Nieuwe bike (update 27 jan 2010, P1)
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Nieuwe bike (update 27 jan 2010, P1)
Had al lange tijd een zelfbouwproject in opbouw, maar door gebrek aan tijd ging het niet in het tempo zoals ik dat graag zou willen. Het blok was nagenoeg klaar, maar het frame met de mono arm was toch nog een hele klus. Dus maar besloten om een mix tussen het oude bewezen concept te maken en een nieuw blok eronder.
Doelstelling is om in september in Giessen met een Puchrace mee te gaan rijden.
Het ontwerp is zoals gewoonlijk in CAD ontstaan en staat nog een klein beetje in de steigers. Een aantal onderdelen zijn inmiddels wel omgezet in hardware. Doel is dat het er zo ongeveer uit komt te zien (let nog niet op de uitlaat, die heeft nog een redesign te gaan).
Het blok is kwa draaiend deel afgeleid van Puch (krukas en cilinder). Echter voor de minibike toepassing is het blok veel smaller en voorzien van een trekstarter. Membraan zit recht tegenover de cilinder.
In hardware ziet dat er ongeveer zo uit:
Ook het frame is nog in opbouw en de eerste profielen zijn zo'n beetje aan elkaar gelast. Lassen er meteen maar een paar meer zodat we nog wat kunnen experimenteren met andere setup's (niet voor Giessen).
De setup van het blok is nog grotendeels onbekend maar zal wel iets met een 70 cc worden in combinatie met een zelf gefabriekte uitlaatpijp. Voor de uitlaat hebben we middels een redelijk ontwerp getest op een bestaande minibike en gaan er vanuit dat we deze uitlaat ook hier kopieren.
(met dank aan Antonie_W)
15 maart 2009
Even een sneak preview. Gisteren het basis frame grotendeels in elkaar gelast en alles lijkt goed te passen. Frame is keurig volgens tekening en alles is na het lassen keurig gericht waar nodig.
Het complete frame:
Het balhoofd:
Even compleet met zitje:
Nu nog even een paar balhoofdlagers maken en dan de voorvork erin en het frame maar eens op de wielen zetten. Dan kan het passen en meten met alle andere steuntjes gaan beginnen.
20 maart 2009
Voorvorklagering is inmiddels passend en de tijdelijke voorvork erin (definitieve versie is voor later). Motorsteunen en ophangbussen voor het blok pasgemaakt, nu alleen alles nog even vastlassen.
Ben erg tevreden met de carburateurpositie omdat sproeier en gasnaald instellingen nu snel gewijzigd kunnen worden. Moet alleen de luchtfilterbox cq accuhouder nog in detail uitwerken. Het zitje zal achterin nog 4 cm gaan zakken in verband met een comfortabelere zitpositie. De definitieve motorische setup is nog niet geheel bekend, maar hopen van het weekend met de geplande uitlaat en cilindersetup (met dank aan Antonie_W) de eerste run op de testbank te draaien.
22 maart 2009
vandaag de mogelijkheid aangegrepen om onze twee cilinder/uitlaat setups te testen op de vermogensbank. Beide op een identiek carter opgebouwd, echter met twee verschillende carburateurs. De eerste setup heeft een wat breder koppelgebied, echter moet bovenin toeren laten liggen. Dit is ook de setup die oorspronkelijk op het zelfbouwblok zat.
Let even niet op het toerental, hier zit een verschalingsfout van de grafiek in. Al met al een vriendelijke 10,5 pk.
De tweede setup is afgelopen weken opgebouwd en loopt veel beter door in toeren, echter de afstelling is nog niet ideaal. Heeft nog wel veel potentie in zich.
Toch een nette 11,5 pk en een 2000 bruikbare toeren meer. Helaas alleen kunnen testen met een 16 mm carburateur en niet de definitief geplande carburateur. Gezien de aard van het circuit in Giessen toch aan het overwegen om de tweede setup maar als basis te gaan nemen, alhoewel daar nog een stevige afstelslag gemaakt moet worden.
Even een video ondersteuning :') http://www.zelfbouwbikes.nl/dynorun22032009.wmv
4 april 2009
Het frame is inmiddels 5 cm lager geworden omdat de zit toch iets te ver voorover stond. Slijptol en lasapparaat doen dan weer wonderen en de tekeningen maar weer eens geupdate. Het blokje hangt er nu definitief in (met een dummy cilinder er op) en de ontbrekende motorsteun kan er nu ingemaakt worden.
De carburateur hangt ver genoeg van het achterwiel af om een nette luchtfilterbox te kunnen maken. Boven het blok is meer als voldoende ruimte voor de uitlaat, de accu en de andere electronica.
En natuurlijk een droge koppeling en een koppelingskom met koelschoepen. Hele secundaire vertanding is niet aanwezig, dit wordt middels de overbrengverhouding van de ketting aangepast (totaal zo'n 1:10).
Inmiddels de eerste delen voor de definitieve voorvork gefreesd en deze dus maar eens compleet gaan maken en inbouwen. Als deze gemonteerd is kunnen de kuipsteunen ook een plek gaan krijgen. Dit was iets teveel werk om dat in CAD te bepalen dus dan maar even in de praktijk.
9 mei 2009
De voorvork opgebouwd en een passend voorwiel gemaakt met dubbele schijf. Past allemaal keurig en wordt het tijd om de remklauwen van een paar steunen te voorzien.
15 mei 2009
weekje met helaas weinig progressie door blessure die sleutelen ff erg lastig maakt. Maar toch spulletje even voor de beeldvorming aan elkaar gehangen. Voorvork voorzien van spatbordsteuntjes en zitje definitief pasgemaakt.
hopelijk van de week weer een beetje de gelegenheid om ook de kuip definitief te maken zodat de uitlaat een start kan gaan vinden.
24 mei 2009
De kuip inmiddels definitief op z'n plek gehangen en begonnen met de aandrijflijn cq derde motorsteun. Leuke puzzle met kleinste tandwiel, wiel vooraan en noem maar op. Boel past nu keurig en eerste stuk kan weer afgelast worden.
1 juni 2009
Het frame inmiddels afgelast en gericht. Achterbrug staat er keurig in en hoeven we niets meer aan te doen. Kettingspanners aangebracht en lijkt allemaal goed te passen.
Weten nu meteen ook hoe veel (of weinig) plek er is voor de luchtfilterbox. Wordt nog een leuke plaatwerkpuzzle.
De remklauwen voor hebben inmiddels een ankersteun wat altijd weer een stukje creativiteit met aluminium vergt.
Kunnen nu dus hun definitieve plek op de voorvork krijgen en kan het hoofdstuk voorvork afgesloten worden.
6 november 2009
Zo heel af en toe tussen de bedrijven door weer een paar onderdeeltjes compleet gemaak. Ook maar even een nieuwe paddockstand gemaakt omdat met banden de boel toch niet echt overeind blijft.
Allemaal van die kleine dingetjes zoals remklauwhouders er noem het maar op die zo de tijd verslinden. Inmiddels ook alle laswerk afgelast en nu aan de gang met de kleine details als lipje voor kabels en dergelijke.
Komende week maar eens gaan gebruiken voor de voetsteuntjes.
Op de achtergrond ook nog één van de andere minibikes (deze met Puch blok) die bijna in dezelfde bouwfase verkeerd.
22 november 2009
Creatief met plaatwerk geweest en een accu/spatbordhouder gemaakt. Moeten nog paar kleine verstevigingsribbetjes in, maar het totaal plaatje begint duidelijk te worden.
26 november 2009
Inmiddels de ketting uitgelijnd en de derde (uitneembare) motorsteun pasgemaakt. Overal voldoende ruimte, echter moet nog wel even kijken voor eventuele kettingbeschermer en spanner.
25 januari 2010
Even een tussentijdse afbraakfase van beide bikes. Alle onderdelen compleet gelast en voorbereid voor de poedercoater. Zal er wel heel anders uitzien als alles straks weer terug komt. Dan begint in ieder geval de echte opbouw en kunnen we alles definitief vastschroeven.
2 januari 2010
Soms sta je versteld hoe onverwacht snel dingen kunnen gaan. Poedercoater heeft beide bikes keurig gecoat en het resultaat mag er zijn. Ook nog twee nette Paddockstands erbij, maar op de foto vergeten.
We kunnen dus nu echt in de opbouw fase.
zal zo nu en dan hier verder de updates posten..........
Doelstelling is om in september in Giessen met een Puchrace mee te gaan rijden.
Het ontwerp is zoals gewoonlijk in CAD ontstaan en staat nog een klein beetje in de steigers. Een aantal onderdelen zijn inmiddels wel omgezet in hardware. Doel is dat het er zo ongeveer uit komt te zien (let nog niet op de uitlaat, die heeft nog een redesign te gaan).
Het blok is kwa draaiend deel afgeleid van Puch (krukas en cilinder). Echter voor de minibike toepassing is het blok veel smaller en voorzien van een trekstarter. Membraan zit recht tegenover de cilinder.
In hardware ziet dat er ongeveer zo uit:
Ook het frame is nog in opbouw en de eerste profielen zijn zo'n beetje aan elkaar gelast. Lassen er meteen maar een paar meer zodat we nog wat kunnen experimenteren met andere setup's (niet voor Giessen).
De setup van het blok is nog grotendeels onbekend maar zal wel iets met een 70 cc worden in combinatie met een zelf gefabriekte uitlaatpijp. Voor de uitlaat hebben we middels een redelijk ontwerp getest op een bestaande minibike en gaan er vanuit dat we deze uitlaat ook hier kopieren.
(met dank aan Antonie_W)
15 maart 2009
Even een sneak preview. Gisteren het basis frame grotendeels in elkaar gelast en alles lijkt goed te passen. Frame is keurig volgens tekening en alles is na het lassen keurig gericht waar nodig.
Het complete frame:
Het balhoofd:
Even compleet met zitje:
Nu nog even een paar balhoofdlagers maken en dan de voorvork erin en het frame maar eens op de wielen zetten. Dan kan het passen en meten met alle andere steuntjes gaan beginnen.
20 maart 2009
Voorvorklagering is inmiddels passend en de tijdelijke voorvork erin (definitieve versie is voor later). Motorsteunen en ophangbussen voor het blok pasgemaakt, nu alleen alles nog even vastlassen.
Ben erg tevreden met de carburateurpositie omdat sproeier en gasnaald instellingen nu snel gewijzigd kunnen worden. Moet alleen de luchtfilterbox cq accuhouder nog in detail uitwerken. Het zitje zal achterin nog 4 cm gaan zakken in verband met een comfortabelere zitpositie. De definitieve motorische setup is nog niet geheel bekend, maar hopen van het weekend met de geplande uitlaat en cilindersetup (met dank aan Antonie_W) de eerste run op de testbank te draaien.
22 maart 2009
vandaag de mogelijkheid aangegrepen om onze twee cilinder/uitlaat setups te testen op de vermogensbank. Beide op een identiek carter opgebouwd, echter met twee verschillende carburateurs. De eerste setup heeft een wat breder koppelgebied, echter moet bovenin toeren laten liggen. Dit is ook de setup die oorspronkelijk op het zelfbouwblok zat.
Let even niet op het toerental, hier zit een verschalingsfout van de grafiek in. Al met al een vriendelijke 10,5 pk.
De tweede setup is afgelopen weken opgebouwd en loopt veel beter door in toeren, echter de afstelling is nog niet ideaal. Heeft nog wel veel potentie in zich.
Toch een nette 11,5 pk en een 2000 bruikbare toeren meer. Helaas alleen kunnen testen met een 16 mm carburateur en niet de definitief geplande carburateur. Gezien de aard van het circuit in Giessen toch aan het overwegen om de tweede setup maar als basis te gaan nemen, alhoewel daar nog een stevige afstelslag gemaakt moet worden.
Even een video ondersteuning :') http://www.zelfbouwbikes.nl/dynorun22032009.wmv
4 april 2009
Het frame is inmiddels 5 cm lager geworden omdat de zit toch iets te ver voorover stond. Slijptol en lasapparaat doen dan weer wonderen en de tekeningen maar weer eens geupdate. Het blokje hangt er nu definitief in (met een dummy cilinder er op) en de ontbrekende motorsteun kan er nu ingemaakt worden.
De carburateur hangt ver genoeg van het achterwiel af om een nette luchtfilterbox te kunnen maken. Boven het blok is meer als voldoende ruimte voor de uitlaat, de accu en de andere electronica.
En natuurlijk een droge koppeling en een koppelingskom met koelschoepen. Hele secundaire vertanding is niet aanwezig, dit wordt middels de overbrengverhouding van de ketting aangepast (totaal zo'n 1:10).
Inmiddels de eerste delen voor de definitieve voorvork gefreesd en deze dus maar eens compleet gaan maken en inbouwen. Als deze gemonteerd is kunnen de kuipsteunen ook een plek gaan krijgen. Dit was iets teveel werk om dat in CAD te bepalen dus dan maar even in de praktijk.
9 mei 2009
De voorvork opgebouwd en een passend voorwiel gemaakt met dubbele schijf. Past allemaal keurig en wordt het tijd om de remklauwen van een paar steunen te voorzien.
15 mei 2009
weekje met helaas weinig progressie door blessure die sleutelen ff erg lastig maakt. Maar toch spulletje even voor de beeldvorming aan elkaar gehangen. Voorvork voorzien van spatbordsteuntjes en zitje definitief pasgemaakt.
hopelijk van de week weer een beetje de gelegenheid om ook de kuip definitief te maken zodat de uitlaat een start kan gaan vinden.
24 mei 2009
De kuip inmiddels definitief op z'n plek gehangen en begonnen met de aandrijflijn cq derde motorsteun. Leuke puzzle met kleinste tandwiel, wiel vooraan en noem maar op. Boel past nu keurig en eerste stuk kan weer afgelast worden.
1 juni 2009
Het frame inmiddels afgelast en gericht. Achterbrug staat er keurig in en hoeven we niets meer aan te doen. Kettingspanners aangebracht en lijkt allemaal goed te passen.
Weten nu meteen ook hoe veel (of weinig) plek er is voor de luchtfilterbox. Wordt nog een leuke plaatwerkpuzzle.
De remklauwen voor hebben inmiddels een ankersteun wat altijd weer een stukje creativiteit met aluminium vergt.
Kunnen nu dus hun definitieve plek op de voorvork krijgen en kan het hoofdstuk voorvork afgesloten worden.
6 november 2009
Zo heel af en toe tussen de bedrijven door weer een paar onderdeeltjes compleet gemaak. Ook maar even een nieuwe paddockstand gemaakt omdat met banden de boel toch niet echt overeind blijft.
Allemaal van die kleine dingetjes zoals remklauwhouders er noem het maar op die zo de tijd verslinden. Inmiddels ook alle laswerk afgelast en nu aan de gang met de kleine details als lipje voor kabels en dergelijke.
Komende week maar eens gaan gebruiken voor de voetsteuntjes.
Op de achtergrond ook nog één van de andere minibikes (deze met Puch blok) die bijna in dezelfde bouwfase verkeerd.
22 november 2009
Creatief met plaatwerk geweest en een accu/spatbordhouder gemaakt. Moeten nog paar kleine verstevigingsribbetjes in, maar het totaal plaatje begint duidelijk te worden.
26 november 2009
Inmiddels de ketting uitgelijnd en de derde (uitneembare) motorsteun pasgemaakt. Overal voldoende ruimte, echter moet nog wel even kijken voor eventuele kettingbeschermer en spanner.
25 januari 2010
Even een tussentijdse afbraakfase van beide bikes. Alle onderdelen compleet gelast en voorbereid voor de poedercoater. Zal er wel heel anders uitzien als alles straks weer terug komt. Dan begint in ieder geval de echte opbouw en kunnen we alles definitief vastschroeven.
2 januari 2010
Soms sta je versteld hoe onverwacht snel dingen kunnen gaan. Poedercoater heeft beide bikes keurig gecoat en het resultaat mag er zijn. Ook nog twee nette Paddockstands erbij, maar op de foto vergeten.
We kunnen dus nu echt in de opbouw fase.
zal zo nu en dan hier verder de updates posten..........
Laatst gewijzigd door John_W op wo 27 jan 2010, 22:54, 14 keer totaal gewijzigd.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- *minibiker*
- forum gebruiker
- Berichten: 397
- Lid geworden op: do 03 jul 2008, 19:48
- Locatie: back
- cracy frog
- reclame makende gebruiker
- Berichten: 1650
- Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
- Minibike:: zelfbouw/zpf replica
- Locatie: nijmegen
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
@minibiker
setup wordt iets met een Airsal 70 cc cilinder omdat de daar redelijk veel ervaring mee hebben en gemakkelijk te tunen is. Carburateur is op dit moment een 20 mm Mikuni, maar deze bike valt toch niet in een standaard klasse en zijn we er dus vrij in om er één te kiezen. De uitlaat natuurlijk uit eigen hand omdat daar de laatste testgegevens veelbelovend zijn.
Ontsteking wordt een accu exemplaar, ook uit eigen hand. Dit blok lag al een tijdje in de mottenballen, maar de originele setup zit grotendeels op de huidige Puch en draaien al een tijdje mee. Vandaar dat er nu een dummy cilinder op zit, maar bereiden een nieuwe cilindersetup voor.
setup wordt iets met een Airsal 70 cc cilinder omdat de daar redelijk veel ervaring mee hebben en gemakkelijk te tunen is. Carburateur is op dit moment een 20 mm Mikuni, maar deze bike valt toch niet in een standaard klasse en zijn we er dus vrij in om er één te kiezen. De uitlaat natuurlijk uit eigen hand omdat daar de laatste testgegevens veelbelovend zijn.
Ontsteking wordt een accu exemplaar, ook uit eigen hand. Dit blok lag al een tijdje in de mottenballen, maar de originele setup zit grotendeels op de huidige Puch en draaien al een tijdje mee. Vandaar dat er nu een dummy cilinder op zit, maar bereiden een nieuwe cilindersetup voor.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- basjee
- forum gebruiker
- Berichten: 2818
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
- Locatie: wageningen
- Contacteer:
he John,
Zijn deze grafieken nu met een 'normaal' blokje getest?
je zegt: 'vandaag de mogelijkheid aangegrepen om onze twee cilinder/uitlaat setups te testen op de vermogensbank. Beide op een identiek carter opgebouwd,
Je hebt geen 2 secundairloze blokjes gemaakt toch? Dus dit is op een normaal blokje neem ik aan.
Als dat zo is beloofd het heel wat!
Succes met de bouw, het blokje ziet er gaaf uit zeg!
Zijn deze grafieken nu met een 'normaal' blokje getest?
je zegt: 'vandaag de mogelijkheid aangegrepen om onze twee cilinder/uitlaat setups te testen op de vermogensbank. Beide op een identiek carter opgebouwd,
Je hebt geen 2 secundairloze blokjes gemaakt toch? Dus dit is op een normaal blokje neem ik aan.
Als dat zo is beloofd het heel wat!
Succes met de bouw, het blokje ziet er gaaf uit zeg!
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
@Basjee,
de grafieken zijn gewoon gemaakt met onze Puchblokkies met secundaire vertanding. Inmiddels is de 11,5 pk setup ook strak zonder dipjes. Je moet wel goed je bougiedop op je bougie monteren , werkt echt beter. De setup's zijn getest met twee indentieke carters, met dezelfde membraan setup. Helaas moet ik toegeven dat de 11,5 pk curve opgebouwd is op de bike van Antonie_W is en het met een 16 mm PHBG doet. De geteste setup op mijn eigen bike ligt een stuk laagtoeriger en mag ademen via een 21 mm PHBG. Deze wordt het dus niet.
Verschil zit hoofdzakelijk in de uitlaat en gaan dus deze zelfbouw uitlaat en de cilinder kopieren op het nieuwe blok. Omdate het toch geen standaard klasse is gaan we deze opbouwen met een grotere carburateur en wel zullen zien of we er dan nog een beetje meer uit kunnen peuteren. Afgelopen zondag in Enschede gereden met de 11,5 pk setup en dat beloofd heel veel goeds.
de grafieken zijn gewoon gemaakt met onze Puchblokkies met secundaire vertanding. Inmiddels is de 11,5 pk setup ook strak zonder dipjes. Je moet wel goed je bougiedop op je bougie monteren , werkt echt beter. De setup's zijn getest met twee indentieke carters, met dezelfde membraan setup. Helaas moet ik toegeven dat de 11,5 pk curve opgebouwd is op de bike van Antonie_W is en het met een 16 mm PHBG doet. De geteste setup op mijn eigen bike ligt een stuk laagtoeriger en mag ademen via een 21 mm PHBG. Deze wordt het dus niet.
Verschil zit hoofdzakelijk in de uitlaat en gaan dus deze zelfbouw uitlaat en de cilinder kopieren op het nieuwe blok. Omdate het toch geen standaard klasse is gaan we deze opbouwen met een grotere carburateur en wel zullen zien of we er dan nog een beetje meer uit kunnen peuteren. Afgelopen zondag in Enschede gereden met de 11,5 pk setup en dat beloofd heel veel goeds.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Even een kleine tussentijdse update.
De voorvork is grotendeels klaar en voorzien van een wiel met dubbele schijf. Voorvork is nu 28 mm in plaats van de standaard 25 mm die we in het verleden gebruikten.
Nu nog even een paar tijdelijke kuipsteuntjes maken en kijken hoe we de uitlaat er een beetje fatsoenlijk doorheen krijgen. Wordt weer lekker knutselen met staalplaat.
De voorvork is grotendeels klaar en voorzien van een wiel met dubbele schijf. Voorvork is nu 28 mm in plaats van de standaard 25 mm die we in het verleden gebruikten.
Nu nog even een paar tijdelijke kuipsteuntjes maken en kijken hoe we de uitlaat er een beetje fatsoenlijk doorheen krijgen. Wordt weer lekker knutselen met staalplaat.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- pasini-ernie
- forum gebruiker
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 16:35
- Locatie: Den Haag-Scheveningen-070-
- Contacteer:
- cracy frog
- reclame makende gebruiker
- Berichten: 1650
- Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
- Minibike:: zelfbouw/zpf replica
- Locatie: nijmegen
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer: