaal eruit nemen:
Je ziet hier een heel klein "E" vormig ringetje bovenaan de gasnaald.
De middenpositie is standaard. Met een punttangetje kun je voorzichtig het ringetje eraf halen.
Zet je het ringetje verder omhoog, dan gaat de naald in de carb. naar beneden. Hierdoor krijgt ie minder benzine.
Zet je het ringetje naar beneden, dan gaat de naald omhoog waardoor ie meer benzine krijgt.
Na het verstellen, alles weer netjes terug zetten.
Let daarbij op dat de gasschuif er maar op 1 manier in terug kan!! Er zit een palletje in de carburateur en je moet dus de gasschuif even voorzichtig ronddraaien totdat ie in de goede positie is en naar beneden valt.
Op Scooter-Freaks.nl staat ook nog een hele goede guide over het vervangen van een gasnaald, met nog meer foto's!
Greetzzz, -=[P!R3lly]=-
Eerst even een foto van een standaard 14mm (vlakschuif) carburateur. Deze zit meestal op de blata b1 replicas en op bijvoorbeeld de tai chi:
Je ziet hierbij de verschillende onderdelen en een kleine omschrijving.
De sproeier...
Je kunt deze vinden door het vlotterbakje onderaan de carburateur los te schroeven:
De sproeier is het koper kleurige schroefje in het midden met het kleine gaatje erin.
Let erop dat bij het openschroeven het hele bakje vol met brandstof kan zitten!!
De gasnaald
Niet elke carb. heeft een gasnaald. Sommige goedkope carburateurs, zoals op de bovenstaande foto, hebben een schuifje en je kunt bij deze de brandstof alleen via de sproeier afstellen. De onderstaande foto's zijn van een 17,5mm Dellorto, welke wel een gasnaald heeft.
Je kunt zien of je een gasnaald hebt door even de filter eraf te halen en achterin je carb. te kijken (beetje gas geven, dan zie je de gasnaald met het schuifje mee bewegen):
Om bij de gasnaald te komen, moet je het afsluitdopje dat helemaal bovenop de carb zit losdraaien (daar waar de aansluiting voor de gaskabel zit). Bij de ene gaat het met schroefjes, bij de andere kun je het hele dopje eraf schroeven.
Als je deze los hebt, dan zul je zien dat ie onder spanning van een veer staat.
Je kunt na losmaken het hele dopje inclusief gaskabel, veer en de daaronder zittende gasschuif eruit halen.
Als er een gasnaald aanzit, dan kun je deze eruit halen door eerst de veer even omhoog te knijpen met je hand. Meestal zit onder de veer een ringetje/plastic deksteltje die de gasnaald in zijn positie houdt.
Kijk even goed hoe het in elkaar zit en haal dan deze ring weg.
Als de ring eenmaal weg is, kun je de gasnaal eruit nemen:
Je ziet hier een heel klein "E" vormig ringetje bovenaan de gasnaald.
De middenpositie is standaard. Met een punttangetje kun je voorzichtig het ringetje eraf halen.
Zet je het ringetje verder omhoog, dan gaat de naald in de carb. naar beneden. Hierdoor krijgt ie minder benzine.
Zet je het ringetje naar beneden, dan gaat de naald omhoog waardoor ie meer benzine krijgt.
Na het verstellen, alles weer netjes terug zetten.
Let daarbij op dat de gasschuif er maar op 1 manier in terug kan!! Er zit een palletje in de carburateur en je moet dus de gasschuif even voorzichtig ronddraaien totdat ie in de goede positie is en naar beneden valt.
Op Scooter-Freaks.nl staat ook nog een hele goede guide over het vervangen van een gasnaald, met nog meer foto's!
Greetzzz, -=[P!R3lly]=-
Laatst gewijzigd door PIR3lly op ma 15 jan 2007, 20:52, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- spammer
- Berichten: 6479
- Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
- Locatie: friesland
- perry1990
- forum gebruiker
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: wo 22 feb 2006, 22:21
- Locatie: *geen sponsor*
- Contacteer:
ja dan moeten ze wel zoekfunctie gebruiken ik zelf wist ook niet hoe ik em moest verstellen maar na deze uitleg weet ik dat elemaal
dus absoluut sticky waard
dus absoluut sticky waard
Groeten perry
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=11651][img]http://img344.imageshack.us/img344/5922/afbeelding002gb9.jpg[/img][/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=11651][img]http://img344.imageshack.us/img344/5922/afbeelding002gb9.jpg[/img][/url]
-
- forum gebruiker
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 17:51
- Locatie: Baarland-Zeeland
- Contacteer:
Over de choke, deze werkt een beetje "raar/anders" dan bij andere carberateurs; als je hem aanzet blijft hij hangen, zodra je vol gas geefd gaat hij weer uit.
Werkt naar mijn mening niet echt(je moet toch langzaam warmrijden, dus dan moet je heelemaal geen volgas geven en als je merkt dat hij bijna uitvalt moet je hem uitzetten maar dat gaat dus bij deze niet)
Ff oftopic, waar kun je zo'n spruitstuk kopen? of is dat van dell'orto/polini, als het nouw chinees is, is het vast goedkoper, wand kost €50 van dell'orto/polini(weet het merk zo snel ff niet )
ook een goed topic om sticky van te maken!
Grt Rik
Werkt naar mijn mening niet echt(je moet toch langzaam warmrijden, dus dan moet je heelemaal geen volgas geven en als je merkt dat hij bijna uitvalt moet je hem uitzetten maar dat gaat dus bij deze niet)
Ff oftopic, waar kun je zo'n spruitstuk kopen? of is dat van dell'orto/polini, als het nouw chinees is, is het vast goedkoper, wand kost €50 van dell'orto/polini(weet het merk zo snel ff niet )
ook een goed topic om sticky van te maken!
Grt Rik
Klopt inderdaad.
De choke op deze carb. staat uit als het schuifje omhoog staat.
Zet je de choke aan, dan klik je hem naar beneden en als je dan even volgas geeft, schiet ie vanzelf weer uit. Werkt wel, maar niet super.
Op de meeste goedkope chineesjes staat de choke precies omgekeerd. Dus uit is dan omlaag. Om hem aan te zetten schuif je het dingetje omhoog en je moet hem met de hand weer terug zetten.
Mijn dellorto heeft weer een ander systeem. Handigst is even kijken bij je eigen bike hoe het werkt.
Dat spruitstuk is inderdaad van een chineesje. Maar dit is een 14mm spruitstuk die standaard op de tai chi zit. Ik weet dus niet of je die los kunt krijgen...
De choke op deze carb. staat uit als het schuifje omhoog staat.
Zet je de choke aan, dan klik je hem naar beneden en als je dan even volgas geeft, schiet ie vanzelf weer uit. Werkt wel, maar niet super.
Op de meeste goedkope chineesjes staat de choke precies omgekeerd. Dus uit is dan omlaag. Om hem aan te zetten schuif je het dingetje omhoog en je moet hem met de hand weer terug zetten.
Mijn dellorto heeft weer een ander systeem. Handigst is even kijken bij je eigen bike hoe het werkt.
Dat spruitstuk is inderdaad van een chineesje. Maar dit is een 14mm spruitstuk die standaard op de tai chi zit. Ik weet dus niet of je die los kunt krijgen...
- thomas1991
- forum gebruiker
- Berichten: 3814
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
- Locatie: Tilburg
Toch wel positief he? anders ga ik rare dinge denken..thomas1991 schreef:
PIR3lly de stickyman
Top hoor Telly!! Mischien een keer foto's erbij van een ECHTE PRUT chinees. Je tai-chi verschilt namelijk wel IETS van de mijne
Als je foto's wil ik hoor het wel! ( PB-tje? )
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=125081#125081][color=red][b]Hapsnap/Interfastfood Bike TEKOOP-EVT OOK IN ONDERDELEN. [/b][/color][/url]
- thomas1991
- forum gebruiker
- Berichten: 3814
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
- Locatie: Tilburg
-
- spammer
- Berichten: 6479
- Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
- Locatie: friesland