Puch Zelfbouw 70cc!!

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Timotje231 »

Lg tweewielers schreef:Is er niemand in de buurt bij je die je kan helpen ? Ik wordt er moe van.. Je mag hier langskomen kost je een dagje maar dan heb je hem wel goed..

http://puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php

http://www.puchforum.com/viewforum.php?f=20

Heb je de gasnaald enzo er wel goed in ? Je kan alles terug vinden op puchforum faq en puchmaxi.nl bij sleutelen.

Verder valt er niet veel uit te leggen..

Gr,
Dat van die gasnaald weet ik niet, Heeft iemand misschien een voorbeeld ervan?, ik heb niet zo'n soort waar hij in een metaal plaatje moet.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Lg tweewielers »

http://puchmaxi.nl/puch_maxi_werkboek.php

Wil je echt alles voorgekauwd hebben ?

Ik reageer niet meer, succes ermee kerel
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Timotje231 »

Daar staat het niet In hoor over in welke gaatje ik hem moet steken.

Gr Timo
Gebruikersavatar
Kikiracing
Moderator
Moderator
Berichten: 877
Lid geworden op: vr 21 jan 2011, 06:52
Minibike:: ZPF 207 BZM 5p
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Kikiracing »

gewoon opletten als je het er uit haalt... ga gewoon met het blok langs een brommer boer en laat het daar fiksen
Afbeelding

Bikes:
Suzuki GSXr 600 2011
ZPF 207 Midi bzm 40cc 5p 2t
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Lg tweewielers »

Hij gaat door het gaatje waar hij doorheen kan en dan valt hij in het gaatje waar hij niet doorheen kan.

Succes,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
cracy frog
reclame makende gebruiker
Berichten: 1650
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
Minibike:: zelfbouw/zpf replica
Locatie: nijmegen

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door cracy frog »

Carburator afstellen


Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak-, of als je geluk hebt, in een externe sproeier houder gemonteerd (vb. mikunie 20mm 2-bout). Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de moter rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.

Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationair afstelling.

Met de hoofd afstelling word de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.

We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(2-3 km) en terwijl je volgas rijds zet je hem uit . Een maal tot stilstand kun je ter pleke de bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroette zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengesel. Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de moter weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat hij de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de moter heel snel te warmt!

Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 3,4 of 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen.Je kan het beste beginnen in de middelste stand (dat is meestal std).
Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Hij mag helemaal bovenin(als hij overtoeren draaid best heel iets stotteren(4-takten).
De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.

Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen,die zit lang niet op alle brommers op(helaas)!!!!. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en dat de moter in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan 2 slagen uit (bij de meeste schakelbrommers). Als het goed is start de motor nu perfect. Laat de motor nu weer even warm worden. Als de motor warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai het gas in een keer snel open ( in de vrij of met het achterwiel omhoog ) en let op het geluid van je motor. Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait(hoe snellere cilinder je heb hoe beter hij dat zal doen luister maar eens naar dat filmpje van mijn crosser).
Vaak is dit niet het geval, en houd de moter eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen. Zet de moter uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer nu de moter weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start.
Als de brommer weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de moter nu even warm worden. Draai de stationair schroef weer uit tot dat de moter rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de motor weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere brommers afgesteld dan kun je door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van de verschillende afstel gebieden. Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat je brommer armer lopen.

Dus kort samengevat: ·
Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
Gasnaald afstellen voor half gas.
Luchtschroef afstellen voor gasreactie

Als je afstelschroef aan de kant van de luchtinlaat staat, dan is dit een "luchtschroef": indraaien is minder lucht (rijker), uitdraaien is meer lucht (armer).
Maar, wanneer die schroef aan de Cylinderkant staat, is dit een "mengsel schroef", en gelden de volgende regels: indraaien is minder mengsel (armer) en uitdraaien is meer mengsel (rijker)

kijk tomotie even zoeken op internet en je kunt alles vinden wat je wilt weten :shock:
grt tonny
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen


Afbeelding
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Lg tweewielers »

Helaas is je uitleg verkeerd. We hebben het hier over een bing carburateur.

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Timotje231 »

Kaftpapier is gekocht, heb rol van 0.25mm gekocht, en zal morge even schetsen hoe groot ze moeten worden, had zelf in gedachte om 3 lagen te doen?, denken jullie dat dit dik genoeg is?

Bike staat in verkoop gedeelte, en als iemand leuk bedrag biedt, wordie verkocht, en word het toch een fabrieks, anders ga ik deze helemaal afbouwen.

Ik zal morge ook we'll nog de tijd nemen om alles goed door te nemen, en jullie tips uit te voeren, en kijk of het ook echt lukt.

Gr Timo
Picobello
forum gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:30
Minibike:: GRC GP Midi replica
Blata Minimotard 2.6
Locatie: Oss

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Picobello »

Ga nou eens bij een brommerboer langs en koop nou eens de de originele pakkingen in plaats van met kaftpapier te gaan liggen klooien. Zo krijg je dat ding nooit fatsoenlijk aan het lopen.

Succes met je project, ik haak af....
Je hoeft niet bang te zijn voor de 100 paardjes onder het zadel van een motor
maar kijk uit voor de ezel die erop zit.
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door dennis »

Ga inderdaad is naar een brommerboer laat alles is goed afstellen,
Scheelt je heb hoop werk, weet je zeker dat je kan rijden.

Een tip Timo.
Als je geen verstand heb van dingen,(geef niks wij hebben ook alles moeten leren, en leren nog steeds)
Neem foto's hoe je iets uit elkaar haal.

suc6

Gr dennis
old school rules
kaj
forum gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 20:59
Locatie: Roosendaal

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door kaj »

Timo maak anders een account aan op het puchforum daar staat een heleboel informatie. En dat scheelt de gebruikers hier een heleboel voorkauwen.
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Timotje231 »

kaj schreef:Timo maak anders een account aan op het puchforum daar staat een heleboel informatie. En dat scheelt de gebruikers hier een heleboel voorkauwen.
Heb ik nu ook gedaan.

Ik neem nu me carb mee naar huis, en maak ik overal even een foto van.

Gr Timo
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Puch Zelfbouw 70cc!!

Bericht door Timotje231 »

Kan slotje op, is voor 150 euro verkocht aan MxGear, Hoop dat hij hem mooi en goed kan maken, en er is nu een polini 911 rep ervoor gekocht

Gr Timo
Gesloten