[update] Minibike gekocht! Welke kleur spuiten? (zie pag 2)

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Prelude

[update] Minibike gekocht! Welke kleur spuiten? (zie pag 2)

Bericht door Prelude »

Ik heb ook een minibike aangeschaft, een simpel chineesje, maar heb er niet al te veel geld voor over, en het is eigenlijk omdat ik het sleutelen aan mijn brommertje mis!

Afbeelding

lijkt natuurlijk op deze:

Afbeelding
(kwam ik toevallig tegen)

Dat issem dan :D

Volgens mij de goedkoopste en meest slechte...

Goed, gisteravond 3 uur bezig geweest om dat ding aan de praat te krijgen. Na het complete blok uit elkaar gehaald te hebben, alles schoongemaakt, sproeier doorblazen, slangen doorblazen en dergelijke, begon het motortje toch te pruttelen.

Maar nu draait het ding na het starten ongelofelijk veel toeren, zeg maar hetzelfde als dat je benzinekraan dicht zit. Geef je gas, dan krijg je het diepe "bwoa" geluid en valt hij stil. Overigens, als hij iets lager gedraait heeft, en ik geef gas, dan pakt hij nóg meer toeren, en na gas los, drait hij netjes stationair, echter, na een seconde of 10 loopt hij weer op in toeren.

Een erg vreemd probleem. Tevens, de handleiding die ik erbij kreeg, laat een plaatje van de carb zien, maar het is zo onduidelijk wat de juiste instelling nu is.

Links op de carb (bij de luchtdoos) zit een hendel die je naar boven en naar beneden kan doen, en op de carb (waar zeg maar het gastonnetje in zit), zit een wit plastic draaiknop. Wat doen deze knoppen nu precies en in welke stand moet ik ze zetten voor stationair (warm draaien/ shoke) en rijden? Want ik kom er echt niet uit...

Tevens heb ik het forum al doorgespit, en zag ik dat stationair afstellen gedaan moet worden in veel gevallen, dus dat ga ik zo eens proberen. Schroef helemaal in, en dan 2.5 slagen uit. Maar is een slag een rotatie van 180 of 360 graden? Want dat scheelt nogal natuurlijk :o

Ook ben ik van plan de cilinder onder handen te nemen, door de kanaaltjes en poortjes netjes af te werken (bijvijlen en polijsten), om zo het motortje een (hopelijk) wat langer leven te gunnen, en hem wat stabieler te laten lopen.

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen met de hendeltjes en draaidingetjes op de carb, want een Honda MB-5 kan ik perfect afstellen, maar als je niet weet wat een bepaalde stand doet, kom je nog niet ver :oops:

Mijn dank is groot! En ik ho9u jullie opd e hoogte van aanpassingen natuurlijk!

Overigens, weet iemand welke fabrikant dit nu is? Want ik lees dingen zoals B1 replica, talloze merken enzo, maar dat zoekt nogal lastig op internet / het forum als je slecht alleen op "minibike" kan zoeken. Ook had mijn neef (die koopt die dingen in) het over "model 2006, de nieuwe", en die zou beter lopen volgens hem.
Laatst gewijzigd door Prelude op zo 09 jul 2006, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
rodericky14

Bericht door rodericky14 »

het is een merkloze chinees,
er zijn eigenlijk twee merken bij chinese bikes
Lucky 7
Sendai
Prelude

Bericht door Prelude »

Oke, dat is duidelijk!

Maar dan nu, weet jij toevallig hoe de hendeltjes moeten staan?
rodericky14

Bericht door rodericky14 »

bedoel jij met die hendeltjes op je carb de choke
Gebruikersavatar
fryslan boppe
forum gebruiker
Berichten: 1910
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 11:45
Locatie: stiens

Bericht door fryslan boppe »

bij mijn oude bike moest het hendeltje naar beneden om te rijden en naar boven is de choke



mvg
lennart
Prelude

Bericht door Prelude »

Ja ik heb dus geen idee wat de choke of de benzine aan of uit knop is.

Er zitten op de carb 2 hendels, vlakbij het luchfilter een metalen hendel die je omhoog of omlaag kan zetten, en een wit plastic schoefding die je horizontaal of vertikaal kan zetten (zelfs volledig rond kan draaien).

Maar heb dus geen idee waar ze voor zijn, aangezien de plaatjes in de handleiding zó klein en onduidelijk zijn...
Bloody

Bericht door Bloody »

wit plastic ding lijkt mij de benzinekraan :)
en het metalen hendeltje is je choke.

weet niet precies hoe ze moeten staan zelf, maar misschien staat er wel wat aangegeven in het metaal.
ik zou zeggen, kijk daar even op.
Prelude

Bericht door Prelude »

Bij dat witte ding staat bovanaan "on", maar dat zegt niks over de stand van dat ding, alhoewel ik verwacht dat het plasticje dus vertikaal moet staan. Maar zowel horizontaal als vertikaal doet de minibike hetzelfde, of dat lijkt iig zo.

De choke, mogelijk dat metalen hendel die alleen omhoog of omlaag kan, staat niks bij aangegeven helaas.

Ik heb alle standen geprobeerd, combinaties van alles, de ene open, de ander dicht, zelfs voor de helft en op kwartstanden... Maar ben bang dat het ding gewoon veel toeren gaat maken zonder benzine en dat 'ie dan vastloopt tijdens het afstellen (niet echt fijn he).
Bloody

Bericht door Bloody »

je benzinekraan zal dan vertical moeten staan inderdaad.
en voordat je wat merkt of het uitmaakt moet je toch even rijden of laten staan, in de leidingen zit ook nog benzine als je hem dicht draait hè?

Afbeelding

neem aan dat het er zo uit ziet?

de choke moet je inderdaad uitproberen. je benzinekraan hoef je verder niet mee te 'spelen'
Prelude

Bericht door Prelude »

Oke bezinekraan staat dus goed, alleen nu de choke nog, dat kleine ding links op dat plaatje.

Ik ga gewoon eens proberen of ik het allemaal voor elkaar ga krijgen, en dan met name het stationair lopen.

Super bedankt Bloody! :roll: :D
edgarro

Bericht door edgarro »

Ik start de minibike wel met de choke dicht dus je kunt hem gewoon naar onderen zetten.
en nadat je gereden hebt wel je benzinekraantje dichtzetten he!

Groetjes Edgarro
Prelude

Bericht door Prelude »

Over het benzine kraantje, heb ik in de gaten, maar wist eerst niet wat open of dicht was ;)

Dingetje loopt nu als een zonnetje, behalve dat ik het stuurtje niet goed vast krijg, dus die gaan we volgende week lassen :)

Over het instellen van het stationair lopen:

"
Het is super simpel. Heb je hem al aan de praat? Indien het starten moeizaam gaat, moet je even de benzine slang eraf halen, door laten lopen, en dan er weer op zetten.

Vervolgens zet de de witte schroef op stand "on" (vertikaal), de shoke ben ik nog niet uit, maar staat nu bij mij omhoog.

Vervolgens schroef je de stationairschroef gewoon helemaal in, en dan 360 graden uit. Dan start je hem, eventueel door ook 50% gas te geven (niet te veel, anders vliegt ie er vandoor!). Hou je duim dan ook bij de stop knop.

Vervolgens zal hij óf veel toeren gaan maken, of langzaam stil vallen. Als hij veel toeren gaat maken, zet je hem uit, en draai de de schroef 180 graden uit, en probeer je het nogmaals, net zolang tot hij stabiel blijft draaien. Valt hij steeds uit, hou hem dan handmatig op toeren met het gas, omdat je blokje gewoon nog koud is. Na een minuut of 2 stationair draaien kun je hem bij gaan stellen.

Vervolgens moet je even een rondje rijden (als hij al aardig warm is) en dan kun je hem lekker rustig afstellen. Het schroefje is mega gevoelig, zelfs een kwart slag gaf bij mij al ontzettend veel verschil!
"

- Bigship vroeg dia via pm, maar is wellicht voor anderen ook interessant -
marijnoo

Bericht door marijnoo »

Schroef moet je ook gewoon proberen, als hij teveel toeren maakt, voorzichtig draaien tot het minder wordt.
Die 2.5 slag klopte bij mij niet, ik heb het ongeveer in het midden.
De choke heb ik altijd naar beneden en als ik hem voor het eerst start, doe ik hem naar boven, trek 2x rustig om benzine te laten stromen en trek hem dan aan. Loopt na 2,3x trekken de eerste keer. Later na 1x. Minuutje laten lopen met de choke aan en dan dicht.
Dan rijden en alleen maar uitdoen met de groene knop en weer aantrekken, de benzinekraan sluit ik pas af als ik echt stop met rijden.
Werkt altijd perfect, maar wisselt per bike, dus hopelijk heb je er wat aan. ;)
Prelude

Bericht door Prelude »

Alle hulp is welkom! En bedankt, nu weet ik ook hoe de choke werkt! Aan zetten moet ik overigens doen door het gas wat open te trekken...
Wilko

Bericht door Wilko »

Kan je er nu al lekker mee rijden, of valt hij nog steeds uit?
Plaats reactie