puch blok water gekoelt maken

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Bericht door Gast »

Ik zou er een gewone (mechanische) pomp opzetten, zolang je motor draait doet je pomp het normaal gesproken ook. Een electrich pompje is toch wat gevoeliger voor storingen en als je electro pompje kapot gaat onder het rijden dan........... :evil:
derbi master

Bericht door derbi master »

ik heb gehoort dat het beter zou zijn als ik een normale waterkoeling neem maar goed dat komt wel wil eest wete welke cil ik moet nemen

heb het nu beetje pas op een derbi cil maar als der beter cil zijn voor ee npuch blok laat het dan weten. want moet snel beslissen :wink:
Xander

Bericht door Xander »

Ik heb een hebo ng cilinder onder de mini gebouwd, @ puchblok. slag scheeld ongeveer 5mm, maar het loopt redelijk goed.

ik heb een waterpompje gehaald bij de caravan dealer in heinkenszand. kostte 18 euro, kheb der ook een op men sonic zitten, werkt perfect. op een 2400mah rc pack (10cell's) blijft het ruim 40minuten draaien. 'tding pomp 18liter rond in een minuut, goed voor een radje van 12x12cm om je 70 op 60 graden te houden.

gr Xander.
derbi master

Bericht door derbi master »

aha klinkt nie verkeert :wink:

helaas licht het momenteel stil vanwege tijd gebrek :( maar goed zulle zien waneer ik weer tijd kan maken :)
paul

Bericht door paul »

ben hier nieuw :) ik zit ook op het puchforum en wou ook een x een lc cilinder @ puch blok bouwen komt veel bij kijken...

een gast op het puchforum heeft een am6 cilinder gebruikt met plaat voor het slagverschil. je zou als je een gare cilinder hebt die toch is vastgelopen de poorten dicht kunnen lassen afwerken opnieuw honen de goede poort maten erin brengen en gelijk tunen en dan opnieuw nicasilen alleen kost dit een hoob geld :cry:
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Pieeef... kun je beter een nieuwe cil kopen, is een stuk goedkoper!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Die gast van het puchforum heet hier Derbi master aka Kim Jobse!
vraag het eens aan hem, ik geloof dat hem het niet gelukt is :?
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
derbi master

Bericht door derbi master »

aangenaam :)

eb et blok nog liggen hier, aleen heb ik momenteel problemen met me schoefdraat wat in me blok zit.

een cil heb ik al liggen (derbi senda cil)
komende tijd heb ik wijnig tijd om der aan te werken, dus daarom doe ik der voorlopig niks/wijnig aan.
het moet te doen zijn aleen met een slag verschil van 4mm is het alemaal beetje te veel vant goede om door te gaan, omdat ik dan me twijfels heb dat het nog echt lekker vermogen kan gaan leveren.

zit namelijk ook te twijfelen om een lang projekt te gaan starten met een Pig watergekoelt blok (zit ik al enige maanden aan te denken) en met een totaal nieuwe frame en kappen.

dus het is best mogelijk, maar of je echt veel vermogen der uit kan sleuren betwijfel ik(vanwege het slag verschil) of je moet der een andere krukas in zetten met een kleinere slag.
Gast

Bericht door Gast »

Met mijn scoot cil op puchblok projectje zou ik theoretisch rond de 13-14 pk halen... En dat is niet eens een LC cil :P
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Theoretisch.. Foto's en evt een uitdraai dat is de praktijk :-)
paul

Bericht door paul »

ik zou een lc cilinder zoeken van een scooter of schakelbrommer met een slag van 43mm of meer zodat je niet hoeft te kloten met draadeinden, poorten die buiten je blok komen, en je hoeft de cilinder niet op te hogen dus je poorten komen lager en in plaats van een plaat tussen carter en cilinder haal je juist een reep van je carter af en las je er een nieuwe grote plaat op die uit 2 delen bestaat anders zou je je blok niet meer kunnen splitsen uiteraard maak je de plaat groot zodat je je spoelpoorten van cilinder op carter kan laten overlopen en genoeg ruimte hebt voor de nieuwe schroefdraad voor je tapeinden

ik hoob dat jullie er wat aan hebben, deze informatie kreeg ik afgelopen zaterdag op de westlandsche speedshow in maasland van een NK minibiker :D
Xander

Bericht door Xander »

Jongens,

heel simpele oplossing: voor de tapgatopvulling heb ik alu boutjes geomen, die erin gelijmd met epoxy, loctite kan ook.

cilinder zou ik een minarelli LC nemen, die is dicht aan de onderkant(Waterkoeling)
Zelf heb ik de keuze 50cc gemaakt, zodat jeje carter niet hoefd uit te frezen, maar de cilinder laat affrezen, zodat je weet dat je cilinder exact in het midden zit :!:
ook heb ik problemen gehad met lekkende carters met de 70cc NG.
met de 50 gaat het prima!

Waterpomp electrisch, simpel en effectief, maar kben bezig met een op de krukas of opt achterwiel.

met de poorttimings, ben ik nog aan het rommelen.
heb het nu zo gedaan: cilinder vlak op het blok, geen plaat.
poorten komen exact op tijd, zuiger komt ca 2mm uit de cilinder.
kop uitgedraaid.
ik moet allee nog ffe uitbundig testen.

met de plaat kwam de spoelpoorttiming op 144graden, en de uitlaat op 198, geen koppel, en je moest het blokje door een dood punt in de rpm brengen omdat ie verzoop door de te lang openstaande spoelpoorten.
verderest, VEEL vermogen voor een 50.

De type cilinder, en uitlaat, membraam, carnb, gasnaald, mogen jullie zelf bepalen, ik heb genoeg moeten kopen en verprutsen, tot ik kwam bij wat ik heb.

groet Xander.
Gast

Bericht door Gast »

daarom dus een cilinder kiezen met een slag die nog een beetje in de buurt ligt van een puch, en het liefst eentje van een schakelbrum natuurlijk. of een echte koppel cilinder van een scoot, anders kom je echt gauw met je timingen etc. in de knoei te liggen. een slag van bijvoorbeeld 41,4 mm is nog wel te accepteren, je kunt dan zonder aanpassingen aan je cilinder nog wel een realtief leuk vermogentje eruit persen.

ik weet zo van een honda NSR50 dat die slag 41,4 heeft, en ik weet het zeker van een Kymco DJ. die is dan helaas wel AC, maar gaat tot boringen van 50mm (=83cc op een puchblok :twisted: ) en de tapeinden kwamen dacht ik aardig overeen. als je daar nou een soort van dubbele wand omheen kan lassen (gewoon plaatsjes ijzer van 1mm wand ofzo), heb je in feite ook een LC cilinder. Ook een oplossing is om op zon cilinder een LC kop te monteren, die nemen ook heel veel warmte uit de cilinder weg. Eventueel een geforceerde koeling maken anders.

en waar een wil is is een weg, dus nooit te makkelijk opgeven!
Xander

Bericht door Xander »

gezien je bij een boring van 47,6mm al je carters moet gaan oplassen, omdat je anders lekkage bij de voet gaat krijgen, is 80 cc niet te overzien.


Xander.

Ps: waarom persé een schakel cilinder?

Ffe een tip: zoek een zo laag mogelijk getimede Lc cilinder, het liefste een std. dan zijn de spoelers meestal precies goed, en de uitlaat moet je dan iets omhoogleggen.
Gast

Bericht door Gast »

je moet inderdaad wel iets doen aan lekken bij de spoelpoorten, maar da kun je oplossen door bijvoorbeeld je carter een centimeter of 2 af te frezen en er een dikke alu plaat op te laten lassen. plek zat voor poortjes opeens! en warom een schakelcilinder? hoeft niet perse natuurlijk, maar doorgaans zijn deze cilindertjes ietsje meer op koppel getimed.
Gesloten