Zelfbouw minibike project starten

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Zo pakjesavond :D
HPI binnenrotor is binnen!
En de 2 aluminium platen zijn binnen gekomen!

Morgen wil ik beginnen 2 platen te tekenen welke ik aan de binnenzijdden van de carters kan monteren.
Dan kan ik het carter dus op een stalenplaat vast zetten met een paar bouten. Vervolgens zou ik deze stalen plaat gemakkelijker in de freesbank kunnen inklemmen en weet ik zeker dat het carter 100% vlak ligt op de bank tzt.
Dus morgen:
Plaatjes ijzer van minstens 10mm dik regelen en de boutgaten van de carters erop aftekenen zodat ik er gaten in kan boren en de gaten van draad kan voorzien.
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Heb je dat grote stuk al af gezaagd.
Of wacht je daar mee tot dat je op maat heb gevrezen.

gr dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Grote stuk??
Het Vario gedeelte??

Zal tijdens het frezen worden
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Ja dat bedoel ik.
Dat stuk wat je niet gebruikt waar het achterwiel aan zit normaal.

Gr dennis
old school rules
kaj
forum gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 20:59
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door kaj »

Zo te lezen gaat dit allemaal helemaal goed komen. En in solidwork gebruik stuctualmember icm meerdere layers en 2d lijnen kan je mooie frampjes tekenen.
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Structural member......hhmmm ken ik nog niet dus moet ik eens opzoeken, bedankt iig!!

Maar goed komen, goed komen....nog vraagtekens genoeg;-)
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Zo, rondstaf 100mm besteld voor het adaptor plaatje voor de trekstarter waar de palletjes opkomen.
Ook via een andere leverancier rondstaf 130mm bij 40mm dik besteld voor het "trekstarter huis". (tusen trekstarter en alu plaat).

Ook meteen een 110mm gatenzaag besteld, gaat gemakkelijker om de HPI diameter uit de zijplaat te halen dan dat ik het zootje in moet spannen in een draai of freesbank.

Ook maar een waterpomp revisie setje besteld, deze heb ik er nog niet uit gehaald dus na het stralen erg....gaar

Morgen de grondplaat waar het carter op gemonteerd gaat worden inboren en tappen, hopelijk kan ik dan dinsdag nog gaan frezen op het werk.....
Laatst gewijzigd door Kleinelars1. op za 02 mar 2013, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Tussendoor ff een vraagje:
Ben de zijplaat voor de ontstekingskant globaal aan het uitwerken, deze kan je netjes vastbouten op diverse gaten welke al in dit carterdeel zitten.

MAAR: wanneer het carterdeel aan de koppelingskant is afgefreest dan blijven daar geen draadgaten meer over om de zijplaat tegen te monteren. Enige gaten die er nog wel zijn zijn de gaten welke de 2 carterhelften bij elkaar houden.
Dus maw; moet ik de zijplaat aan koppelingskant bevestigen door extra lange carterbouten te monteren oid, of is er een andere oplossing voor ik opnieuw het wiel uit ga vinden;-)??
Hans Boot
forum gebruiker
Berichten: 164
Lid geworden op: di 09 nov 2004, 21:21
Locatie: Nieuwerkerk

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Hans Boot »

2 * m5 boutjes bij de waterpomp
1* m6 te maken aan de bovenkant bij voet van cilinder
1* m5 boutje vanaf de achterkant rechts onderin
Maak je ook 2 paspennetjes? (zie foto)

Afbeelding

Ga je het waterpomp tandwiel achter de koppeling maken? of ga je hem klemmen achter het voortandwiel?
effectieve breedte verandert volgens mij niets. Alleen de breedte van schetsplaat tot schetsplaat verandert.

Voor de ontstekingskant heb ik mijn schetsplaat vastgezet met kraagmoeren achterstevoren in het aluminium carterdeel.

Groeten Hans
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Dankje Hans! goede info hier kan ik wat mee!

Paspennetjes is nieuw voor mij, kun je mss toelichten waarom je dit hebt gedaan?

Met Roel hier ook over gehad, maar gezien het mijn eerste minibike is wil ik het simpel houden door de waterpomp aandrijving standaard te houden ipv hem naar buiten te brengen achter het koppelingstandwiel. zit er zelfs over na te denken om uit de zijplaat een stuk weg te frezen rondom de waterpompaandrijving waardoor de zijplaat eroverheen past, dit wil ik dan weer dicht maken door er een dunplaatje alu of plexi overheen te monteren. (hoop dat mijn bedoelingen helder zijn haha)

Gr. Lars
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Vanmiddag de grondplaat gemaakt waarop ik het carter in ga spannen in de freesbank.
Heb geen gaten getapt omdat het erg bewerkelijk is, (ja en mijn tap brak af;-( )
Dus nu zitten er moertjes aan de onderkant. Moet dus een paak mooie stripjes eronder klemmen of mss voorzichtig hechten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Hans zo te zien heb jij waterpomp in originele staat, achter de schets plaat.
Heb je daar een foto van, ik ben eigenlijk wel benieuwd,

Ik heb ook een pia blok, daar wil ik langzaam ook aan gaan werken om hem onder een mini te maken.
Het verhaal van Roel snap ik, maar als dat van jou makkelijker is?.

Gr dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Zo, na een uurtje frezen is de hele opstaande rand eraf gefreest en heb ik de originele blokophanging verwijderd.
Helaas was de frees wel op zijn eind waardoor het freeswerk niet super is (komt echt niet door mijn skills...kuch;-))
Al ziet het er op de foto beroerder uit dan werkelijk......

Afbeelding
Afbeelding
En nu de zijplaat verder uitwerken;-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door dennis »

Lars je bent lekker bezig.
Ziet er goed uit.

Heb je de andere kant ook gedaan.
Gr dennis
old school rules
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Nouw net de eerst tegenslag.
Had de zijplaat afgetekend en wilde deze in groffe lijnen uitslijpen zodat ik erna makkelijker de vorm kon bepalen...maar slijptol is kapot;-( dus morgen nieuwe halen en hopelijk heb ik de tijd om dit dan uit te slijpen. Twijfel nog of ik de zijplaat in de freesbank netjes doe of met de schuurband de vorm bepaal.

De andere kant wil ik volgende week frezen. eerst grootste deel me slijptol weer verwijderen. Zondag wil ik de grondplaat aanpassen zodat ook de koppelingszijde weer op dezelfde manier ingespannen kan worden in de bank volgende week.

Zag vanmidag dat ik de waterpomp as nog in het carter had laten zitten, dus deze heb ik er vanmiddag nog even uigeperst.
Plaats reactie