Zelfbouw minibike project starten

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

rkpdude schreef:Weet je wat je doet lars. je maakt een as die door je krukas lagerzitting past, en die laat je aan beide kanten uitsteken. de ene kant in de kop van de draaibank en de andere in je losse koppie/center. zijplaat er natuurlijk op en je draaid mooi de kamer aan alle kanten haaks tov je krukas. Makkie.
Vanmorgen 2 alu zijplaten besteld in duitsland van 230*250*10mm dik.

Thanks voor eht meedenken, maar ik mis in mijn beleving nog iets;

De as die gaat dwars door het carter lagerzittingen en eindigd op de lossen center.
Carter zit met de kant van de zijplaat naar de center kop.
Maar dan zou ik van te voren in de zijplaten alvast gaten moeten boren, van net iets groter dan de lagerzitting diameter en de as diamter, maar wel op zoveel mogleijk de juiste plaats zodat de as er wel doorheen kan steken?
Maar dan komt het.......het blok hangt dan los over de as, en draait niet rond, waardoor ik de koppelingskamer/ontstekingskamer in de plaat nog niet exact kan draaien.

Klopt mijn verhaal of heb ik je verkeerd geinterpreteerd?

Gr! :oops:
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

inderdaad moet je in die schetsplaat eerst een gat maken, zegmaar een rond 50 of 60 met een gatenzaag of iets dergelijks. En dan kan je later op de draaibank mooi een pasrand draaien waar de koppelingshuis op/in valt.
De as moet natuurlijk wel iets klemmen op de gaten van de kruklagers, je kunt ook het stuk tussen de lagers iets dikker laten, wanneer je nu de carterdelen op elkaar bout klem je de as vanzelf vast in je blok.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

rkpdude schreef:inderdaad moet je in die schetsplaat eerst een gat maken, zegmaar een rond 50 of 60 met een gatenzaag of iets dergelijks. En dan kan je later op de draaibank mooi een pasrand draaien waar de koppelingshuis op/in valt.
De as moet natuurlijk wel iets klemmen op de gaten van de kruklagers, je kunt ook het stuk tussen de lagers iets dikker laten, wanneer je nu de carterdelen op elkaar bout klem je de as vanzelf vast in je blok.
Owja inderdaad, het moet dus een combinatie worden waardoor de carters op de as zullen passen;
1. ik moet de as diameter draaien op de maat van de lagers, waardoor het een passing wordt?
2. het deel tussen de 2 carters zal ik dikker moeten houden zodat ik ook door deze klemming de blokken naar elkaar kan trekken, tussenruimte bijvorrbeel 5mm laten tussen de 2 carters?

Dit zou dan voldoende frictie moeten geven om de 2 gaten goed rond te krijgen in de zijvlakken?

Maar hoe bepaal ik de 3 bevestigingspunten van het koppelingshuis dan nog steeds?? heb je hier ook een idee voor?;-)

net ook een HPI binnenrotor gekocht dus deze verwacht ik volgende week ook;-)
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

okee je begint het te snappen, dus je hebt een stuk as met de diameter hetzelfde als je buitendiameter ban je lagers. en dit stuk heeft de lengte wat precies hetzelfde is als de afstand hoe de lagers normaal gesproken op je krukas zitten, + een paar tiende bijvoorbeeld. aan beide kanten van dit stuk as zit een afgedraaid stuk wat door de gaten van je blok steken waar dus normaal je keerringen zitten. Wanneer je dan de pasrand in dat zijplaat gedraaid heb voor je koppelingshuis, (wanneer je er 1 hebt weet je de maten daarvan,) past daar precies dat huis in, en teken je zo de boutgaten af.

100% goed :lol:
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Kijk dit is pas info.
Straks kan ik zelfs nog een scooterblok bouwen :D .

Gr dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Ah....precies! Helemaal helder. Maar voor de ontstekingskant komt dit niet zo nauwkeurig lijkt me.

Maar de montage van de 3 schoens koppeling op de krukas. Ik zal het komende week wss bij Deroue wel zien maar kan geen kwaad om er hier eens over na te denken. De heeft wel of geen spie nodig? Wordt geklemd door een M10x1 moer, die hem tegen een dikke gedeelte van de krukas aan duwt? Correct?

Moest vanmorgen bij JVP racing een nieuw accutje ophalen voor mijn motor, meteen maar mijn vliegwiel eraf laten halen daar in de buurt (had niet de juiste pully trekker).

Owja de oliepomp, dien ik die nog te bruiken?? aangezien er straks zelf gemengd zal moeten worden is deze toch overbodig? als ik het goed heb gezien wordt de oliepomp en de waterpomp door hetzelfde tandwielletje aangedreven? dus tandwiel en riem moet ik laten voor wat het is ivm de waterpomp. Maar dit tandwiel zit normaal opgesloten achter het oliepompje?? Hoe zorg ik dat het tandwieltje nu niet van de as af naar buiten wilt draaien waardoor de snaar erafloopt? (klinkt dom, maar jij hebt hier vast een antwoord op) ;-)

Nu vanmiddag eerst ff mijn kawa klaar maken en dan kan ik hopelijk verder aan het blokje erna......
Gebruikersavatar
cracy frog
reclame makende gebruiker
Berichten: 1650
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
Minibike:: zelfbouw/zpf replica
Locatie: nijmegen

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door cracy frog »

kopeling zit meestal op een tapse baan en word strak getrokken door de moer die je aandraait.
en wat ik weet van de water pomp die word meestal los bevestigd zodat je eigenlijk van je scooterblok eigenlijk aleen jekrukas carter overhoud dacht ik maar roel weet dat wel

grt tonny
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen


Afbeelding
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

cracy frog schreef:kopeling zit meestal op een tapse baan en word strak getrokken door de moer die je aandraait.
en wat ik weet van de water pomp die word meestal los bevestigd zodat je eigenlijk van je scooterblok eigenlijk aleen jekrukas carter overhoud dacht ik maar roel weet dat wel

grt tonny
Bijna goed, maar eigenlijk helemaal niet. De koppeling zit gewoon op een as rond 10mm en wordt met een moer, m10 x1 of m10x1,25 vastgetrokken tegen het borstje achter de koppeling. en er wordt inderdaad gebruik gemaakt van een spie tegen slippen. Dit kan een half maan spie zijn, of een spie in de vorm van een blokje. net wat je het makkelijkst kunt frezen.
Waterpomp kun je een losse pomp van een fabrieks minibike gebruiken, maar ook de orginele in het pia blok. bij mij heb ik het getande snaarwieltje tussen het lager van het koppelingshuis en voortandwiel geklemd. in het carter moet je de pompas verlengen en een extra steunlagertje maken. niet moeilijk wat tijdens het bouwen vanzelf duidelijker wordt.

owja, zelf mengen dus oliepomp weg ermee
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

owja, zelf mengen dus oliepomp weg ermee[/quote]


Zo blok is gesplitst, van de week eens glasparel stralen in onze productie afdeling op t werk.....ff wat tijd voor maken.

Ah gelukkig, mijn idee over de koppeling blijft hetzelfde. Maar in de Blata koppeling zit reeds een spiebaan?? dus hoef ik "alleen" voor een spiebaantje in de krukas te zorgen??
Ik moet voor mezelf met je hulp even wat op een rij zetten vwb de koeling, want bij welk optie dient de pompas verlengt te worden (dit begrijp ik niet helemaal) zie hier mijn idee van de opties:
Optie1 Losse waterpomp.
Losse pomp kopen en ergens ande voorzijde van het blok bevestigen. dan dient er een tandwieltje met zelfde tanden als een tandwieltje dat je op de koppeling monteerd te komen. Vanuit deze pomp moet de kvs naar je cilinder, vervolgens eruit via de ontstekingszijdde richting je radiateur. Correct?
Maar welke tandwieltjes gebruik je, en de verhouding? Kan ik zomaar deze tandwielen kopen en monteren op de pomp en op de koppeling? Hoe heb je dit tandwiel geklemd?

Optie 2 originele pomp.
Ik dacht dat hier hier niets aan hoefde te passen. krukas drijft snaartje aan, snaartje drijft tandwiel pomp waardoor het centrifugaal pompje gaat draaien. Deze pompt de KVSvia de ontstekingszijde, naar de radiateur en vervolgens naar de cilinderkop. correct?
Maar nu twijfel ik hier nog aanpassingen in moet doen? En wat is het voor of nadeel tov een losse pomp??

Optie 3???
Is het geen optie om een los pompje te kopen welke ik op een 12v accu aansluit?? of is dit heel vreemd?
Hierdoor heb je geen gedoe met tandwieltjes en riempjes. wellicht kan het blok hierdoor ook nog smaller worden??

Bedankt weer he!
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

inderdaad, alleen een spiebaan in de krukas. en dan nu de waterpomp. 12v kan, maar dan moet je weer een accu meeslepen. externe pomp kan, maar waarom als er al 1 in je blok zit en prima werkt. je kan de orginele aandrijving laten zitten, maar dan komt je hele koppeling verder naar buiten, waardoor je blok erg breed wordt. dus daarom de aandrijving gelijk naast je voortandwiel, maar daarom moet ook aan de andere kant het snaarwiel verder naar buiten komen, dus daarom het asje verlengen.

oja de slangen, idd onstekingskant naar onderkand rad, en bovenkand rad naar de kop.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Zonde als je niet de orginele waterpomp gebruikt.
Ik neem aan dat je lc blok heb genomen vanwege de pomp die er in zit, anders had je wel een ac blok genomen.
Of zit daar te veel verschil in tussen lc en ac blok.

Gr dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Sow we komen een heel eind nu.....

Dus we zouden de 2 tandwieltjes (op de kruk en op het waterpomp asje) naar buiten willen verplaatsen, zodat het blok 10mm smaller kan worden?? Hierdoor kan de zijplaat zelfs tot bijv 3mm voor de kering komen??
Maar dan zou het asje te kort zijn en moet dus verlengt worden--> hoe verleng ik dit het beste/makkelijkste?
En er zou dan een extra lagerondersteuning moeten komen, die kan dus in de zijplaat komen, correct?

Heb het in 3 minuten ff schematisch uitgewerkt, klopt dit zo? (extra lagertje is niet ingetekend maar ik veronderstel dat deze dus in de zijplaat moet komen??

Afbeelding

Maargoed, bovenstaande zou niet nodig zijn indien ik de waterpomp zo zou laten, alleen word het blok dan 10mm breder, correct??
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

dennis schreef:Zonde als je niet de orginele waterpomp gebruikt.
Ik neem aan dat je lc blok heb genomen vanwege de pomp die er in zit, anders had je wel een ac blok genomen.
Of zit daar te veel verschil in tussen lc en ac blok.

Gr dennis

Heb je gelijk in Dennis, specifiek voor dit LC blok gekozen en dan zou het jammer zijn als ik zou klooien met een externe pomp haha

Maar zit sterk te twijfelen. als de winst in versmalling maar 10mm zou zijn door de riem naar buiten de zijplaat te plaatsen dan dnek ik dat ik voor de eenvoudige oplossing ga waarbij ik alles laat zoals het is. Voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe dus wil het voorlopig even niet te complex maken, aanpassingen kan ik later altijd nog doen;-)
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Opzicht is het niet erg een externe pomp.
1 via de achter wiel,zo heb ik het ook en veel fabrieks ook.
Maar je heb er al 1, dus zou ik zeker kijken hoe je dat asje gaat verlengen.

Het is misschien leuk als je wat foto,s plaats van je project zo dat mensen je kunnen helpen.

Gr dennis
old school rules
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

asje verlengen is simpel, je pakt 2 asjes en die zaag je op 2 verschillende plaatsen door, en last ze weer aan mekaar. wanneer je kijkt naar die foto's van die link van die minibike die op marktplaats staat kun je het al zien zitten.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Plaats reactie