Hoe krijg ik mijn krukas lagers er uit?

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
racechinees
forum gebruiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 13:17

Hoe krijg ik mijn krukas lagers er uit?

Bericht door racechinees »

Hey,

Ik heb zojuist mijn nieuwe carters ontvangen (heb ik op de kop kunnen tikken op MP).

Maar nu wil ik andere krukas lagers monteren (waarschijnlijk skf lagers), maar dan moet ik wel de oude er uit kunnen halen. Hoe krijg ik deze er uit? (heb al in zoekfunctie gekeken, maar niet iets concreets tegen gekomen)

In de vriezer leggen? of verhitten? (mijn scooter tijd perk is al een tijdje geleden, dus..... vergeten). Kan iemand me vertellen hoe ik mijn krukas lagers eruit haal?

(In iedergeval ben ik bezig met iets leuks: volle krukas, high pressure big bore kit met losse dome, genoeg pret spul in iedergeval)
Gebruikersavatar
nylus
forum gebruiker
Berichten: 1648
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 17:04
Locatie: prinsenbeek

Bericht door nylus »

ik sloeg ze er gewoon uit.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Navy Green
forum gebruiker
Berichten: 620
Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
Locatie: Bunde

Bericht door Navy Green »

ik heb gewoon eerst het rubber ringetje erachter eruit gepakt, en erna de lager een klein tikje gegeven van de ander kant. hierdoor viel die meteen eruit.

groeten menno
Laatst gewijzigd door Navy Green op do 08 jun 2006, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sleutel
forum gebruiker
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 20:00
Locatie: Maurik
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

Een goede mannier is, de carters op een kookplaatje leggen.
Als de carters warm worden vallen ze er 9 van de 10 x er zo uit :wink:
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
#72
AngelEyes

Bericht door AngelEyes »

Ik hou de carters altijd boven het gasfornuis (vast houden met een knijptang) tot ze echt gloeiend heet zijn! Dan vallen ze er ook zo uit! Op deze manier kan je ze er ook zo weer in laten zakken..

AE
Gebruikersavatar
racechinees
forum gebruiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 13:17

Bericht door racechinees »

OK mannen,

Bedankt, ik ga het zo snel mogelijk doen (misschien dat ik nog foto's maak voor het paddock gedeelte, want ik heb nog steeds geen topic in dat gedeelte gemaakt).

Maarja, jullie zien het van eigens wel :lol:
Duitser

Bericht door Duitser »

Kan je niet gewoon naar een autogarage of fietsenmaker gaan en vragen of ze de oude lagers voor je kunnen uitpersen en de nieuwe monteren?
Gebruikersavatar
racechinees
forum gebruiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 13:17

Bericht door racechinees »

nee, doe het liever allemaal zelf :P .

En het is daarnaast al gedaan, gisteravond. Heb gewoon even zo'n butaangas brander er op gezet (300 graden celcius). Daarna paar kleine tikjes er ze waren er al uit.

Ik heb vanmiddag ook C3 lagers gekocht van NSK ipv SKF. De man kon me vertellen dat NSK net zo goed waren als SKF. Dus binnenkort even nieuwe blok in elkaar zetten 8). Zal de voortgang wel in het paddock zetten.
Duitser

Bericht door Duitser »

Maar ben je de eigenschappen van het ijzer van de krukas dan niet aan het veranderen? :?
Gebruikersavatar
racechinees
forum gebruiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 13:17

Bericht door racechinees »

De krukas kun je zo er uit plukken (heel misschien dat je een klein tikje nodig hebt, maar dan wel voorzichtig). Maar de Lagers zitten dus in de carters. Je verwarmt de carter dus (niet de krukas). Waardoor het uitzet. vervolgens moeten de lagers er zo uitvallen of met behulp van een voorzichtig tikje.

Ik heb gisteren avond de nieuwe erin gezet.
Heb eerst de carters verwarmd. De lagers een tijdje in de vriezer. En het ging redelijk goed. Welliswaar ook weer kleine tikjes gebruikt om ze er in te krijgen, maar toch.

De keeringen moest ik volgens de man (van het lagerwinkeltje) voorzichtig er in kloppen, is dus ook makkelijk gegaan.

Ik ga denk ik vandaag verder met het pretspul. Ik zal er wel een aantal foto's van nemen en posten in het paddock.

Geen idee of ik de eigenschappen aan het veranderen ben (denk het eerlijk gezegd niet op temperatuur van 300 graden).
jordy1986

Bericht door jordy1986 »

pff wat moeilijk doen. pak een schroevendraaier en dan sla je ze er zo uit.
Gebruikersavatar
Vondelaar
forum gebruiker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 13:07
Locatie: Veendam

Bericht door Vondelaar »

Ja Jordy, dat is de lompe horken methode ja :roll: en er zeker ook zo weer ingemept. Kun je over drie maand weer nieuwe erin doen :evil:
Er gaat niets boven Groningen
Gebruikersavatar
Super 7
forum gebruiker
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 nov 2005, 11:32
Locatie: Rijswijk

Bericht door Super 7 »

Ik heb het zelf ook net gedaan, eerst ff in de oven leggen en de nieuwe lagers zo uit de vriezer erin getikt.
Je moet dan toch wel een aantal dingen in de gaten houden: carterdeel goed vlak leggen, alleen op de buitenste ring erin slaan en wat olie op het lager alvoren je het erin slaat.
Daarbij is het verstandig de lagers na montage goed te reinigen met bijv remmenreiniger, er zit al snel een korreltje vuil in waardoor je lager niet mooi loopt en dus sneller kapot gaat.
Ook heb ik begrepen dat niet alle keeringen tegen benzine bestand zijn, hierdoor zal de keering al snel kapot gaan en de motor valse lucht aanzuigen of olie lekken op bijv de koppeling.
Aangezien alles zo klein en pietepeuterug is (maar wel erg veel toeren maakt) is enige zorg bij montage wel handig.
Gebruikersavatar
nylus
forum gebruiker
Berichten: 1648
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 17:04
Locatie: prinsenbeek

Bericht door nylus »

nou we het hier toch over hebben, hoe haal je die keeringen er uit ? ik was laatst bezig met mijn chinees blokje maar kreeg ze er niet uit ( ik heb ook niet echt geprobeerd ze er uit te halen :roll: ) ze kunnen trouwens wel heel wat hitte verdragen want toen ik mijn carter helft boven het vuur hielt bleven ze gewoon heel. en waar kan je nieuwe keeringen halen want bij minibike.nl heb ik ze niet zien staan

grt
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
jordy1986

Bericht door jordy1986 »

Vondelaar schreef:Ja Jordy, dat is de lompe horken methode ja :roll: en er zeker ook zo weer ingemept. Kun je over drie maand weer nieuwe erin doen :evil:
Doe niet zo populair kereltje! Als je je lagers eruit wilt hebben dan gebruik je ze tog niet meer dan is het een klein tikkie en dan liggen ze eruit verhitten is dan alleen maar extra werk(als je het zo wilt doen ben ik de laatste die je tegen houd). En eruit meppen betekend niet automatisch dat ze er ook ingeslagen worden. Carters worden verhit lagers uit de diepvries leg je er dan zo met je handen erin. Vloeibare pakking op het blokje as erin. Andere helft verhitten lager erin, carters sluiten. Dan als alle bouten aangedraaid zijn ff het asje aan beide kanten een tik geven zodat je hem uitbalanceerd.

Lekkere horken methode he :-$
Plaats reactie