Koppeling en Spie lijken wel vastgelijmd.
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Koppeling en Spie lijken wel vastgelijmd.
Hallo,
Ik heb vandaag een nieuwe minibike aangeschaft.
Nu wilde ik dus de koppeling vervangen voor een racekoppeling, echter kreeg ik de koppeling niet los, het leek erop dat ie vasgelijmd zat.
Nu wil ik deze toch graag vervangen, iemand een idee hoe ik de koppeling zonder grof geweld los kan krijgen?
Verder het probleem met de spie, deze wilde ik vervangen voor een rocketkey.
Echter zit deze vast, alsof die er met een hamer in vast is geslagen.
Dus ook hiervoor zijn tips welkom
M'n gereedschap is beperkt.
Alvast bedankt.
Ik heb vandaag een nieuwe minibike aangeschaft.
Nu wilde ik dus de koppeling vervangen voor een racekoppeling, echter kreeg ik de koppeling niet los, het leek erop dat ie vasgelijmd zat.
Nu wil ik deze toch graag vervangen, iemand een idee hoe ik de koppeling zonder grof geweld los kan krijgen?
Verder het probleem met de spie, deze wilde ik vervangen voor een rocketkey.
Echter zit deze vast, alsof die er met een hamer in vast is geslagen.
Dus ook hiervoor zijn tips welkom
M'n gereedschap is beperkt.
Alvast bedankt.
- NRGizer
- forum gebruiker
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 18:45
- Locatie: Alken, België
- Contacteer:
De chinezen hebben er blijkbaar weer een goede laag loctite op gesmeerd, dikwijls helpt het om het te verwarmen met een gasbrander en dan zachtjes lostikken (voor de spie) voor de koppeling: dikwijls kun je er 2 boutjes indraaien (m5 of m6) en zo de koppeling van je krukas afduwen.
Paddock: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=20168
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
De koppeling heb ik inmiddels al vervangen, aangezien ik er geen schroeven in kon draaien, was het tijd voor een beetje creativiteit ^^
Dus ik een sleutel 15 gepakt, deze achter de koppeling gezet, toen kwam ik erachter dat ik geen hamer had , dus ik een oude cilinder gepakt, deze als hamer gebruikt, de koppeling aan 3 kanten voorzichtig losgetikt, totdat hij eraf schoot .
Nu het spietje nog, alleen heb ik geen gasbrander
Dus ik een sleutel 15 gepakt, deze achter de koppeling gezet, toen kwam ik erachter dat ik geen hamer had , dus ik een oude cilinder gepakt, deze als hamer gebruikt, de koppeling aan 3 kanten voorzichtig losgetikt, totdat hij eraf schoot .
Nu het spietje nog, alleen heb ik geen gasbrander
- Gerard S
- forum gebruiker
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 13:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
GEEN SLIJPSCHIJF GEBRUIKEN.....Deamobile schreef:Het slijpen laat ik dan wel aan iemand anders over, weet ik zeker dat het goed gebeurt
Bedankt voor alle tips
Eenn spie zit gewoon vasgelijmt met locktite, dit kun je los maken door hem te verwarmen met een klein brandertje, of het met je aansteker lukt weet ik niet want hij moet aardig warm gemaakt worden om de lijm zacht te krijgen. Je kunt ook proberen de spie voorzichtig los te tikken met een klein schroevendraaiertje en hamer.
MAAR GEEN GROF GEWELD GEBRUIKEN...is niet nodig.
Gr.
Gerard
_______________________________________
NMC Senioren plus #63 (GRC RRz 2008)
[url=http://www.kbmn.nl][img]http://kbmn.nl/banners/banner-forum.jpg[/img][/url]
Website; [url]http://www.KBMN.nl[/url]
E-mail; info@KBMN.nl
Gerard
_______________________________________
NMC Senioren plus #63 (GRC RRz 2008)
[url=http://www.kbmn.nl][img]http://kbmn.nl/banners/banner-forum.jpg[/img][/url]
Website; [url]http://www.KBMN.nl[/url]
E-mail; info@KBMN.nl
Bedankt voor de reactie.
Ik heb wat de spie betreft geluk gehad, ik heb hem met hamer en schroevendraaier bewerkt, alleen hij wilde er niet uit.
Dus ik m'n minibike gister gestart, sloeg die af, en wilde niet meer starten.
Ik meende dat het aan de koppeling lag, zit net een nieuwe race koppeling op.
Voor de zekerheid even bij het vliegwiel gekeken, bleek dat de spie gebroken was, waardoor ik de ene helft uit de krukas, en de andere uit het vliegwiel heb kunnen verwijderen.
Eindelijk m'n rocketkey
Ik heb wat de spie betreft geluk gehad, ik heb hem met hamer en schroevendraaier bewerkt, alleen hij wilde er niet uit.
Dus ik m'n minibike gister gestart, sloeg die af, en wilde niet meer starten.
Ik meende dat het aan de koppeling lag, zit net een nieuwe race koppeling op.
Voor de zekerheid even bij het vliegwiel gekeken, bleek dat de spie gebroken was, waardoor ik de ene helft uit de krukas, en de andere uit het vliegwiel heb kunnen verwijderen.
Eindelijk m'n rocketkey
gelieve GEEN advies te geven als je niet weet waar je over praat! En een krukas moet je nooit warm stoken aan 1 zijde want dan trekt hij krom en ben je verder van huis.NRGizer schreef:De chinezen hebben er blijkbaar weer een goede laag loctite op gesmeerd, dikwijls helpt het om het te verwarmen met een gasbrander en dan zachtjes lostikken (voor de spie) voor de koppeling: dikwijls kun je er 2 boutjes indraaien (m5 of m6) en zo de koppeling van je krukas afduwen.
gewoon een trekker gebruiken en die spie tik je er gewoon uit met een hamertje en een schroeven draaier
- NRGizer
- forum gebruiker
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 18:45
- Locatie: Alken, België
- Contacteer:
Geen advies geven als ik niet weet waarover ik praat????? dat van de krukas warm stoken heb ik nochtans al veel dikwijler gehoord hier op het forum en ik denk wel dat ik meer ervaring heb dan de meesten hier op het forum. En waarom zou uw krukas kromtrekken als ge hem aan ene kant meer verwarmt, die dingen zijn van een materiaal dat zorgt voor een goede warmte overdracht en hoe warm denkt ge dat een koppeling wordt, dus dan wordt hij toch ook warmer aan 1 kant dan aan de andere kant want bij mijn weten wordt een vliegwiel niet zo warm (alleen een beetje door elektromagnetische krachten.
Paddock: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=20168
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
- NRGizer
- forum gebruiker
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 18:45
- Locatie: Alken, België
- Contacteer:
Ik heb net mijne theoriecursus van fysica bovengehaald en ik kan u de volledige uitleg geven over chemische verbindingen en metaal-verbindingen maar in het kort komt het erop neer dat metaal enkel kan kromtrekken wanneer dit metaal tot meer dan 230°C verwarmd wordt EN wanneer het plotseling wordt afgekoeld tot minder dan 20% van de voormalige piektemperatuur (geld voor gehard staal met een hoge koolstofwaarde -> waar onze krukassen van gemaakt zijn), ook ben ik bezig (voor mijn eindwerk en stage) met energieopwekking door middel van waterstoftechnologie waarbij er een techniek is met turbines, aan het begin van deze turbine bedraagt de piektemperatuur 850°C en op het einde van de turbine een temperatuur van -40°C en de as van deze turbine is van hetzelfde materiaal vervaardig als onze krukassen en die trekt niet krom dus ik denk dat ik wel degelijk weet over wat ik praat, ik volg niet voor niks hoge studies.
Paddock: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=20168
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730