Handleiding, Tunen/opvoeren 39cc chinezen

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Handleiding, Tunen/opvoeren 39cc chinezen

Bericht door Raytje192 »

Voorbereiding:
Het belangrijkste om te doen voor dat je uberhaupt nog maar een sneller onderdeel monteert is zorgen dat je bike het met de standaard onderdelen goed doet/loopt.
Heel veel mensen onderschatten eigenlijk hoe “standaard” een hoop snelle race blokjes zijn. Deze blokjes zijn “blue printed” dit wil zeggen dat ze precies zo zijn zoals de maker gepland heeft dus zonder kleine productie foutjes etc. Zorg dus altijd eerst ervoor dat je blokje standaard al goed is/loopt. Zorg dus dat de smerings kanaaltjes van de krukaslagers aangepast zijn zoals in Hank zijn topic staat, zorg dat het blokje voorzien is van fatsoenlijke lagers, smeer gaatje in de zuiger, koelproblemen verholpen bij de watergekoelde replica’s etc. Dit zijn eigenlijk allemaal problemen die onstaan doordat de chinezen slecht imiteren of dat er gewoon niet over nagedacht is. Je hebt nu dus eigenlijk een “probleemloos” blokje. (Standaard koppeling daar gelaten maar dat komt verder op terug). Dit is een goeie basis want zodra je wat anders monteert en er onstaan problemen weet je waar je het moet zoeken :wink:

Dit is relatief goedkoop, veel kan je gewoon zelf doen, op de kosten na van een pakkingsetje, kering setje en setje lagers :wink:

Wanneer we uit gaan van wat ik ondere goeie kwaliteit versta:
10 euro voor pakkingsetje origineel blata
12.50 voor origineel setje blata krukaskeringen
? euro voor water pompkering (bij de b1 replica’s)
10 euro voor water pomp lagers (bestel nummer weet ik even niet) (bij de b1 replica’s)
17,50 euro voor 2x krukas lagers (SKF 6203 C3)
Dit is uit gegaan van prijzen bij mijn lokale handelaren prijzen kunnen dus varieren :!:

Uiteraard allemaal leuk en aardig en hier steek je aardig wat tijd in en het kost uiteraard ook wat, en als je klaar ben kan je tegen je vrienden
zeggen ik heb een goed standaard blok, maar vergeet niet dit is de basis voor de rest :wink:


Opvoeren/tunen

Veel mensen monteren een sneller onderdeel op hun mini, andere uitlaat bv, en zeggen dat ze dan hun mini getuned hebben. Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil is tussen tunen en opvoeren. Ik versta onder opvoeren het monteren van snellere onderdelen. Tunen is een vak apart en niet zomaar monteren van andere onderdelen. Het is het aanpassen van de cilinder naar jou wensen, doormiddel van berekeningen etc, het berekenen van cilinderkoppen/uitlaten etc een heel ander iets dan gewoon wat anders monteren.
Zoals ik al zei het is een vak apart, ga nooit zomaar wat zitten frezen in je blokje, laat dit aan mensen over die er verstand van hebben of lees er zelf een heleboel op internet erover zodat je de kennis zelf krijgt.
Als je niet op past en zomaar wat doet heb je kans dat je blokje alleen maar slechter loopt dan beter. Zorg ook dat de dingen die je doet, dat je die doet met het juiste gereedschap, het aanpassen van de cilinder met een dremel is vrijwel niet te doen hier heb je een speciale haakse frees voor nodig, het is te doen maar de kans dat je weg schiet en het cilindertje verneukt is gewoon te groot laat het doen door iemand die er verstand van heeft en het materiaal heeft.

Geen enkele tuner zal het achterste van zijn tong laten zien, ik ga hier ook niet neer zetten hoe ik de cilinders aanpas of hoe ik de carters en het membraan aanpas, maar ga in deze handleiding dus het er over hebben over wat voor onderdelen je het beste kan kopen voor je bike en in welke volgorde, we gaan het dus hebben over OPVOEREN in dit topic :wink:

Koppeling
Zoals hierboven al vernoemd staat is de standaard koppeling van de 39cc’ers niet al te best. Hoewel de koppeling van de watergekoelde replica’s wel een stukje beter is dan die van de Tai chi. De koppeling van de tai chi is gewoon waardeloos, de schoenen zijn te licht waardoor te veel slip onstaat bovendien is de voering op de schoenen ook niet van al te beste kwaliteit. De koppeling van de b1 replica’s heeft als voordeel dat de schoentjes standaard al iets zwaarder zijn, en dat de voering van een stukje betere kwaliteit is. Deze koppelingen zou je aan kunnen passen door er fatsoenlijke veren op te monteren en de schoentjes te zwaren, dit bevordert de levensduur van de koppeling en de prestaties. Toch vind ik dat het eerste wat je dient te verandere aan je 39cc’er. Of je je standaard koppeling aan laat passen door Hank of dat je een andere koppeling van bijvoorbeeld: BZM, Zochi koopt blijft natuurlijk een persoonlijke keuze en ligt ook deels aan je budget, persoonlijk heb ik goeie ervaring met de 2 klauw carbon BZM koppeling, zowel in de tai chi als in de b1 replica’s. Zoals ik al zei het is een kwestie van wat wil je uitgeven en smaak. De ene heeft liever een zocchi de ander een bzm en iemand anders weer een Hank koppeling.
De prijzen van een goeie koppeling zwerven zo rond de 90-100 euro tot 150 euro.
Dit lijkt een smak met geld maar de prestaties gaan duidelijk een heel stuk vooruit.

Let op voor de tai chi’s is een andere koppeling een must! De standaard koppeling zal het op de kartbaan niet lang vol houden of je moet niet al te veel wegen :wink:

Carburateur
De standaard carburateur op zowel de tai chi’s als de b1 replica’s is de 14mm SHA Dellortho imitatie, naar mijn ogen een van de slechtste carb’s uit het dellortho assortiment en het is daar dan nog een replica van :rolleyes: De carb heeft geen naald, alleen een hoofdsproeier, geen stationair sproeier of gasbuis. Hierdoor zal de afstelling van de carb nooit goed wezen, hij zal altijd te arm of te rijk bovenin of onderin staan.
Veel mensen die hun carb vervangen steken dr een 17.5mm PHVA echte dellortho op.
Persoonlijk heb ik op me originele Blata elite 14R betere ervaring met de 14 mm dan met de 17.5mm. Met de 14mm was hij onderin een stuk feller en trok mooier naar zijn top, de 17.5mm zorgde ervoor dat de dip na me topvermogen wat minder werd en hij dus wat langer door trok ten kosten van wat felheid/vermogen onderin. Hoewel het een persoonlijke keuze is van wat je lekkerder vind rijden zijn beide carburateurs een hele grote verbetering met de standaard carburateur. Let wel op prestaties met een PHVA carb vallen natuurlijk tegen met een slechte afstelling van de carburateur!

Bij het monteren van een anders carb dient ook een ander spruitstuk gemonteerd te worden om dat de PHVA’s inschuif carburateurs zijn en de standaard carburateur een opschuif is. De kosten van een andere spruitstuk liggen rond de 25 euro nieuw en de kosten van de carburateur liggen zo rond de 65 euro. Let op hier komen dus wel nog eventueel wat sproeiers bij voor bij het afstellen en eventueel een andere gasnaald.
Laatst gewijzigd door Raytje192 op zo 27 mei 2007, 21:16, 7 keer totaal gewijzigd.
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
markjuhh
forum gebruiker
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 21:27
Locatie: Gilze

Bericht door markjuhh »

kan je dit niet ook voor 49cc tjes maken? :P

want dit is zo wel hele makkelijke info
Italbike pro 996 2006
Bigbore Kit met Boosterpoort MVH Tuned
15 mm Bing Carburateur
Powerfilter
Yasuni Demper
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

markjuhh schreef:kan je dit niet ook voor 49cc tjes maken? :P

want dit is zo wel hele makkelijke info
Ben zelf niet zo thuis in de 49cc tjes, heb zelf genoeg ervaring met het opvoeren/tunen, aanpassen van 39cc'ers maar met 49cc'ers heb ik kwa onderdelen die je er voor kan kopen etc niet zoveel ervaring. Misschien dat iemand anders dit ziet zitten?


Uiteraard is dit nog maar de eerste stap, maar persoonlijk vind ik dit deel wel een belangrijk deel daarom heb ik het ook toegevoegd. Ik hoop van het weekend deel twee te kunnen schrijven waar we wat dieper in gaan op de verschillende onderdelen die te verkrijgen zijn etc :wink: Denk dat dit zeker bruikbare informatie zal wezen voor veel mensen op het forum en een hoop vragen gaat schelen.
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
ba-searcher!!
forum gebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 22:14
Locatie: Somewhere on this planet

Bericht door ba-searcher!! »

Ziet er goed uit ray!! toppie..
Tis nu dat ik het alleen niet meer nodig heb voor mijn mini :wink:
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

ba-searcher!! schreef:Ziet er goed uit ray!! toppie..
Tis nu dat ik het alleen niet meer nodig heb voor mijn mini :wink:
Jou mini is ook een vak apart ook he met die cilinder :roll: Hoewel ik dr bij blijf dat die andere cilinder die hier in de schuur lag dr met een juist kop dr niet voor onder had gedaan :lol:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
ba-searcher!!
forum gebruiker
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 22:14
Locatie: Somewhere on this planet

Bericht door ba-searcher!! »

dat denk ik ook niet aleen jammer van dat busje in dat koelkanaal....zucht... :roll:
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

ba-searcher!! schreef:dat denk ik ook niet aleen jammer van dat busje in dat koelkanaal....zucht... :roll:
ja idd toch jammer had dat wel eens willen horen draaien :o



Btw ff een update'tje heb nog even een toelichting er bij gezet :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Update, stukje over de koppeling erbij.

Zijn er ook echt mensen die dit nuttig vinden of zeggen jullie vna laat maar want dan steek ik er geen tijd in natuurlijk :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
vincent1988

Bericht door vincent1988 »

harstikke bendankt voor de info,,
scheelt me weer tijd met zoeken !!
Hier heb ik wat aan!!
anderson

Bericht door anderson »

is dit ook voor een polini 911 replica ?
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

anderson schreef:is dit ook voor een polini 911 replica ?
Het is vooral gericht op de 39cc b1 replica en tai chi.

Mocht er mensen zijn die dit nuttig vinden schrijf ik straks nog wel even een stukje over de uitlaat en de stap daarna :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
TheRockit
forum gebruiker
Berichten: 306
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 20:22
Locatie: 020
Contacteer:

Bericht door TheRockit »

anderson schreef:is dit ook voor een polini 911 replica ?
Zie hier --> http://www.therockit.demon.nl/911tune.htm
[img]http://www.xs4all.nl/~therocki/index/JDsmall.JPG[/img]
http://www.xs4all.nl/~therocki
Lap Time Poeldijk - 911 Rep.
[img]http://members.upc.nl/j.bakker57/forums/laprec.JPG[/img]
TomTom76

Bericht door TomTom76 »

Hoe moet je een carb precies afstellen, en hoe weet je wanneer het goed is?
Kefien#17
forum gebruiker
Berichten: 3069
Lid geworden op: zo 04 jun 2006, 17:18
Locatie: Tilburg

Bericht door Kefien#17 »

TheRockit schreef:
anderson schreef:is dit ook voor een polini 911 replica ?
Zie hier --> http://www.therockit.demon.nl/911tune.htm
daar heb je wat aan toppie =D>
Plaats reactie