Moeilijk gangbare wielen

Meest gestelde vragen, chinese minibikes.

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Faq kwaliteit

zeer goed
1
100%
goed
0
Geen stemmen
matig
0
Geen stemmen
slecht ( niet op stemmen :P )
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Moeilijk gangbare wielen

Bericht door Lg tweewielers »

Hallo Allenmaal,

Het komt nog wel is voor dat de vraag wordt gesteld op het forum waarom hun wiel niet goed gangbaar is, deze faq zal een aantal mogelijkheden beschrijven hoe en waarom een wiel aan kan lopen.

De wielen bestaan uit een paar simpele onderdelen dus er kunnen ook maar een klein aantal redenen zijn dat het wiel niet goed wil draaien of dat het zwaar draaid.

Het achterwiel

Het achterwiel bestaat uit een aantal onderdelen namelijk de afstandsbussen, lagers, rem en het aandrijf systeem wat bestaat uit de ketting en de koppeling.

Het voorwiel

Het voorwiel bestaat uit een aantal onderdelen namelijk de afstandsbussen, lagers, rem.

Problemen oplossen voor en achter

Begin met het uitzoeken waar het probeem inzit. Dit kan een hoop elende besparen. Na het lezen van deze faq weet je wel waar je moet zoeken.

Stap 1: Kijk of de rem kabel niet strak staat, of je rem niet te ver opgespannen is. Hierdoor loopt je rem aan en loopt het wiel stroef. Om er zeker van te zijn dat het niet aan de rem ligt is het makkelijk om de remklauw er even af te halen zodat je puur het wiel rond kan draaien. Draaid deze dan makkelijk dan moet de rem afgesteld worden. Draaid hij nog moeilijk kijk dan naar stap 2.

Stap 2:

Vaak is het zo dat de afstandsbussen bij minibikes niet de goede afstand hebben. In afbeelding 1 is te zien hoe het lagersysteem in elkaar moet zitten. Te zien is dat de afstandsbussen/lagerbussen precies op de goede lenkte zijn zodat het lager niet onder spanning gemonteerd is en het lager radiaal belast wordt ( zie ilustratie 1 ). Zo zou het moeten wezen en zou het wiel spoepel moeten bewegen. Loopt het wiel nog soepel nadat de rem e.d. eraf gehaald is dan moet je de achtermoer losdraaien en dan kijken of het wiel soepel loopt. Zo ja dan zit er iets niet goed in het lagersysteem.

Afbeelding
Afbeelding 1: lagersysteem

In afbeelding 2 is te zien hoe een lager op de verkeerde manier in het wiel zit. De binnenste lagerbus is te kort waardoor de kracht van het aandraaien van de achteras de krachten op het lager deels axiaal uitgewerkt worden.

Afbeelding
Afbeelding 2: Lagersysteem te korte lagerpasbus

Afbeelding
Afbeelding 3: Lager

In afbeelding 3 is een lager te zien dat verkeerd belast wordt. Ook is te zien waar het lager normaal zou moeten lopen en hoe hij nu wil lopen met een verkeerde lagerbus (zie de blauwe lijn die de nieuwe krachten aangeeft, dit kan niet dus wordt het lager geforceerd). Dit gaat ten koste van de levensduur van het lager en daarbij zal het wiel ook niet soepel willen lopen.

Of de lenkte van de binnenste lagerbus correct is moet deze nagemeten worden. Dit kan je doen door 1 lager gemonteerd te laten zitten in de velg en dan vanaf het lager tot aan de lagerpassing van het andere lager te meten.

Door de buitenste bussen zal het lager niet moeilijk gaan lopen. Deze zijn voor de uitlijning van de wielen.

Afbeelding
Ilustratie 1: Axiaal, Radiaal

Vaak zijn de lagers al kapot als je hiernaar gaat kijken. Om hier zeker van te zijn haal dan je wiel eruit en de lagers ook en hou het binnenste deel van de lagers vast en draai aan het buitenste deel, gaat dit zwaar of hebben deze radiale speling dan zijn je lagers niet meer goed. Bestel dan nieuwe of ga naar een dealer / lagerhandelaar en neem je oude lagers mee dan hebben ze die wel op voorraad. Goede SKF lagers kosten +- 12 euro per 2.

Aandrijving achterwiel

Bij het achterwiel zit ook nog de aandrijving aan het wiel vast waardoor deze moeilijk kan gaan lopen.

Een aantal oorzaken:

Ketting


Deze kan te strak staan waardoor het wiel moeilijk beweegt. Ook kan de ketting niet goed gesmeerd is waardoor de schakeltjes moeilijk gangbaar zijn. Een derde morgelijkheid is dat de uitlijning van het achtertandwiel en het voortandwiel niet goed is waardoor de ketting schuin gaat lopen en ook weerstand veroorzaakt.

koppelings gedeelte

Een andere oorzaak van een zwaar lopend wiel kan de koppeling zijn. Bij chinese minibikes wil de koppeling nog wel is kapot gaan. Hierdoor blijven de schoentjes uit staan en zodra je aan het wiel draaid loopt het motorblok gewoon mee. Om dit na te kijken moet je het koppelingshuis demonteren en dan de koppeling inspecteren.


Onthou bij het demonteren van een wiel goed welke bussen waar horen, hou bijvoorbeeld de rechterkant van de linkerkant gescheiden. Dit voorkomt dat je later alles moet nameten. Alles monteren rem afstellen en dan loopt alles weer spoepel.

Auteur Faq: Lg tweewielers
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie