Tips om een Chinese minibike te verstevigen?

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

BlackWolf

Tips om een Chinese minibike te verstevigen?

Bericht door BlackWolf »

Mijn zoon van 12 jaar zit al een tijdje “zeuren” voor een minibike, om nou gelijk met een dure bike te beginnen vond ik te ver gaan, bovendien moet hij nog leren rijden op zo een ding.

Zo gezegd zo gedaan, ik heb dus een Chinese minibike besteld voor hem met aluminium trekstarter, dodemansknop met koord. Voordat ik eindeloos aan zo een ding begin te sleutelen wil ik paar dingen gelijk vervangen, ik heb al weinig tijd omdat ik vaak bezig ben met mijn auto tunen.

Ik heb laatste dagen veel gelezen hier op het forum, en meest voorkomend geval is dat de ketting vaak eraf loopt dus goed richten van de tandwielen is een pre, maar om te verstevigen wil ik gelijk andere tandwielen en ketting op zetten. Voor de rest las ik dat de carburateur vaak snel vervuilt, dus een goede benzine filter zou ook beter zijn.

Ik las niet veel andere problemen met Chinese minibikes, hebben jullie nog paar andere suggesties om te verstevigen?

Hij mag ook niet te hard gaan in het begin, ik vind 30 a 35km/h al meer dan zat dus ik zou gelijk andere verhouding tandwielen op moeten zetten, dan trekt het een beetje harder maar top snelheid blijft lager, ik weet nog niet welke tandwielen onder zit dus ik moet even wachten tot ik de minibike heb, ik zou ook de pakking bij de uitlaat kunnen verkleinen. Ik wil niet aan de gaskabel zitten, die moet gewoon strak blijven.

Alle tips zijn welkom.

Als het allemaal bevalt en mijn zoon vind het leuk om met zo een ding rijden gaan we over naar een fabriek minibike.

Minibike komt uit Duitsland en zo ziet het eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
robin_blata_b1_racer
forum gebruiker
Berichten: 2315
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 21:44
Locatie: DenHaag

Bericht door robin_blata_b1_racer »

hallo,
om de bike zeker niet harder dan 35 a 30 te laten lopen moet je tegen de
6/70 gaan rijden, dat is met een chineesje denk ik wel zeker de goede verhouding om niet hard te gaan, overigens zou je het frame kunnen verstevigen alhoewel dit met dit 49cc blokje GEEN must is.

wel zou ik als u dat nog niet heeft gedaan alles even nalopen en remmen controleren etc, en even alles goed vastdraaien en de standaard bouten/moeren vervangen door stevige bouten/moeren. :wink:
[img]http://img396.imageshack.us/img396/4803/robinblatab1onderschriflv1.jpg[/img]
me blata! staat nu ook tekoop! http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22332&postdays=0&postorder=asc&start=0

poeldijk: 1.10.024
BlackWolf

Bericht door BlackWolf »

Bedankt Robin,

Bike is nog niet binnen hoor, ik wil voordat het hier is paar dingen bestellen, 6/70 verhouding klinkt goed, ik zou dan gelijk dikkere tandwielen en ketting kunnen nemen. Ik zou het even moeten vragen via een website die onderdelen verkoopt, die weten wel welke op een Chinese bike past denk ik.

Ik denk ook aan een elektrische starter, alleen ik heb geen idee wat voor trekstarter op zit, een vierkante of een langwerpige, dus dat moet even wachten tot de bike hier is.
Gebruikersavatar
stafke007
forum gebruiker
Berichten: 1012
Lid geworden op: wo 24 mei 2006, 21:05
Locatie: Belgie - Retie

Bericht door stafke007 »

BlackWolf schreef:Bedankt Robin,

Bike is nog niet binnen hoor, ik wil voordat het hier is paar dingen bestellen, 6/70 verhouding klinkt goed, ik zou dan gelijk dikkere tandwielen en ketting kunnen nemen. Ik zou het even moeten vragen via een website die onderdelen verkoopt, die weten wel welke op een Chinese bike past denk ik.

Ik denk ook aan een elektrische starter, alleen ik heb geen idee wat voor trekstarter op zit, een vierkante of een langwerpige, dus dat moet even wachten tot de bike hier is.
de dikkere tandwielen en ketting zijn er maar in 1 maat

je moet de dunne nemen

Greetzzz
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm280/1987stafke1987/b.jpg[/img]
Blata Elite R
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=317181#317181
BlackWolf

Bericht door BlackWolf »

Ok, als het niet gaat hebben we geen andere keuze toch ;) Dan maar eerst tot hij een beetje leer rijden met dunner spul rijden of we kunnen proberen met standaard spul en als dat bevalt en hij heeft geen moeite mee dan kunnen we dikkere tandwielen en ketting nemen van die ene maat.

Oh man, :shock: ik zie het helemaal voor me, als ik klaar ben met de auto hebben we nieuwe hobby. Maar er is nog hoop te doen met de auto, target is 300pk en zit nu op 220pk (standaard was het 160pk) dus tot die tijd kan hij met dit Chineesje ervaring op doen.
Gebruikersavatar
robin_blata_b1_racer
forum gebruiker
Berichten: 2315
Lid geworden op: wo 07 mar 2007, 21:44
Locatie: DenHaag

Bericht door robin_blata_b1_racer »

naja een racertje gaat standard echt niet harder dan 40 a 50 km/h dat is echt de max. voor een standard chineesje.
[img]http://img396.imageshack.us/img396/4803/robinblatab1onderschriflv1.jpg[/img]
me blata! staat nu ook tekoop! http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22332&postdays=0&postorder=asc&start=0

poeldijk: 1.10.024
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Hallo,

Ik zie dat je nog wel is aan een auto sleuteld, dus je weet wel wat degelijkheid is ( ga niet zeggen ja dat is duits want ik heb een japanner :mrgreen: )

Maar de minibikes worden zo snel en zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet, sja een hele bike voor 100 euro? dat is ook niks!

Het is redelijk simpel om alles netjes voor elkaar te krijgen de verhalen die je in het chinese deel leest worden vooral door kinderen van 12 - 14 gepost en die luisteren meestal niet dus dan komt het ook uit op weinig tot niks.

De uitlijning is makkelijk na te kijken, gewoon even kijken of de tandwielen in lijn lopen. Dit kan je nakijken 1 op het oog, of een recht iets langs het achtertandwiel te leggen om zo te kijken waar het punt eindigt, en als het goed is ergens rond je voortandwiel ( mag wel ietsjes een afwijking in zitten ) Vaak zijn de tandwielen krom en zien ze het niet eens, ja dan wil de ketting er wel af vliegen. De busjes tussen de lagers en het frame willen nog wel is verkeerd zijn of gewoon niet mooi afgewerkt zijn. maar als alles goed draaid en recht is dan is dat wel goed.

Voor de rest zijn het redelijk leuke bikes als je maar gewoon er goed voor zorgt en niet te beroerd bent om wat nieuwe onderdelen te kopen. Een reserve koppeling en/of koppelings veetjes is wel handig om te hebben aangezien die nog wel is problemen geven.

De orginele bougie gaat het ook nog opgeven dus een vervanging van NGK is aan te raden. 90% van de keren dat de bike het niet doet ligt het aan de bougie of de carburateur die verstopt is.

Cilinders e.d. blijven best wel lang heel, de zuigers zijn van honda heb ik me laten vertellen. Ik heb er ook weinig problemen mee gehad.

Om de motor te begrenzen kan je makkelijk een snelgas handvat halen met verstelbaar eindstop. Deze kan je de slag van het gashandvat mee afstellen waardoor je niet meer gas kan geven.

Succes met de bike.
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
BlackWolf

Bericht door BlackWolf »

Lg tweewielers schreef:Hallo,

Ik zie dat je nog wel is aan een auto sleuteld, dus je weet wel wat degelijkheid is ( ga niet zeggen ja dat is duits want ik heb een japanner :mrgreen: )
Nee hoor, ik heb geen Duitser maar ook geen Japanner :P Ik heb een Zweed die in Nederland gebouwd is, namelijk een Volvo V40 2.0T

Hier een filmpje:
http://youtube.com/watch?v=-gNK2ODZjoQ
Die lege meter pod is ook gevuld nu, maar daar heb ik geen film van.

Afbeelding

Genoeg over mijn auto, het is hier immers een minibike forum ;)
Lg tweewielers schreef: Maar de minibikes worden zo snel en zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet, sja een hele bike voor 100 euro? dat is ook niks!
Inderdaad deze bikes kosten niets, die van mijn zoon heb ik voor €90 gekocht uit Duitsland met €50 verzend kosten. Ik moet het nog zien te ontvangen hoor.

Over de forums, er zijn inderdaad veel jongeren hier die nog niet weten hoe ze op een forum moeten gedragen, maar dat komt meestal wel goed als ze een tijdje gebruik van het forum maken. Ik heb geboorte van het eerste forum meegemaakt (UBB), ik heb zelfs veel meegeholpen met modificeren van forums zoals maken van “country flag” hack (vroeger was het hack tegenwoordig noemen ze het mods). In andere woorden, ik ben dol op forums :D

Zoals je zegt kan ik inderdaad zelf al een beetje maar sleutelen ;) Ik ben zelf al 17 jaar elektra monteur (Sterkstroom installaties technicus, dure word voor een uber elektricien) en daarnaast ben ik al 12 jaar werkzaam als werktuigbouw technicus. Ik heb zelf ook paar brommers en auto’s gehad waar ik veel aan gesleuteld heb. Hier een van mijn projecten die ik zelf heb ontwikkeld. Het is waterinjectie, op de eerste pagina zie je veel tekeningen en op tweede pagina zie je wat ik allemaal heb gedaan om te installeren.

Bedankt voor alle tips, ik weet wat ik nu nodig heb om deze minibike draaiend te houden, ik ben inderdaad niet te beroerd om dingen te kopen voor deze bike, als je na gaat wat ik allemaal voor mijn auto kwijt raak is dit gewoon niets. Ik zal deze niet tunen omdat ik niet veel in wil investeren, het is alleen om te beginnen en als het bevalt en mijn zoon vindt het leuk gaan we voor een fabrieks bike, hiermee kan hij leren sleutelen samen met mij, ik had ook een brommer toen ik 11 was op het erf, ik heb ook veel geleerd met zo een oud ding, er ging geen dag voorbij zonder dat een sleutel aan dat ding raakte, hij heeft geluk dat hij een nieuwe krijgt ;)
cheno
forum gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 17:47
Locatie: Soest

Bericht door cheno »

heey.

ik had eerst ook 2 chinese bikes maar na een tijdje gaat er zo iezo iets kapot dingen die ik meost vervangen zijn
zoiezo bougie ( beste is ngk bm6a )
en er gaat altijd iets kapot maar mijn advies is zo iezo als je hem ontvangt alle moere en bouten super stevig vast draaien ( soms zitten ze zo los dat je ze met je hand eraf kan draaien :(
en de remmen zijn meestal egt verrot als je rond de 40 gaat is de rem afstand soms wel 6 a 7 meter soms zelfs meer.

en als je een elektrische starter erop wil zetten dan moet er een accu op en dat is best wel veel gedoe.


als je vragen hebt help ik je graag

suc6 met je bike
BlackWolf

Bericht door BlackWolf »

Bedankt voor je tips, bike is nog niet binnen en ik had al een en andere besteld zoals 8 maal NGK BM6A bougies en paar benzine filters, carbonfiber membramen. Ik heb al zo een mooie rode Stage6 filter.

Ik ben nog aan het kijken welke onderdelen vaker slijten, dan bestel ik paar te gelijk meestal, deed ik ook toen ik RC autootje had, gewoon een kist vol met reserve onderdelen ;) dan weet je in iedere geval dat je niet hoeft te wachten voor een lullige onderdeeltje.

Ik moet nog kijken hoe de remmen zijn inderdaad, ik vind remmen erg belangrijk als het niet bevalt komt er hydraulische remmen set eronder.

Ik moet nog twee middenbokken hebben eentje voor in de auto en eentje voor thuis. Ik heb namelijk een kleine tweede auto en daar ga ik een van de bokken in de kofferbak schroeven.

Starter moet ik nog kijken hoor, hoogst waarschijnlijk wordt het met een losse accu gevoed die je thuis kan laden als het doorgaat natuurlijk.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Ik willen niet lullig zijn maar hydraulische remmen op een chinees :roll: :lol:

De remmen moet je gewoon steeds weer stellen dan remt het bij mij oke!

Gewoon alles goed monteren en dan rijd het opzich wel leuk hoor.

Mijn speelbike heeft:

Racekoppeling ( slijt wel erg snel )
Ngk bougie
Racemembraan ( pas vervangen als de oude op was )

Sja dat is het al wel. Maar hij loopt leuk dat voor de lol

Ik heb jaar geleden ook een paar kindjes meegenomen die ook op zon bike wouden rijden, ze hadden het naar hun zin en het was gewoon een chinees hele verhaal staat op me site bij media.

Dit waren wij op de race chineesjes, niks aan gedaan dan alles goed monteren zoals ik al zei hebben we wel lol mee gehad hoor. ( alweer 2 jaar geleden ofzo..

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
BlackWolf

Bericht door BlackWolf »

Lg tweewielers schreef:Ik willen niet lullig zijn maar hydraulische remmen op een chinees :roll: :lol:

De remmen moet je gewoon steeds weer stellen dan remt het bij mij oke!

Gewoon alles goed monteren en dan rijd het opzich wel leuk hoor.
Hahahaha! Ja, zo een set is inderdaad bijna duurder dan de bike zelf. Zoals ik al had gezegd we gaan kijken of het bevalt, anders nemen we alleen de voorremmen als ik het ergens goedkoop tegenkom.
cheno
forum gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 17:47
Locatie: Soest

Bericht door cheno »

BlackWolf schreef:Bedankt voor je tips, bike is nog niet binnen en ik had al een en andere besteld zoals 8 maal NGK BM6A bougies en paar benzine filters, carbonfiber membramen. Ik heb al zo een mooie rode Stage6 filter.

Ik ben nog aan het kijken welke onderdelen vaker slijten, dan bestel ik paar te gelijk meestal, deed ik ook toen ik RC autootje had, gewoon een kist vol met reserve onderdelen ;) dan weet je in iedere geval dat je niet hoeft te wachten voor een lullige onderdeeltje.

Ik moet nog kijken hoe de remmen zijn inderdaad, ik vind remmen erg belangrijk als het niet bevalt komt er hydraulische remmen set eronder.

Ik moet nog twee middenbokken hebben eentje voor in de auto en eentje voor thuis. Ik heb namelijk een kleine tweede auto en daar ga ik een van de bokken in de kofferbak schroeven.

Starter moet ik nog kijken hoor, hoogst waarschijnlijk wordt het met een losse accu gevoed die je thuis kan laden als het doorgaat natuurlijk.

8 bm6a ngk bougies :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: als je reserve wil nemen moet je hoooog uit 3 bm6a halen.

maar effe serieus wat moet je met 8 stuks die dingen gaan bijna nooit kapot en als je over een tijdje over gaat op fabrieks dan is het al helemaal dom want dan moet je weer 10 ngk bougies halen want die van een 39cc zijn groter
Blata B1 Replica
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Boeio zet je ze op het forum tekoop :roll:

Voor iemand van 12 - 14 is het duur. als je wat ouder wordt zijn dat de kosten niet meer.

Voor me waterscooter zijn alleen de zuigers al 400 euro. En ik denk dat zijn waterinjectie systeem ( en de auto :P ) ook zat centjes kosten haha

Eff offtopic, water inspuiten? de temp gaat omlaag maar is het vochtgehalte niet te hoog tijdens de verbranding?

Groeten,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
BlackWolf

Bericht door BlackWolf »

Inderdaad, dat zijn de kosten niet en als we straks fabrieks bike hebben blijft de chinees als oefen bike.

Zo een waterinjectie is inderdaad niet goedkoop, maar er zitten nog veel meer dure dingen onder de motor kap ;) en wat dacht je van de remmen, ik heb bijvoorbeeld EBC redstuff remblokken onder de auto en dat komt op een totaal van €320 dan moeten ze nog gemonteerd worden :P
Lg tweewielers schreef: Eff offtopic, water inspuiten? de temp gaat omlaag maar is het vochtgehalte niet te hoog tijdens de verbranding?

Groeten,
Nee hoor, dankzij water (en %30 methanol) komt het octaan gehalte hoger en je kunt veel meer lucht inblazen in de blok zonder dat je dingen kapot draait. Voordelen zijn dat de compressie gaat hoger omdat water uitzet, detonatie wordt geëlimineerd, ontsteking kan scherper afgesteld worden en last but not least je cilinder kamer wordt met stoom schoon geblazen er zijn voorbeelden dat een motor van binnen onwijs schoon blijft en geen verkoolde olie resten op de cilinderkoppen komt. Om maar een mooi voorbeeld te geven, uitlaat temperaturen zaken van 100 tot 200 graden met waterinjectie.

Op dit moment is mijn turbo te klein om nog meer lucht te blazen, als het druk hoger gezet wordt ga ik lucht bakken en te hete lucht inblazen is niet handig dus ik ga naar een andere turbo, injectoren en grotere intercooler.

En nu weer ontopic :D
Ik heb vandaag met de verkoper gebeld en zijn betaling systeem had mijn betaling niet gezien. Na paar minuten babbelen en samen uitzoeken heeft hij de bike opgestuurd. Mij zoon wordt met de dag ongeduldiger, ik hoop dat zijn enthousiasme na paar maanden zelfde blijft.
Plaats reactie