Zelfbouw minibike project starten

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

@ Dennis, Foto's komen maar het in olie gedrenkte blok wil je nu echt niet zien;-) Zal tzt de foto's aan de openingspost gaan toevoegen. zodra ik vd week het blok gestraald heb zal ik dat resultaat iig eens posten.

@roel,
Dus extra asje kopen en lassen maar, dat moet te doen zijn. Maar op de MP foto zie ik een zef 25mm dikke aluminium buis op de plek waar het asje door de plaat heen zou komen. Deze buis heeft geen enkele vertanding, hoe zit dit dan? en waar komt het extra steunlagertje;-)

(At the moment aan het uitzoeken hoe het uittekenen van een frame in Solidworks werkt....aarrgghh...wilt nog niet lukken haha)
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

JA frame zal niet meevallen.
FF Google op afbeelding minibike zb, kom je een hoop tegen,misschien kan je wat ideeën op doen.
Staan er genoeg op met pia blok en natuurlijk hier op het forum.

dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Ja ideeen genoeg!! maar....skills in solidworks nog niet voldoende.....zijn zoveel mogelijkheden om een frame te tekenen;-(
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Heb je al wat spullen om een frame te bouwen.
Voorvork, wielen enz

gr dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Nee heb op het blok na nog niets, wil alles overdenken en geen domme beslissingen maken.
Er zijn zoveel keuzes te maken, voor 14 euro heb je een chinese velg....marjah...heb liever de GRC kwlaiteit....maar dan zit je op 114 euro per velg...etc etc etc. Komende week eerst eens langs Deroue;-)
Maar blokje heeft de grootste prio, in de rest wil ik me later verdiepen.

Wil ook niet alles ineens aanschaffen want heb nog een andere dure hobby te bekostigen...het racen met mijn 600. 20 maart naar zolder, eind maart val du vienne in FR, begin april ZAC race, 12 april op CPZ een cup dagje etc etc....dus probeer de lasten te verdelen;-) hehe

Maar na een dagje kloten met SW, nu eindelijk de juiste manier gevonden om een frame te tekenen!!
Het lijkt nergens op het was maar om alle mogleijkheden, bochten, lassen, afrondingen etc etc te proberen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Timotje231 »

Kleinelars1. schreef:Nee heb op het blok na nog niets, wil alles overdenken en geen domme beslissingen maken.
Er zijn zoveel keuzes te maken, voor 14 euro heb je een chinese velg....marjah...heb liever de GRC kwlaiteit....maar dan zit je op 114 euro per velg...etc etc etc. Komende week eerst eens langs Deroue;-)
Maar blokje heeft de grootste prio, in de rest wil ik me later verdiepen.

Wil ook niet alles ineens aanschaffen want heb nog een andere dure hobby te bekostigen...het racen met mijn 600. 20 maart naar zolder, eind maart val du vienne in FR, begin april ZAC race, 12 april op CPZ een cup dagje etc etc....dus probeer de lasten te verdelen;-) hehe

Maar na een dagje kloten met SW, nu eindelijk de juiste manier gevonden om een frame te tekenen!!
Het lijkt nergens op het was maar om alle mogleijkheden, bochten, lassen, afrondingen etc etc te proberen.

Afbeelding
Misschien blata velgen? kosten ong 90 euro nieuw, is iets goedkoper, veel mensen nemen wel chinese velgen, ze rijden redelijk, en als je is een valpartij heb, en je velgen zijn kapot, kost het maar 14 euro om nieuwe te kopen, en de bandjes en velgen ervoor kan je ook bijna overal kopen voor bijna niets
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Ja ZB kan best duur zijn, helemaal als je van 0 moet beginnen en andere hobby,s heb.
Je kan er een leuk fabrieks bike voor halen misschien ben je dan nog goedkoper uit, maar dan mis je wel de fun van ZB

Chinese velgen zou ik niet nemen, ik gebruik ze ook op dit moment, maar ga wel een keer kijken voor echte.

Je zou natuurlijk bij tekoop gevraagd iets neer kunnen zetten, dan ben je zeker goedkoper uit.
En je zei al dat je langs bert gaat, misschien heb die nog gebruikte velgen of 1 van de sponsors hier zo.

Laatst had ik ook een gebruikte waterpotje voor weinig.

Maar je bent weer op de goede weg met je frame.

Gr dennis
old school rules
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Zelf zat ik te denken, een keer een Boven frame halen van een B1 imitatie.
Die gebruiken en de rest zelf maken.
Ik weet niet of wat voor jou is.

Afbeelding
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Daar heb je wel gelijk in Timo! wellicht inderdaad slim om tijdelijk met ying-yang velgjes te rijden, kan ik later altijd nog verder kijken.
De voorvork wilde ik enerzijds zelf maken, maar als je dan zo'n GRC voorvorkje ziet...OEF! dat is toch wel mooi spul!

@Dennis, ik zie dat frame idd regelmatig voorbij komen, maar ben gek van het blata ultima frame, hoop dat ik dit eigenlijk als basis kan gebruiken. Voordat ik serieus kan gaan tekenen zou ik dan de maten van het tank-zit combinatie moeten weten....of gewoon moeten aanschaffen....

Morgen Bert eens bellen om een afspraak te maken, eens zien wat dat oplevert....aan informatie...
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Hou er wel rekening mee dat de achtervelg van chinees breder is dan een fabrieks velg(blata,polini) als ik mij niet vergist. (corrigeer mij als ik het verkeerd heb)
Dus van schijfrem tot tandwiel.

gr dennis
old school rules
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

Kleinelars1. schreef: Dus extra asje kopen en lassen maar, dat moet te doen zijn. Maar op de MP foto zie ik een zef 25mm dikke aluminium buis op de plek waar het asje door de plaat heen zou komen. Deze buis heeft geen enkele vertanding, hoe zit dit dan? en waar komt het extra steunlagertje;-)
steunlager zit in deze alu buis. het asje steekt daar dus nog doorheen waar dan weer die getande snaarwiel op zit
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Ah ok! Dan begrijp ik het. zie dat een revisie setje met extra asje en lager 15 euro kost dus dat is het geld niet.
Dan nog even uitzoeken hoe ik het tandwiel van de waterpomp klem tussen het kettingtandwiel en het koppelingshuis.

Hmm.....welke maat velgen wordt normaal gehanteerd? en welke maar banden is gebruikelijk. Ik dien daar dus rekening mee te houden als ik op zoek ga naar een geschikt chinees setje?

Vanavond met Bert afgesproken, daar eens gaan kijken.....
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Banden maat is gewoon 6,5 inch.
Het gaat alleen om de achtervelg ,waar de as door heen gaat wat breder is.
Tandwiel kant.

Wat je kan doen is afdraaien en een nieuwe lagerkamer er in maken.

gr dennis

ps misschien heb bert nog wat legen.
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Zo net inderdaad een uurtje bij Bert rondgebracht.
Trekstarter gekocht en de trekstarter palletjes.

Met Bert allerlei opties besproken, hij heeft inderdaad nog genoeg velgjes liggen.
Ook qua koppelingen etc. ik zal binnenkort weer een keer langs gaan maar dan voor de koppeling. Wil me eerst nog even verdiepen in de werking van de waterpomp snaar buiten het blokje, hoe ik dus een extra tandwieltje toe ga voegen.

Vanmiddag blokje verder schoon gemaakt en gestraald met glasparel, ziet er stukken beter uit!!
Hoop dat morgen mijn HPI en de stukken aluminium binnen komen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

ziet er goed uit. =D>

gr dennis
old school rules
Plaats reactie