mijn nieuwe bike

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

mijn nieuwe bike

Bericht door Gast »

(tekst komt direct van het puchforum)

Na een tijdje leuk wat plezier te hebben gehad van mijn vorige minibrommertje begon ik er steeds minder op te rijden. De echte lol was eraf, ding was niet echt mooi ofzo, wel grappig nog maar ik begon me te ergeren aan allerlei kleine dingetjes die eigenlijk wel beter konden naar mijn inzien. Vandaar dat ik besloten heb om een nieuwe bike te maken.

De ideale tijd hiervoor is natuurlijk de vakantie, en als je pappie toch een bedrijf heeft waar je het staal, alu en RVS zo uit het rek kan pakken en waar ook al het mogelijke greedschap staat, is het natuurlijk wel heel aanlokkelijk om eraan te beginnen. Het lassen laat ik echter wel doen door mensen die er werken, zelf kan ik dat niet zo netjes als hen. :lol:

Mijn nieuwe bike wordt gemaakt van stalen pijp (alu is wel mooi maar lang niet zo sterk) met een diam. van 21 mm. In belgie op vakantie heb ik het hele idee al uitgewerkt, en schetsen gemaakt. ik heb vandaag eerst een voorvork gemaakt, zodat ik die morgen op de juiste hoek kan zetten om vervolgens het frame eraan te bouwen. De kappen zullen van een 911 zijn. Ik weet dat iedereen ze al heeft, maar ik vin ze gewoon heel mooi :-D ow, en de framekleur wordt fluor oranje, en dan icm zwarte kappen en de velgjes evt ook zwart.

genoeg gelezen, ff wat te kijken:

Afbeelding
puch balhoofdlagers en voorvorkbuis in zelfgedraaide pijp. (wordt dus in het frame gelast)
Afbeelding

Afbeelding

Het blok en de wielen (puchnaven met 4" 'race' bandjes) jat ik van mijn oude minibike. bespaart kosten en op die oude rij ik toch niet meer als ik deze heb verwacht ik. ik moet alleen wel een nieuwe cilinder hebben. Deze is nogal versleten, wil ni eens stationair meer lopen... :cry:

setup van het blokje:
70 cc airsal (gaar) met 70 HD kop
15 bing met powerfilter (werkt alleen tegen vliegen in de carburateur...)
proma cirquit, op de gebruikelijke manier verlast.
tandwielverh 17-22, met een top van rond de 65.

misschien dat is eens ga proberen een 70 imi van een MB/MT pas te maken. goedkoop membraancilindertje iig :lol: 18 keihin erop en gaan...

update 1

vandaag heb ik het grootste deel van het frame gelast. frame mist nog ophanging voor kappen+blok, kettingspanners, en voetsteunen. Ook komen er nog spijltjes in het 'gat' voor in het frame. fotos:

Afbeelding

Afbeelding

maandag of dinsdag ga ik verder met het las- en constructiewerk, in de tussentijd ff wat kleine dingetjes doen (nwe balhoofdlagers, kettingspanners maken, etc.)

update 2

vandaag blokophanging erin gemaakt, kettingspanners gemonteerd, kmteller erop (draad komt nog door vorkpoot) en een clip-on stuurtje gemaakt. aanschouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

morgen maak ik waarschijnlijk de voetsteunen, en nog spijltjes tussen de 2 buizen bij het balhoofd. misschien evt wat voorwerk doen voor de kappen, en dan wachten totdat ik ze ook echt binnenkrijg..... ><

update 3

vandaag heb ik een ander spruitstuk gemaakt, met een std. spruit werd het een beetje te moeilijk om er nog een luchtfilter op te friemelen. ook heb ik nog spijltjes tussen de framebuizen gemaakt (puur voor de show :D) en nog een 3e ophangpunt voor het blok gemaakt, waaraan dan de voetsteunen weer gelast zitten. moest het alleen een beetje lelijk oplossen:

Afbeelding
niet echt mooi, maar kan ermee door :D

Afbeelding
spruit en spijltjes

Afbeelding

zit intussen ook een zgan airsal 70cc onder met een nieuwe zuiger, zal dus weer wat beter lopen dan die andere...

Ik zit nu te wachten tot mn kappen binnenkomen, f*ckers bij HZ doen echt wazig... :-x

update 4

gisterenavond eidelijk dan mn kappenwerk binnen gekregen, dus vandaag het hele spul maar eens gemonteerd. het zat alleen wel wat tegen, ik zat namelijk nogal te kloten met een blokophanging die nu dus in de weg bleek te zitten, en een benzinkraantje wat tegen de ondersteuning van mn zitje aankwam. fotos:

Afbeelding

Afbeelding

moet het spulleke nog wel iets beter vastzetten, zitkap zit nog ni helemaal vast en de tank moet ietsje lager komen. de dingen die ik nog moet doen:

- balhoofdlagers vervangen (deze zijn gefrituurd tijdens het lassen...)
- kappen goed vast zetten
- kilometerteller fixen of nieuwe halen
- licht erop maken* (wil perse licht :D)
- uitlaatdemper goed hangen (hangt nu zomaar wat te bungelen :-D )
- vast nog wel meer kleinigheden
- alles netjes maken en spuiten...

* dat licht wordt wss 2 fietskoplampen naast elkaar (of boven elkaar, moet ik nog ff kijken) om er zo een beetje zo'n nakedbike van te maken. achterlicht wordt een stuk of 6 ledjes die in de kappen worden gelijmd/gekit.

update 5

kheb vandaag de tailpipe omgebouwd en de demper goed gehangen, die hangt nu dus mooi onder het zitje. voetsteunen heb ik ook verplaatst, maar nu zitten ze weer te ver naar achter >< . weet nu waar ik ze wel wil hebben dus komt wel goed. ow en ik heb ook nog de koplampen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

update 6

kleine update ditkeer, de voetsteunen zijn alweer verplaatst, maar nu zitten ze eindelijk naar mn zin. ik moet ze alleen nog wat inkorten. verder is het licht zowel voor als achter werkend gemaakt. voor door er sterkere lampjes in te zetten (6V 7,5W van achterlicht maxi) en achter door ledjes in de zitkap te monteren. foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nog een lauw filmpje :D :

http://home.planet.nl/~beere371/minifotos/1.mov

ik ga de bike nu zelf spuiten, kan ik tenminste zelf bijwerken in geval van schade, en de kappen zijn ongespoten natuurlijk een stuk makkelijker netjes te houden (ivm krasjes etc...)

update 7 (eindelijk :P)

Eindelijk heb ik dan de zin en tijd gevonden om mn minibike te spuiten. tis best mooi geworden, moet hem alleen nog een keer schoonmaken :D en ik moet dat zitschuim nog op mn kap plakken, maar verder is ie bij deze 'af' verklaard!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gast op di 07 dec 2004, 16:01, 5 keer totaal gewijzigd.
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Mooi ding man.. keer wat anders een buizenframe..
Gast

Bericht door Gast »

ja ziet er aaridg uit, jammer van de puch naven!!

en het is allemaal een beetje grof en rommelig, maar dat moet je misschien nog afwerken

succes verder

mark
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Bericht door ruud »

houdt ons op de hoogte van je project greets subaru
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gast

Bericht door Gast »

minimark schreef:ja ziet er aaridg uit, jammer van de puch naven!!

en het is allemaal een beetje grof en rommelig, maar dat moet je misschien nog afwerken

succes verder

mark
zijn idd nog wel wat dingetjes die ik af moet werken, dign moet natuurlijk ook nog gespoten worden, etc. komt ammel goed
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Mooi,

Weer een idee gejat!!!!!

zulke clipons daar win je een award mee! Makkenlijk, mooi en easy to build! perfect weer!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

ja het idee van de clipons is een beetje afgekeken van wevie, alleen die gebruikte puch-sturrklemmen, nog makkelijker.... had ik alleen ni meer liggen, dus zelf blokjes gemaakt.
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Hoe heb je dat spruitstuk eigenlijk gemaakt.. ziet er uit als alu..
Of heb je een ander spruitstuk pas gemaakt...
Gast

Bericht door Gast »

spruitstuk is flens van een ori spruitstuk met een stuk gebogen 20x2 alu pijp daar ingelast. binnendiameter is dus 16mm, op het eind is de pijp wat platgeknepen om de vorm van de inlaat beter te volgen. vanavond trouwens een update. (kappen vandaag gemonteerd, waren gisteravond nl. binnengekomen)
Gast

Bericht door Gast »

UPDATE NR 4!
Gast

Bericht door Gast »

ziet er leuk uit je mini. Nu nog even afwerken en je kan er goed mee voor de dag komen :D
Gast

Bericht door Gast »

zekers. misschien dat ik voor andere kleuren ga, een kennis heeft aangeboden het hele zaakje gratis bij de autospuiterij te laten spuiten!! de kleuren zouden dan worden:

- tank, kontje, spatbord, etc.: bordeaux-rood metallic
- frame, voorvork: zilvergrijs metallic.

lijkt me ook heel mooi iig :D
Gast

Bericht door Gast »

nwe fotos!
Gast

Bericht door Gast »

weer een update (en een triple post, maar ja... :D)
frenkie

zelfbouw project!

Bericht door frenkie »

He shoarmaboer!

Echt knap, zo iets zelf bouwen, waar heb je van die letjes gehaald?
En gewoon met een baterij ofzo?

Was het trouwens niet handiger geweest als je eerst het frame had gespoten>?

succes verder!!

groeten frenklin
Plaats reactie