Nieuwe bike (update 27 jan 2010, P1)

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Nieuwe bike (update 27 jan 2010, P1)

Bericht door John_W »

Had al lange tijd een zelfbouwproject in opbouw, maar door gebrek aan tijd ging het niet in het tempo zoals ik dat graag zou willen. Het blok was nagenoeg klaar, maar het frame met de mono arm was toch nog een hele klus. Dus maar besloten om een mix tussen het oude bewezen concept te maken en een nieuw blok eronder.
Doelstelling is om in september in Giessen met een Puchrace mee te gaan rijden.

Het ontwerp is zoals gewoonlijk in CAD ontstaan en staat nog een klein beetje in de steigers. Een aantal onderdelen zijn inmiddels wel omgezet in hardware. Doel is dat het er zo ongeveer uit komt te zien (let nog niet op de uitlaat, die heeft nog een redesign te gaan).

Afbeelding

Het blok is kwa draaiend deel afgeleid van Puch (krukas en cilinder). Echter voor de minibike toepassing is het blok veel smaller en voorzien van een trekstarter. Membraan zit recht tegenover de cilinder.

Afbeelding

In hardware ziet dat er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Ook het frame is nog in opbouw en de eerste profielen zijn zo'n beetje aan elkaar gelast. Lassen er meteen maar een paar meer zodat we nog wat kunnen experimenteren met andere setup's (niet voor Giessen).

Afbeelding

De setup van het blok is nog grotendeels onbekend maar zal wel iets met een 70 cc worden in combinatie met een zelf gefabriekte uitlaatpijp. Voor de uitlaat hebben we middels een redelijk ontwerp getest op een bestaande minibike en gaan er vanuit dat we deze uitlaat ook hier kopieren.

Afbeelding (met dank aan Antonie_W)

15 maart 2009

Even een sneak preview. Gisteren het basis frame grotendeels in elkaar gelast en alles lijkt goed te passen. Frame is keurig volgens tekening en alles is na het lassen keurig gericht waar nodig.

Het complete frame:
Afbeelding

Het balhoofd:
Afbeelding
Afbeelding

Even compleet met zitje:
Afbeelding

Nu nog even een paar balhoofdlagers maken en dan de voorvork erin en het frame maar eens op de wielen zetten. Dan kan het passen en meten met alle andere steuntjes gaan beginnen.

20 maart 2009

Voorvorklagering is inmiddels passend en de tijdelijke voorvork erin (definitieve versie is voor later). Motorsteunen en ophangbussen voor het blok pasgemaakt, nu alleen alles nog even vastlassen.

Afbeelding

Ben erg tevreden met de carburateurpositie omdat sproeier en gasnaald instellingen nu snel gewijzigd kunnen worden. Moet alleen de luchtfilterbox cq accuhouder nog in detail uitwerken. Het zitje zal achterin nog 4 cm gaan zakken in verband met een comfortabelere zitpositie. De definitieve motorische setup is nog niet geheel bekend, maar hopen van het weekend met de geplande uitlaat en cilindersetup (met dank aan Antonie_W) de eerste run op de testbank te draaien.

22 maart 2009

vandaag de mogelijkheid aangegrepen om onze twee cilinder/uitlaat setups te testen op de vermogensbank. Beide op een identiek carter opgebouwd, echter met twee verschillende carburateurs. De eerste setup heeft een wat breder koppelgebied, echter moet bovenin toeren laten liggen. Dit is ook de setup die oorspronkelijk op het zelfbouwblok zat.

Afbeelding

Let even niet op het toerental, hier zit een verschalingsfout van de grafiek in. Al met al een vriendelijke 10,5 pk.

De tweede setup is afgelopen weken opgebouwd en loopt veel beter door in toeren, echter de afstelling is nog niet ideaal. Heeft nog wel veel potentie in zich.

Afbeelding

Toch een nette 11,5 pk en een 2000 bruikbare toeren meer. Helaas alleen kunnen testen met een 16 mm carburateur en niet de definitief geplande carburateur. Gezien de aard van het circuit in Giessen toch aan het overwegen om de tweede setup maar als basis te gaan nemen, alhoewel daar nog een stevige afstelslag gemaakt moet worden.

Even een video ondersteuning :') http://www.zelfbouwbikes.nl/dynorun22032009.wmv


4 april 2009

Het frame is inmiddels 5 cm lager geworden omdat de zit toch iets te ver voorover stond. Slijptol en lasapparaat doen dan weer wonderen en de tekeningen maar weer eens geupdate. Het blokje hangt er nu definitief in (met een dummy cilinder er op) en de ontbrekende motorsteun kan er nu ingemaakt worden.

Afbeelding

De carburateur hangt ver genoeg van het achterwiel af om een nette luchtfilterbox te kunnen maken. Boven het blok is meer als voldoende ruimte voor de uitlaat, de accu en de andere electronica.

Afbeelding

En natuurlijk een droge koppeling en een koppelingskom met koelschoepen. Hele secundaire vertanding is niet aanwezig, dit wordt middels de overbrengverhouding van de ketting aangepast (totaal zo'n 1:10).

Afbeelding

Inmiddels de eerste delen voor de definitieve voorvork gefreesd en deze dus maar eens compleet gaan maken en inbouwen. Als deze gemonteerd is kunnen de kuipsteunen ook een plek gaan krijgen. Dit was iets teveel werk om dat in CAD te bepalen dus dan maar even in de praktijk.

9 mei 2009

De voorvork opgebouwd en een passend voorwiel gemaakt met dubbele schijf. Past allemaal keurig en wordt het tijd om de remklauwen van een paar steunen te voorzien.

Afbeelding

15 mei 2009

weekje met helaas weinig progressie door blessure die sleutelen ff erg lastig maakt. Maar toch spulletje even voor de beeldvorming aan elkaar gehangen. Voorvork voorzien van spatbordsteuntjes en zitje definitief pasgemaakt.

Afbeelding

hopelijk van de week weer een beetje de gelegenheid om ook de kuip definitief te maken zodat de uitlaat een start kan gaan vinden.

24 mei 2009

De kuip inmiddels definitief op z'n plek gehangen en begonnen met de aandrijflijn cq derde motorsteun. Leuke puzzle met kleinste tandwiel, wiel vooraan en noem maar op. Boel past nu keurig en eerste stuk kan weer afgelast worden.
Afbeelding

1 juni 2009

Het frame inmiddels afgelast en gericht. Achterbrug staat er keurig in en hoeven we niets meer aan te doen. Kettingspanners aangebracht en lijkt allemaal goed te passen.

Afbeelding

Weten nu meteen ook hoe veel (of weinig) plek er is voor de luchtfilterbox. Wordt nog een leuke plaatwerkpuzzle.

De remklauwen voor hebben inmiddels een ankersteun wat altijd weer een stukje creativiteit met aluminium vergt.

Afbeelding

Kunnen nu dus hun definitieve plek op de voorvork krijgen en kan het hoofdstuk voorvork afgesloten worden.

6 november 2009

Zo heel af en toe tussen de bedrijven door weer een paar onderdeeltjes compleet gemaak. Ook maar even een nieuwe paddockstand gemaakt omdat met banden de boel toch niet echt overeind blijft.

Afbeelding

Allemaal van die kleine dingetjes zoals remklauwhouders er noem het maar op die zo de tijd verslinden. Inmiddels ook alle laswerk afgelast en nu aan de gang met de kleine details als lipje voor kabels en dergelijke.
Komende week maar eens gaan gebruiken voor de voetsteuntjes.

Afbeelding

Op de achtergrond ook nog één van de andere minibikes (deze met Puch blok) die bijna in dezelfde bouwfase verkeerd.


22 november 2009

Creatief met plaatwerk geweest en een accu/spatbordhouder gemaakt. Moeten nog paar kleine verstevigingsribbetjes in, maar het totaal plaatje begint duidelijk te worden.

Afbeelding


26 november 2009

Inmiddels de ketting uitgelijnd en de derde (uitneembare) motorsteun pasgemaakt. Overal voldoende ruimte, echter moet nog wel even kijken voor eventuele kettingbeschermer en spanner.

Afbeelding


25 januari 2010

Even een tussentijdse afbraakfase van beide bikes. Alle onderdelen compleet gelast en voorbereid voor de poedercoater. Zal er wel heel anders uitzien als alles straks weer terug komt. Dan begint in ieder geval de echte opbouw en kunnen we alles definitief vastschroeven.

Afbeelding

2 januari 2010

Soms sta je versteld hoe onverwacht snel dingen kunnen gaan. Poedercoater heeft beide bikes keurig gecoat en het resultaat mag er zijn. Ook nog twee nette Paddockstands erbij, maar op de foto vergeten.

Afbeelding

We kunnen dus nu echt in de opbouw fase.


zal zo nu en dan hier verder de updates posten..........
Laatst gewijzigd door John_W op wo 27 jan 2010, 22:54, 14 keer totaal gewijzigd.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
*minibiker*
forum gebruiker
Berichten: 397
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 19:48
Locatie: back

Bericht door *minibiker* »

Mooi blok !
knap werk;)

Weer nieuwe ZB erbij :D
wat word de setup ?
Gebruikersavatar
cracy frog
reclame makende gebruiker
Berichten: 1650
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
Minibike:: zelfbouw/zpf replica
Locatie: nijmegen

Bericht door cracy frog »

he john dit ziet er veel belovend uit, werd tijd dat dit blok uit de motten ballen kwam :D ziet er goed uit zal hem vast wel een keer zien

grt tonny :wink:
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen


Afbeelding
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

@minibiker

setup wordt iets met een Airsal 70 cc cilinder omdat de daar redelijk veel ervaring mee hebben en gemakkelijk te tunen is. Carburateur is op dit moment een 20 mm Mikuni, maar deze bike valt toch niet in een standaard klasse en zijn we er dus vrij in om er één te kiezen. De uitlaat natuurlijk uit eigen hand omdat daar de laatste testgegevens veelbelovend zijn.

Ontsteking wordt een accu exemplaar, ook uit eigen hand. Dit blok lag al een tijdje in de mottenballen, maar de originele setup zit grotendeels op de huidige Puch en draaien al een tijdje mee. Vandaar dat er nu een dummy cilinder op zit, maar bereiden een nieuwe cilindersetup voor.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Franse
forum gebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:47
Locatie: Kwadendamme

Bericht door Franse »

Zo dit ziet er al super gaaf uit :lol:
Ik begon me al af te vragen waneer er weer iets kwam met dit blok want het was even stil op het forum!

Top!
Mijn zelfbouw bike http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=13023
Gebruikersavatar
mipo
forum gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 23:32
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door mipo »

hey heren


ziet er weer gelikt uit :lol: :lol: :lol:
voor volgende week demo zeker test klaar????
heb zo'n hekel aan bumper klevers, had er vanmiddag weer 1 voor me.....
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

he John,

Zijn deze grafieken nu met een 'normaal' blokje getest?

je zegt: 'vandaag de mogelijkheid aangegrepen om onze twee cilinder/uitlaat setups te testen op de vermogensbank. Beide op een identiek carter opgebouwd,

Je hebt geen 2 secundairloze blokjes gemaakt toch? Dus dit is op een normaal blokje neem ik aan.

Als dat zo is beloofd het heel wat!

Succes met de bouw, het blokje ziet er gaaf uit zeg!
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

@Basjee,

de grafieken zijn gewoon gemaakt met onze Puchblokkies met secundaire vertanding. Inmiddels is de 11,5 pk setup ook strak zonder dipjes. Je moet wel goed je bougiedop op je bougie monteren :cry: , werkt echt beter. De setup's zijn getest met twee indentieke carters, met dezelfde membraan setup. Helaas moet ik toegeven dat de 11,5 pk curve opgebouwd is op de bike van Antonie_W is en het met een 16 mm PHBG doet. De geteste setup op mijn eigen bike ligt een stuk laagtoeriger en mag ademen via een 21 mm PHBG. Deze wordt het dus niet.

Verschil zit hoofdzakelijk in de uitlaat en gaan dus deze zelfbouw uitlaat en de cilinder kopieren op het nieuwe blok. Omdate het toch geen standaard klasse is gaan we deze opbouwen met een grotere carburateur en wel zullen zien of we er dan nog een beetje meer uit kunnen peuteren. Afgelopen zondag in Enschede gereden met de 11,5 pk setup en dat beloofd heel veel goeds.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

secundaire tandwiel geeft wel een hoop verlies, wat ik bij Wim in de tijd gezien heb.

Beloofd dus veel? helemaal met het secundaireloze blokje

ik ben benieuwd.

De motor ophanging heb je mooi versierd John!

mijn complimenten :wink:
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Even een kleine tussentijdse update.

De voorvork is grotendeels klaar en voorzien van een wiel met dubbele schijf. Voorvork is nu 28 mm in plaats van de standaard 25 mm die we in het verleden gebruikten.

Afbeelding

Nu nog even een paar tijdelijke kuipsteuntjes maken en kijken hoe we de uitlaat er een beetje fatsoenlijk doorheen krijgen. Wordt weer lekker knutselen met staalplaat.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
pasini-ernie
forum gebruiker
Berichten: 2323
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 16:35
Locatie: Den Haag-Scheveningen-070-
Contacteer:

Bericht door pasini-ernie »

ziet er mooi uit :D vet blata KIT koppelingshuis 8)

Gr. ernie
Pasini MPR 4takt.
Ducati Corse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cracy frog
reclame makende gebruiker
Berichten: 1650
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
Minibike:: zelfbouw/zpf replica
Locatie: nijmegen

Bericht door cracy frog »

john dit begint een mooie machine te worden =D>

grt tonny :wink:
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen


Afbeelding
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Ziet er weer gelikt uit 8)

Groeten,
Lars
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

kleine update @topicstart. Kuip verbouwd en inmiddels enigszins passen gekregen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

kleine update @topicstart. Opbouw aandrijflijn en derde motorsteun.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Plaats reactie