185cc zijspan: update P.12
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
185cc zijspan: update P.12
Een maand of wat geleden heb ik een midibike voor €35,- van iemand gekocht. Een of ander oud barrel, maar het was een erg stevige bike met voor- en achtervering! Perfect voor een 100cc minibike dacht ik. Het tandwiel zat aan de rechterkant, een compleet kartblok had ik nog liggen, kon niet beter! Toch bleek het niet gemakkelijk te passen, bovendien zou er een slick op de achtervelg moeten die helaas niet in deze maat verkrijgbaar is. Een kleiner wiel was geen optie want dan kon ik niet meer plat door de bocht.
Toen heb ik besloten de midibike zo te laten om er vrienden op te laten rijden op de baan als ze willen. 1 probleempje, de carburateur was antiek en rot. Mijn plan was om de bike in een nieuw jasje te steken, het blokje opnieuw te lageren en een carburateur van een 49cc chinees er op te zetten. Dus ik ging aan de slag.. frame gespoten en spelingsvrij in elkaar gezet. Vervolgens het blokje uit elkaar gehaald. Het blok was 2x zo breed als dat het lang was. Electrische start, tandwielkast, lichtspoel...wat een rotzooi.
Ik kwam voor enkele problemen te staan:
- De lagers & keerringen van het blok en de lagers van de tandwielkast waren aan vervanging toe.
- De koppelingsschoentjes waren versleten. Deze zijn niet te koop, dat wordt dus laten bekleden.
- De cilinder was ergens ingescheurt.
- En ik had een andere carburateur nodig dus
Al met al zou me dat toch zeker wel 80 euro gaan kosten voor een chinees Daar komt nog eens bij dat er met een grasmaaierwiel gereden moet worden.
Toch maar weer het kartblok tevoorschijn gehaald. De 100cc kan passend eronder gegooid worden zonder kettingkast etc. Alleen ik zit met het probleem van het soort wiel dat er onder zit. Nou bedacht ik me, waarom zou ik plat door de bocht willen? Een zijspan is minstens net zo gaaf! Bovendien heb ik quads met 2 personen op de kartbaan zien rijden, dus waarom geen zijspan..(Dat moet in lommel zeker geen probleem zijn). Het lijkt me ook leuk om bij een passagier de angst er in te jagen..of gewoon goed teamwork proberen te leveren.
Voor de bouw heb ik genoeg onderdelen thuis liggen (banden, remmen, etc.). Natuurlijk wordt op de eerste plaats alles verstevigd. Het idee was om 3 gewone minibikewielen te gebruiken. De achterste 2, bijde met 1 schijfrem, de voorste misschien wel met 2 als ik de klauw mooi aan de voorvork kan fixen. Behalve de voor en achtervering die er nu op het 1-persoons frame zit, moet er ook vering op het zijspangedeelte komen.
Op het kartblok zou ik een kartkoppeling kunnen zetten met een zo klein mogelijk tandwiel. Deze heeft dezelfde dikte als een dik minibike achtertandwiel. Past precies zou je zeggen...alleen de verhouding kan een probleem worden. Een ander idee is een minibike koppeling op de krukas proberen te plaatsen (met koppelingshuis en dik voortandwiel).
De uitlaat daar moet ik nog een mooi plekje voor bedenken, ik zat te denken aan de achterkant of zijkant van het zijspangedeelte. Verder nog enkele ideeën maar die ben ik ff vergeten
Genoeg gezevert, FOTO'S!
Eerst de rommel..
De antieke kapotte carburateur:
De cilinder met scheurtje (in het midden):
Het tandwielkastje met versleten lagers:
De versleten koppelingsschoentjes die aan het vliegwiel zaten:
De lekke crossband:
Nu de bruikbare delen...
Het frame zoals het er nu nog bij staat:
De achterveer:
De voorvork met vering, geheel spelingsvrij:
Het 100cc blokje, compleet met carburateur en uitlaat:
Het zitje:
En waarschijnlijk niet meer bruikbaar, de kuip:
Laat me weten wat je er van vindt, en laat het me weten als je tips hebt!
Toen heb ik besloten de midibike zo te laten om er vrienden op te laten rijden op de baan als ze willen. 1 probleempje, de carburateur was antiek en rot. Mijn plan was om de bike in een nieuw jasje te steken, het blokje opnieuw te lageren en een carburateur van een 49cc chinees er op te zetten. Dus ik ging aan de slag.. frame gespoten en spelingsvrij in elkaar gezet. Vervolgens het blokje uit elkaar gehaald. Het blok was 2x zo breed als dat het lang was. Electrische start, tandwielkast, lichtspoel...wat een rotzooi.
Ik kwam voor enkele problemen te staan:
- De lagers & keerringen van het blok en de lagers van de tandwielkast waren aan vervanging toe.
- De koppelingsschoentjes waren versleten. Deze zijn niet te koop, dat wordt dus laten bekleden.
- De cilinder was ergens ingescheurt.
- En ik had een andere carburateur nodig dus
Al met al zou me dat toch zeker wel 80 euro gaan kosten voor een chinees Daar komt nog eens bij dat er met een grasmaaierwiel gereden moet worden.
Toch maar weer het kartblok tevoorschijn gehaald. De 100cc kan passend eronder gegooid worden zonder kettingkast etc. Alleen ik zit met het probleem van het soort wiel dat er onder zit. Nou bedacht ik me, waarom zou ik plat door de bocht willen? Een zijspan is minstens net zo gaaf! Bovendien heb ik quads met 2 personen op de kartbaan zien rijden, dus waarom geen zijspan..(Dat moet in lommel zeker geen probleem zijn). Het lijkt me ook leuk om bij een passagier de angst er in te jagen..of gewoon goed teamwork proberen te leveren.
Voor de bouw heb ik genoeg onderdelen thuis liggen (banden, remmen, etc.). Natuurlijk wordt op de eerste plaats alles verstevigd. Het idee was om 3 gewone minibikewielen te gebruiken. De achterste 2, bijde met 1 schijfrem, de voorste misschien wel met 2 als ik de klauw mooi aan de voorvork kan fixen. Behalve de voor en achtervering die er nu op het 1-persoons frame zit, moet er ook vering op het zijspangedeelte komen.
Op het kartblok zou ik een kartkoppeling kunnen zetten met een zo klein mogelijk tandwiel. Deze heeft dezelfde dikte als een dik minibike achtertandwiel. Past precies zou je zeggen...alleen de verhouding kan een probleem worden. Een ander idee is een minibike koppeling op de krukas proberen te plaatsen (met koppelingshuis en dik voortandwiel).
De uitlaat daar moet ik nog een mooi plekje voor bedenken, ik zat te denken aan de achterkant of zijkant van het zijspangedeelte. Verder nog enkele ideeën maar die ben ik ff vergeten
Genoeg gezevert, FOTO'S!
Eerst de rommel..
De antieke kapotte carburateur:
De cilinder met scheurtje (in het midden):
Het tandwielkastje met versleten lagers:
De versleten koppelingsschoentjes die aan het vliegwiel zaten:
De lekke crossband:
Nu de bruikbare delen...
Het frame zoals het er nu nog bij staat:
De achterveer:
De voorvork met vering, geheel spelingsvrij:
Het 100cc blokje, compleet met carburateur en uitlaat:
Het zitje:
En waarschijnlijk niet meer bruikbaar, de kuip:
Laat me weten wat je er van vindt, en laat het me weten als je tips hebt!
Laatst gewijzigd door royal op wo 22 aug 2007, 22:05, 18 keer totaal gewijzigd.
Je ziet ze inderdaad niet veel hier. Toch lijkt het me leuker/spannender om als passagier mee te rijden op een zijspan dan zelf minibike te rijden.
Ik zal het zeker gaan proberen, al zal er wel enkele maanden overheen gaan vrees ik (heb het erg druk). Het voordeel van een midi bike is dat er gemakkelijker een kartblok in past. Het nadeel is dat het een vrij groot voertuig wordt.
Waarschijnlijk komt er een kartkoppeling op en een karttandwiel aan het achterwiel als dat passend gemaakt kan worden, dit omdat ik dan bijvoorbeeld een 90 tands er op kan leggen.
Ik zit nog wel even over de vering te denken. Zal ik wel/geen vering op het zijspangedeelte zetten. En wat zou het verstandigste zijn, bijde achterwielen laten remmen of enkel het achterwiel van de bike zelf.
Ik zal het zeker gaan proberen, al zal er wel enkele maanden overheen gaan vrees ik (heb het erg druk). Het voordeel van een midi bike is dat er gemakkelijker een kartblok in past. Het nadeel is dat het een vrij groot voertuig wordt.
Waarschijnlijk komt er een kartkoppeling op en een karttandwiel aan het achterwiel als dat passend gemaakt kan worden, dit omdat ik dan bijvoorbeeld een 90 tands er op kan leggen.
Ik zit nog wel even over de vering te denken. Zal ik wel/geen vering op het zijspangedeelte zetten. En wat zou het verstandigste zijn, bijde achterwielen laten remmen of enkel het achterwiel van de bike zelf.
Ik heb net even gekeken wat ik thuis aan bruikbare spullen heb liggen.
4 tai chi remklauwen, 4 schijven (in 3 maten , wel ff schijven bijkopen om alles hetzelfde te houden). 3 bruibare wielen, 2 compleet verschillende tankjes. Assen kan ik zelf voor een paar knaken op maat maken. Buismateriaal voor het frame wordt voor gezorgd
Als eerste ga ik mijn oude tai chi wielen op het frame maken. Op de voorvelg komen 2 schijven. de remklauwen zullen iets dichter tegen het wiel moeten komen.
Als dat gebeurd is probeer ik het kartblok er onder te maken (zonder koppeling). Wanneer deze loopt met een eigen fabrikant achtertandwiel dan komt alles in orde.
4 tai chi remklauwen, 4 schijven (in 3 maten , wel ff schijven bijkopen om alles hetzelfde te houden). 3 bruibare wielen, 2 compleet verschillende tankjes. Assen kan ik zelf voor een paar knaken op maat maken. Buismateriaal voor het frame wordt voor gezorgd
Als eerste ga ik mijn oude tai chi wielen op het frame maken. Op de voorvelg komen 2 schijven. de remklauwen zullen iets dichter tegen het wiel moeten komen.
Als dat gebeurd is probeer ik het kartblok er onder te maken (zonder koppeling). Wanneer deze loopt met een eigen fabrikant achtertandwiel dan komt alles in orde.
Vanavond weer eventjes aan mijn project gewerkt.
In plaats van off-road wielen zitten er nu gewone minibike wielen op de bike. In het voorwiel heb ik gaatjes bijgeboord en er draad in getapt, voor een 2e remschijf. Verder heb ik busjes op maat gezaagd zodat de voor en achterwielen mooi in het midden staan en netjes tussen de voorvork en achterbrug passen.
Remklauwen heb ik in linkse en rechtse uitvoering. Deze zijn alle 4 gemarkeerd.
Even draad tappen voor een 2e remschijf:
De voorvork. De remklauwen moeten er nog passend op gemaakt worden en ik wil voor alle remmen eenzelfde type/grootte remschijf gebruiken.
Let niet op de roest en het kromme spatbordbeugeltje, dit komt allemaal goed
Het achterwiel:
De remklauwen, sommigen hebben nieuwe remblokjes nodig.
In plaats van off-road wielen zitten er nu gewone minibike wielen op de bike. In het voorwiel heb ik gaatjes bijgeboord en er draad in getapt, voor een 2e remschijf. Verder heb ik busjes op maat gezaagd zodat de voor en achterwielen mooi in het midden staan en netjes tussen de voorvork en achterbrug passen.
Remklauwen heb ik in linkse en rechtse uitvoering. Deze zijn alle 4 gemarkeerd.
Even draad tappen voor een 2e remschijf:
De voorvork. De remklauwen moeten er nog passend op gemaakt worden en ik wil voor alle remmen eenzelfde type/grootte remschijf gebruiken.
Let niet op de roest en het kromme spatbordbeugeltje, dit komt allemaal goed
Het achterwiel:
De remklauwen, sommigen hebben nieuwe remblokjes nodig.
het is een leuk project maar ik denk dat het niet veel nut heeft je hebt een ica blok van een kart 100cc zonder kopeling je moet hem straks gaan aandouwen en als je er te langzaam mee rijd vallen die dingen zo uit..je kunt ze nooit stationair laten lopen dus voor zoon project is zoon blok denk ik niet echt geschikt ik zou eerder een 100cc junior blok pakken die heben kopeling en die moet je met een boormachine aan de praat krijgen die zijn veel handiger en je rend je eigen niet kapot..
M.v.G...Mikey..Minibikey...
M.v.G...Mikey..Minibikey...
*geen sponsor* Racing Team schreef:het is een leuk project maar ik denk dat het niet veel nut heeft je hebt een ica blok van een kart 100cc zonder kopeling je moet hem straks gaan aandouwen en als je er te langzaam mee rijd vallen die dingen zo uit..je kunt ze nooit stationair laten lopen dus voor zoon project is zoon blok denk ik niet echt geschikt ik zou eerder een 100cc junior blok pakken die heben kopeling en die moet je met een boormachine aan de praat krijgen die zijn veel handiger en je rend je eigen niet kapot..
M.v.G...Mikey..Minibikey...
royal schreef:Op het kartblok zou ik een kartkoppeling kunnen zetten met een zo klein mogelijk tandwiel. Deze heeft dezelfde dikte als een dik minibike achtertandwiel. Past precies zou je zeggen...alleen de verhouding kan een probleem worden. Een ander idee is een minibike koppeling op de krukas proberen te plaatsen (met koppelingshuis en dik voortandwiel).