Zelfbouw minibike project starten

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Beste,

Ik ben van plan om een zelfbouw minibike o.b.v. een piaggio blok te bouwen. Nu zit ik op diverse forums van onder andere Hans en JohnW etcte kijken maar blijf toch met behoorlijk wat vragen achter, ben wel technisch maar waarschijnlijk kom ik te kort op dit vlak.

1. Ik begrijp dat de koppeling op de kruk gemonteerd kan worden door de kruk in te korten en af te draaien en een flens over te laten waarvan de diameter groter is. De kruk dient voorzien te worden van schroefdraad en een spiegat. De koppeling komt dus vast te zitten op de kruk doordat hij geklemd wordt tussen de moer, en vast zit door de spie? Correct? Wat voor spiematen zijn er benodigd?

2. Er zijn zoveel soorten koppelingen en varianten, welke types zijn nu exact geschikt?

3. Ik begrijp hoe een binnenrotorontsteking gemonteerd moet worden, maar hoe komt de trekstarter hier dan weer overheen, en waar grijp hij op aan? iemand een idee of wat uitleg?

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Mvg. Lars
kaj
forum gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 20:59
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door kaj »

Ik wil niet adverteren maar ik kwam een hele mooie bike tegen op marktplaats. Kwa basis is het een goed begin. http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Motorisch ziet het er goed uit. Je kan dan zelf een degelijk frame bouwen en op de lange toer zal je mits deze man een redelijke vraagprijs heeft geld en tijd kunnen besparen.
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Timotje231 »

Haha Kaj, ik heb precies hetzelfde gezegt, maar hij heeft meerdere toppics hierover gepost.

Zou leuk zijn als je dit project ook echt gaat maken!

Hou ons op de hoogte he

Gr Timo
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Excuses, topic idd 2 maal geplaats, omdat ik niet wist in welk topic het beste paste;-(

Maar gaaf ding.....maar het gaat mij zelf inderdaad vooral om het zelf bouwen, tekenen, uitdenken....zie het als bezigheidsterapie.

Dus....alle info over het blokje en de aanpassing zijn welkom;-)
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Vanmiddag eens een poging gedaan om wat vraagtekens te beantwoorden.
Heb de krukas schematisch uitgetekend om er eens gemakkelijker over na te kunnen denken, zie pic hieronder.
Het tandwiel links is van de oliepomp snaar
1. Blijft de oliepomp zelf ook zitten en via de snaar aangedreven? dan dient deze zijdde van het blok tot net voor de oliepomp afgefreest te worden voor de zijplaat?

Vervolgens zie je schematisch de keering en het lager, de wang, drijfstang en weer een wang, een lager, kering, tandwiel (van de waterpomp of?? ja moeten nog tandne opgetekend worden) en vervolgens een HPI binnenrotor ontsteking.
2. de 2 pennen schijnen meenemers voor de waterpomp te zijn? blijft deze pomp dan nog zitten of wat kan ik hier het beste meer doen?
3. Hoe kan ik hier nu nog een trekstarter overheen monteren? Er dient nog een "ontvanger" tandwiel/klauw van de trekstarter op de krukas te komen, wat is de beste manier om deze op de krukas te monteren?? Want integendeel tot deze illustratie eindigd de krukas direct gelijk met de rotor? Zou betekenen dat deze ontvanger tandwiel/klauw van de trekstarter op de moer zou moeten komen, of direct in de krukas getapt?

Zo weer wat dingen om over na te denken, hoop dat iemand me verder kan helpen.

Gr. Lars

Ps deze reactie wederom net in vraagbaak geplaatst zal hem daar deleten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

hallo, op je vliegwiel monteer je een plaat, en daarop maak je de twee palletjes die aangrijpen op je trekstarter. dit alles koop je bij bert deroue. Ook koop je daar een koppeling en kom + huis van bijvoorbeeld BZM en dit maak je pas op je krukas. De orginele waterpomp gebruik je van het scooterblok en drijf je aan met de orginele snaar van piaggio.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

rkpdude schreef:hallo, op je vliegwiel monteer je een plaat, en daarop maak je de twee palletjes die aangrijpen op je trekstarter. dit alles koop je bij bert deroue. Ook koop je daar een koppeling en kom + huis van bijvoorbeeld BZM en dit maak je pas op je krukas. De orginele waterpomp gebruik je van het scooterblok en drijf je aan met de orginele snaar van piaggio.
Dankje voor je reactie, kijk nu komen we ergens;-)
Het monteren van de plaat begrijp op het vliegwiel begrijp ik, maar wat bedoel je met 2 palletjes die aangrijpen op de trekstarter? De trekstarter grijp toch aan door een 4of 5 tandige klauw zoals op deze foto?
http://derouerace.nl/index.php/webshop/ ... iew/59/672

Maar gezien het vliegwiel vervangen wordt, dient de beschreven plaat op de rotor van de binnenrotorontsteking geplaats te worden met boutjes? welke afmetingen moet ik voor de plaat aan denken.
Mvg. Lars
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

de plaat komt inderdaad op de rotor van je binnenrotor ontsteking. op die plaat komen 2 palletjes en die worden als de motor loop naar buiten geslingert. staat het motortje stil, dan grijpen ze aan op die zeskant die je op die foto laat zien. spit gewoon wat oude topics door en je ziet het wel. De diameter van die schijf op je rotor is iets groter dan de rotor zelf.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Ok, ik begin een idee te krijgen! Had al dgn zitten spitten maar had een trekstarter in gedachte welke middels een walsje naar richting de krukas beweegt. Wat ik nu begrijp is dat deze trekstarter 6-tand zich altijd op de juiste positie bevindt, exact tussen de palletjes, correct?

Door jou beschrijving ga ik er vanuit dat je dit bedoelt;
rossi-1 heeft het halverwege deze pagina in INVENTOR uitgewerkt
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic. ... or#p163948
(kan op het werk helaas geen foto direct hier plaatsen :twisted: ):
Of wat op deze site staat: http://www.zelfbouwbikes.nl/index.php?p ... -motorblok
de palletjes vallen dus naar buiten en zetten niet verder uit door de opstaande rand, correct?

Maar wat ik nog niet begrijp (lijkt wel dat ik helemaal nooit op school heb gezeten als ik dit teruglees), als het blokje niet draait, zal wellicht 1 palletje wel netjes blijven staan, maar de andere zou dan door de zwaarte kracht al naar buiten willen waardoor de starterkrans maar 2 palletje mee zal nemen of zie ik iets over het hoofd?

Zou vanavond bij een Piaggio NRG gaan kijken....is nu dus verkocht. Even verder zoeken naar een blokje.
Laatst gewijzigd door Kleinelars1. op di 19 feb 2013, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

Inderdaad zie je iets over het hoofd, om de palletjes zit een klein veertje die ze naar binnen trekt, en ikheb een imbusboutje aan de buitenrand zitten die het palletje tegenhoud dat die niet te ver naar buiten komt.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

HAHA thanks.
Dan ben ik er bijna......zit ik nog met het vraagteken waar de veertjes komen; tussen de bout kop (welke in de schijf zit) en het palletje neem ik aan? Zitten ze er zo los tussen of haken ze ergens in vast.
Zou mooi zijn als het alleen het ertussenplaastsen zonder ze vast te monteren al het retour resultaat oplevert....maar dit klinkt waarschijnlijk weer te mooi.
En, wan wat voor veertje moet ik denk, aantal windingen ongeveer, de ruimte ertussen en de totale hoogte van de veer?

Bedankt weer!

Zo naar huis en eens zien of ik een ander blokje kan scoren op marktplaats
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

hallo lars,

wanneer je een setje van die palletjes scoort zitten er ook 2 veertjes bij, die zitten om het scharnier boutje heen. werkt heel simpel. je hoeft alleen een klein gaatje te boren en thats it.

gr roel
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

rkpdude schreef:hallo lars,

wanneer je een setje van die palletjes scoort zitten er ook 2 veertjes bij, die zitten om het scharnier boutje heen. werkt heel simpel. je hoeft alleen een klein gaatje te boren en thats it.

gr roel
Dat schilt helemaal, was al bang dat ik op detail niveau achter de freesbank moest gaan staan om deze palletjes te maken;-) maar ik kan ze van een kettingzaagmotor gebruiken? of heb jij ergens een tip waar ik ze kan krijgen? Dan kan ik ze alvast bestellen ;-)

Zometeen mss nog even een blokje ophalen als deze persoon reageert...
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door rkpdude »

kijk even bovenaan van deze pagina, deroue race heeft alles wat jij nodig hebt om een bike te bouwen. daar kun je ook alle koppeling delen krijgen.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Zelfbouw minibike project starten

Bericht door Kleinelars1. »

Zo gisteren avond toch maar een Piaggio blokje opgehaald, ding si zo vet als spek dus ik zal komende dagen wel druk zijn om deze eens schoon te krijgen en te demonteren.

Net inderdaad Bert Deroue eens gebeld.....(enthausiaste kerel btw) die kan inderdaad alles leveren. Hij was nu onderweg naar Spanje, maar ga volgende week een afspraak maken om s'avonds eens langs te gaan voor de palletjes en de trekstarter. Hij zou me dan meteen eens "rondleiden" en de opties bespreken.

So far....so good
Plaats reactie