Kosten minibiken

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

marijnoo

Kosten minibiken

Bericht door marijnoo »

Omdat niet iedereen even rijk is en sommigen gewoon voor de lol rijden en niet meteen 800-1000 of nog meer overhebben voor deze hobby, hier een kostenlijst van wat je ongeveer kan verwachten. ;) Hopelijk helpt het een beetje.


Kosten minibiken

Als eerste moet gezegd worden dat je het minibiken zo duur kan maken als je zelf wilt, als je het leuk vind, zal dat meestal ook wel gebeuren. ;-)
Veel mensen zullen zich echter afvragen wat beginnen met minibiken nu ongeveer kost.
Daarnaast zullen beginnende minibikers eerst nog moeten ontdekken of ze het wel leuk vinden.
Ook leren rijden (met vallen en opstaan), kost een hoop geld.

Aangezien ik mij er de afgelopen weken zelf in heb verdiept, heb ik op een rijtje gezet wat ik tot nu toe ongeveer heb ontdekt, tevens heb ik dit aangevuld met mijn eigen ervaringen. En die van een vriend van mij. Ook veel van andere leden hier op het forum natuurlijk. :idea:


Als je opmerkingen of verbeteringen hebt, hoor ik het graag, prijzen veranderen regelmatig namelijk en wisselen nogal eens. Heb ook nog lang niet alles zelf getest of vergeleken. :oops:

Verder maakt het ook nogal verschil of je al een scooter of brommer hebt (of hebt gehad), want dan heb je al ervaring met tweewielers met motor en wellicht ook al wat technische kennis. Daarnaast heb je wellicht ook nog een helm liggen, wat alweer in de kosten scheelt.

En dan nu eindelijk het kostenplaatje (dit zijn dus de kosten voor een beginner!), ik heb meerdere modellen gemaakt, van goedkoop tot duur.

Algemeen:

Olie: 10 euro per liter (verkrijgbaar bij tankstations of de Halfords, etc.)
Tank/jerrycan: 5 euro (5 of 10 liter is genoeg, ligt eraan hoeveel je rijdt, minibikes rijden namelijk erg goedkoop)
Handschoenen: 15-50 euro (leren handschoenen beschermen beter, maar zijn ook duurder)
Knie- en elleboogbeschermers: 50/60 euro (voor beide, ook hiervoor kun je duurdere kopen)
Helm: 20-200 euro (wellicht wil je als een beginner eerst een tweedehandsje, zodat als je valt, niet meteen je dure helm beschadigd is, of misschien heb je er al 1 (zie boven))
Bivakmuts: 5-10 euro (handig als je een tweedehands helm koopt, wel zo fris)
Benzine: 1.40/1.50 per liter (euro 95/98)
Kartbaan: 15-20 euro per dagdeel, dit wisselt nogal per baan (je kunt ook op een leeg terrein oefenen natuurlijk)

Je begint dus al met 100 tot 300 euro aan vaste kosten (als je al een helm en/of andere bescherming hebt, heb je weinig vast kosten!).

Goedkope Chinese, merkloze minibike:

Minibike:
Luchtgekoeld: 100-200 euro
Watergekoeld: 250-400 euro (marktplaats.nl, Ebay.nl)
Dit zijn dus de meest goedkope minibikes, die er te koop staan en dit is de goedkoopste manier om het te ontdekken en/of te leren.
Onderdelen: 10-40 euro per onderdeel (ze zijn kwalitatief natuurlijk minder dan de duurdere bikes, dus zul je al snel 1 of meer onderdelen moeten vervangen, gelukkig kosten die ook niet veel)
Onderdelen kun je zo duur maken als je wilt, je kunt ook besluiten meteen proffesionele, dure onderdelen terug te kopen, zodat je meer zekerheid hebt.
Als je nooit hebt gereden, zul je ook vaak vallen, wat ook wat onderdelen kost.

Chinees met ''merk'' (Sendai, Italbike)

Minibike:
Zelfde als merkloze Chinesen (zie boven) alleen vaak 50 euro (luchtgekoeld) tot 150 euro (watergekoeld) duurder.
Deze Chinese bikes hebben een merk, maar op het forum zijn er nogal wisselende mening of deze nu beter zijn dan merkloze of niet.
Onderdelen zullen ongeveer hetzelfde kosten.

Chinese minibikes, al dan geen merkje, zijn niet geschikt om mee te doen aan officiele races, ze mogen zelfs niet meedoen aan die races! Je kunt er uiteraard wel mee racen op de kartbaan in eigen wedstrijden.
Ze zijn echter wel geschikt om het mee te leren of om lekker mee te oefenen op een raceterrein. Bovendien slijt het allemaal erg snel als je er lang en vaak mee scheurt. Het is meer om lekker te rijden en af en toe te scheuren. ;)



Merkbike:

Minibike:
Blata: 700 euro of meer
Overige merken: 1000/1200 of meer
Goedkoper in onderhoud, omdat ze kwalitatief een stuk beter zijn (kost wat, maar dan heb je ook wat).
Vallen is echter wel duurder, omdat de onderdelen ook duurder zullen zijn.
Als je nog moet leren rijden dus wellicht niet de beste keuze, als je al ervaring hebt op scooter of brommer, misschien het overwegen waard.

Conclusie/totaal:

Als je alles heel goedkoop doet en het een beetje meezit (weinig onderhoud) kan je al voor rond de 300 euro (nogmaals, als je al een helm etc. hebt, nog goedkoper) beginnen met minibiken.
Als je het dan leuk vind en wat ervaring hebt, kun je langzaam dingen gaan vervangen, ik persoonlijk zou goedkoop beginnen, omdat je als je dan valt niet meteen dure onderdelen of kleding/helm kapot maakt.
Bovendien heb je dan, als je het niet leuk vind of het gewoon niet meer doet, weinig kosten gemaakt en als je het dan in de verkoop gaat, blijft je verlies beperkt tot 100/150 euro.

Vind je het leuk en wil je er een hobby van maken, dan kan je het zo duur maken als je wilt, een hobby mag geld kosten toch? ;)


Dit zijn indicaties en zullen zowel per persoon als per minibike verschillen, het is dus vooral een schatting, zodat je ongeveer weet wat beginnen kost.
Aan jou de keus of je het geld uit wilt geven om te kijken of je het leuk vind en het wilt leren.


-------------------------------------

Nog wat algemene opmerkingen:

-Verdiep je eerst goed in minibikes, door te zoeken op internet en op dit forum, zie ''Zoeken'' bovenaan deze pagina.
Dit zal de antwoorden op de meeste vragen die je hebt, beantwoorden.

-Ga ook eens kijken op een kartbaan bij een race of oefening en stel vragen.

-Overhaast niets, haast en spoed is nimmer goed :P, verdiep je er dus goed in!

-Als je een minibike hebt, lees goed de handleiding door en kijk hem helemaal na en maak alles goed schoon. Eventueel kun je meteen alle bouten/moeren vervangen door degelijke kwaliteit (standaard is het troep) en hem uit elkaar halen en nakijken. Dit nakijken kan natuurlijk ook later, als een soort controle/onderhoud. :)

-Inrijden rustig doen, je kan ook op een terrein inrijden, oefenen en afstellen, zodat je andere racers niet in de weg zit.

-Haal je bike uit elkaar, zodat je hem leert kennen, dit helpt ook bij het afstellen later en problemen. Zoek op het forum voor tips bij het afstellen, goed afstellen kan problemen voorkomen!

-Wees zuinig op je spullen, dus ook je minibike! Goed onderhoud en normaal ermee omgaan (dus ook rustig inrijden en niet meteen scheuren) verlengen de levensduur aanzienlijk!

Als je er de tijd voor neemt (ook voordat je een minibike aanschaft), er rustig mee omgaat en je minibike goed onderhoudt, kun je (zelfs) met een Chinees veel plezier hebben.
Veel fun voor weinig geld kan dus wel degelijk! :D

Code: Selecteer alles

Eigen ervaringen:
Minibike 110 euro
Jerrycan (5 liter) 5 euro
Litter 2 takt olie: 10 eurp
Benzine: 1.40 per liter
Nieuwe ketting: 7.50 (verkeerd gesteld, inclusief verzending)
Ik gebruik verder een oude jas en broek en winterhandschoenen als bescherming. ;) Rij namelijk buiten op afgelegen, (boeren)weggetjes, waar niemand rijdt of woont. :) Helm komt wellicht nog, die zijn 50 euro nieuw.

Het totaal komt dan uit op: 132.50 exclusief benzine en helm. De benzine kosten zijn ontzettend laag gelukkig, hij verbruikt bijna nix. 8)
Meer info vind je hier op het forum
Laatst gewijzigd door marijnoo op vr 07 jul 2006, 00:40, 6 keer totaal gewijzigd.
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

goed gedaan :!:
TaiChi16
forum gebruiker
Berichten: 1201
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:11

Bericht door TaiChi16 »

goed gekopierd van internet :!: :P :lol: (grapje) is altijd handig :wink:
marijnoo

Bericht door marijnoo »

TaiChi16 schreef:goed gekopierd van internet :!: :P :lol: (grapje) is altijd handig :wink:
Alle info komt wel van internet, zoals ik al in de post zeg. :wink: Heb het allemaal echter vergeleken, samengevoegd en in 1 bericht gezet. Alles opzoeken en prijzen vergelijken kost meer tijd dan je zou denken hoor. Maar dat zullen de meeste mensen wel weten, net zoals info zoeken voor werkstukken vaak meer tijd kost dan het schrijven ervan. :x
hondaxtreme

Bericht door hondaxtreme »

kan hier geen sticky van gemaakt worden :shock: superr info
Gebruikersavatar
thomas1991
forum gebruiker
Berichten: 3814
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
Locatie: Tilburg

Bericht door thomas1991 »

hondaxtreme schreef:kan hier geen sticky van gemaakt worden :shock: superr info
Je kan beter al die topic's bij elkaar voegen (ik bedoel die vandaag zijn gemaakt over tuning en kosten enz.)
Want dan word het denk een stuk overzichtelijker, want anders moet er veel stikcy's komen of gaat er veel info verloren :wink:
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

ze worden bij xigh in het sticky over chinese bikes gezet... :wink:
marijnoo

Bericht door marijnoo »

kleine_duivel schreef:ze worden bij xigh in het sticky over chinese bikes gezet... :wink:
Klopt, heb hem hier al over gePMed, was hem voor, want hij wou het me ook al vragen. :)
Dat was ook het idee, maar nu kunnen er opmerkingen worden gemaakt, zodat die sticky overzichtelijk blijft. :D
Ben blij dat het gewaardeerd wordt! :P
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

marijnoo schreef:
kleine_duivel schreef:ze worden bij xigh in het sticky over chinese bikes gezet... :wink:
Klopt, heb hem hier al over gePMed, was hem voor, want hij wou het me ook al vragen. :)
Dat was ook het idee, maar nu kunnen er opmerkingen worden gemaakt, zodat die sticky overzichtelijk blijft. :D
Ben blij dat het gewaardeerd wordt! :P
aanvulling: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=10513
marijnoo

Bericht door marijnoo »

Erg handig inderdaad!
Gaat erg snel nu allemaal, Xigh hoeft niet veel zelf meer te typen, alles mooi samen voegen en het ''Topic van Alle Kennis en Waarheid'' begint al aardig vorm te krijgen. :lol:
marijnoo

Bericht door marijnoo »

Update, eigen ervaringen erin verwerkt en enkele prijzen verbeterd en uitgebreid. 8)
Aangezien er toch geen centraal topic blijkt te komen, zal ik het zelf wel updaten...
edgarro

Bericht door edgarro »

erg handig voor als je net begint en je weet niet wat de kosten zijn.
super goede uitleg!! :wink:
Tobias..(H)

Bericht door Tobias..(H) »

Scheelt denk ook een hoop topics voor die gene die nieuw zijn :lol:

Tobias
edgarro

Bericht door edgarro »

Tobias..(H) schreef:Scheelt denk ook een hoop topics voor die gene die nieuw zijn :lol:

Tobias

ja want er zijn al een heleboel kleine topics over geweest en daar krijg je tog niet een duidelijk verhaal uit,
maar dit is gewoon goed uitgelegd!
Tobias..(H)

Bericht door Tobias..(H) »

edgarro schreef:
Tobias..(H) schreef:Scheelt denk ook een hoop topics voor die gene die nieuw zijn :lol:

Tobias

ja want er zijn al een heleboel kleine topics over geweest en daar krijg je tog niet een duidelijk verhaal uit,
maar dit is gewoon goed uitgelegd!
idd dus ik hoop dat de mensen hier ook echt gebruik van gaan maken!!

Tobias
Plaats reactie