Vraagje over uitlaat

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

dutchblade

Bericht door dutchblade »

Minibike-Racer schreef:
hm.. dan heb ik denk ik tog een probleem, maar wat zijn dan de gevolgen als ik met me gewone uitlaat blijf rijden en dan met 70cc en 15mm carb.?
Dat je weinig kracht uit je cilinder krijgt...
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

dutchblade schreef:Dat je weinig kracht uit je cilinder krijgt...
dus ook dat de snelheid minder is? zoja hoeveel minder denk je ongeveer?
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

en heeft iemand hier nog een antwoord op?:

"En ik zie bij iedereen die proma uitlaat op een plek langs gaan waar bij mijn minibike iets zit (dat ding waar je bougie kabel naartoe gaat ben ff de naam kwijt)"
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Minibike-Racer schreef:
dutchblade schreef:Dat je weinig kracht uit je cilinder krijgt...
dus ook dat de snelheid minder is? zoja hoeveel minder denk je ongeveer?
poeh, dat is gokken...

Een expansie uitlaat doet heel veel voor de efficientie van de cilinder, dus als ik jou was zou ik toch proberen om een proma cc kwijt te kunnen...
Kun je je bobine (dat ding waar de kabel uitkomt die naar je bougie gaat) niet ergens anders neerzetten??

Wat ook zou kunnen is dat je een techno circuit gebruikt. Die is namelijk smaller dan een CC en die past misschien wel zoals je op de foto hebt getekend. Kijk maar eens op de foto's van bv puchshop. daar staat hij duidelijk op.

Maar let wel op dat je bodemvrijheid houd. Anders schraap je bij elke bocht met je uitlaat over de grond..
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

dutchblade schreef:poeh, dat is gokken...

Een expansie uitlaat doet heel veel voor de efficientie van de cilinder, dus als ik jou was zou ik toch proberen om een proma cc kwijt te kunnen...
Kun je je bobine (dat ding waar de kabel uitkomt die naar je bougie gaat) niet ergens anders neerzetten??

Wat ook zou kunnen is dat je een techno circuit gebruikt. Die is namelijk smaller dan een CC en die past misschien wel zoals je op de foto hebt getekend. Kijk maar eens op de foto's van bv puchshop. daar staat hij duidelijk op.

Maar let wel op dat je bodemvrijheid houd. Anders schraap je bij elke bocht met je uitlaat over de grond..
Oke bedankt voor de tips maar waar heb jij je bobine zitten dan? Maar ik rij geen wedstrijden met me minibike dus hoeft niet alles perfect te zijn ;)
Nog een paar vraagjes:

1: is bij die tecno uitlaat dat stuk tussen de expansie en de demper een stuk korter als bij een proma cc? En komt de expansie niet tegen me band aan daar tussen de cilinder en de voorband

2. Is tecno circuit hetzelfde als tecno racing?

3: passen die tecno circuit uitlaten die voor een tomos zijn ook op een puch blok?
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Minibike-Racer schreef:

Oke bedankt voor de tips maar waar heb jij je bobine zitten dan? Maar ik rij geen wedstrijden met me minibike dus hoeft niet alles perfect te zijn ;)
Nog een paar vraagjes:

1: is bij die tecno uitlaat dat stuk tussen de expansie en de demper een stuk korter als bij een proma cc? En komt de expansie niet tegen me band aan daar tussen de cilinder en de voorband

2. Is tecno circuit hetzelfde als tecno racing?

3: passen die tecno circuit uitlaten die voor een tomos zijn ook op een puch blok?
Bij mij zit de bobine direct bij de contactpunten, dus ik heb geen externe bobine.

Dat stuk tussen de demper en de expansie is even lang, dus die moet je echt inkorten. Bij de proma cc is dit makkelijk, want de demper is geklemd. Bij een techno is die gelast, dus die zal je door moeten zagen en dan weer vastlassen.

Een techno racing ken ik niet...

Waarschijnlijk heeft de tomos uitvoering een andere aansluiting, ook omdat de cilinder van een tomos meer onhoog zit dan een puch... Anders gewoon even snuffelen op marktplaats, staan ze vaak genoeg...

Dit is een Techno..
Afbeelding

En dit is een Proma...
Afbeelding
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

dutchblade schreef: Bij de proma cc is dit makkelijk, want de demper is geklemd. Bij een techno is die gelast, dus die zal je door moeten zagen en dan weer vastlassen.
hoe bedoel je dat demper geklemd is bij een proma?

En toen straks zei jij ook nog dit:
dutchblade schreef: Een expansie uitlaat doet heel veel voor de efficientie van de cilinder
wat bedoel je daar eigenlijk mee?
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Minibike-Racer schreef:
hoe bedoel je dat demper geklemd is bij een proma?
Net zoals vaak bij auto dempers... De demper heeft een dikkere buis die over de lange buis schuift. En daar komt dan een klem overheen.

Dat is dus makkelijk inkorten. Demper eraf schuiven, stuk afzagen, demper er weer op ...
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Minibike-Racer schreef: En toen straks zei jij ook nog dit:
dutchblade schreef: Een expansie uitlaat doet heel veel voor de efficientie van de cilinder
wat bedoel je daar eigenlijk mee?
Mja, dat is natuurkunde.. Door het expansiedeel gaat een deel van de uitlaatgas terug, en helpt de cilinder met het vullen van nieuw mengsel, en hij zuigt als het ware het verbrande mengsel eruit..

Hier vind je een mooie ( en betere :wink: ) uitleg..
http://users.pandora.be/flump/techniek-uitlaat.html
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

Harstikke bedankt voor de uitleg, nou heb ik weer wat bij geleerd ;)
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

ben nou dus van plan om een Proma cc te kopen want dan hoef ik niks te lassen en dan laat ik hem gewoon helemaal recht lopen en een beetje inkorten, denk je dat dit gaat lukken dus dat ie nergens tegen aan komt?

En zal de expansie ook niet tegen me voorband komen?
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

niemand??? :roll:
derbi master

Bericht door derbi master »

ik zal voor een proma cc gaan (ik heb der nogo 1 voor je omgelast en al ;) PM me maar als je interesse eb)

proma is een leuke pijp voor een 70cctje
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Proma cc is 1 van de betere (beginners) uitlaten voor een normaal snel puchblokje

met 70cc, 15mm en een Proma cc kom je prima van z`n plek

Alleen je zult hem echt moeten omlassen.

in het begin is het HEEL misschien mogelijk dat je hem gewoon recht laat ivm met leren rijden, en nog niet zo schuin gaan, maar als je meer traint en meer rijd ga je platter en harder.. dan red je dat niet met een rechte PRoma cc

las hem maar direct om.. is niet veel werk
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

derbi master schreef:ik zal voor een proma cc gaan (ik heb der nogo 1 voor je omgelast en al ;) PM me maar als je interesse eb)

proma is een leuke pijp voor een 70cctje
Ik ben wel geinteresseerd maar ik heb een heel ander frame en weet dus niet of hij bij mij er door heen kan. En als het niet past heb ik waarschijnlijk niks meer aan die uitlaat.

En heb je misschien ook een foto van de uitlaat?
Gesloten