Waarom verlichten theoretisch uitgewerkt

Meest gestelde vragen, ZELFBOUW bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Waarom verlichten theoretisch uitgewerkt

Bericht door Lg tweewielers »

Hier is een theoretische verklaring over de verhouding tussen de “aangedreven roterende massa" en het “werkelijke gewicht"

Er is een goed vergelijk te maken tussen "aangedreven roterende massa"
en je "werkelijk gewicht"

Aangedreven roterende massa is alles wat draait, en aangedreven word door de verplaatsing van de zuiger
*krukas, koppeling, secundair tandwiel, ketting, achterwiel.

Werkelijk gewicht is het totale gewicht van machine en bestuurder...

Je kunt er "theoretisch" van uit gaan dat 40 gram "aangedreven roterende massa" is te vergelijken met 5 kilo "werkelijk gewicht". Dit is een soort vuistregeltje die ik ooit is gekregen heb. Ga niet alles nouwlettend zitten bereken want dit heeft geen effect aangezien de toerentallen e.d. niet meegenomen worden in de berekeningen. Wel kan je zo een inzicht krijgen in wat er gebeurd. Totaal zinloos maar wel leuk 8)

Uitgaande van een totaal werkelijk gewicht van 100kg( bike 25 kg, berijder 75kg)
is je werkelijk gewicht hoger, word het voordeel t.o.v. aangedreven roterende massa kleiner..andersom ook, ben je lichter, is het voordeel iets groter....

Nu heb ik de waardes opgemeten van een verlicht tandwiel en een origineel tandwiel, in de tabel is te zien wat de massa is van de verschillende objecten.


Objec...........Gewicht( gram )
As .......916,2 ( incl. lagers e.d. )
As .......702,7 ( kaal ex. Lagers e.d. )
Lager...........61,83
Kering..........9,28
Ring............3,06

Nu moeten we eerst nog uitrekenen wat we aan winst maken op een kaal secundair tandwiel want deze gegevens zijn zo niet gelijk te gebruiken.

De as heeft een gewicht van 916,2 gram dat is inclusief : twee lagers a 123,66 ( 2 * 61,83 ) en een kering a 9,28 en een borg ring a 3,06 dat is een kaal gewicht van 916,2 “ ( 123,66 + 9,28 + 3,06 ) = 780,2 gram.
Als we hier het gewicht van de verlichte as vanaf halen dan komen we op een gewonnen gewicht van 780,2 “ 702,7 = 77,5 gram

We waren er ook achter dat je voor elke 40 gram aangedreven roterende massa 5 kilo werkelijk gewicht bespaard dus kunnen we ook uitrekenen wat we winst maken met het verlichten van het secundaire tandwiel .
77,5 · 40 = 1,19375 ( gewonnen gewicht · gram per 5 kilo winst )
5 x 1,19375 = 9,70 ( 9,6875 ) ( winst per 40 gram x omgerekende gewicht factor )

De winst aan het werkelijke gewicht is dus 9,70 kilo en dat is toch weer mooi meegenomen .

Waarom is het goed om een droge koppeling te maken op mijn puch blok :

Het gewicht van het secundaire tandwiel en de complete koppeling (van een puch) verminderd met het gewicht van een Blata koppeling, incl. koppelingsklok, is zo'n 400 gram dan is er de zelfde bereking voor de winst van het weghalen het orginele overbrengins systeem van puch .

We weten dat door 40 gram 'roterende massa'we 5 kilo winst krijgen op het 'werkelijke gewicht'

400 · 40 = 10 ( gewonnen gewicht · gram per 5 kilo winst )

10 x 5 = 50 kilo ( omgerekende factor x kilo's winst per 40 gram )

Door het secundaire tandwiel weg te halen ben je dus in 1 klap 50 kilo lichter geworden......En dat is erg gunstig voor je acceleratievermogen.

maar zoals al gezegd, dit is theoretisch....
je hebt ook nog te maken met rolweerstand (van je banden)
en de "wind" weerstand....

deze beide weerstanden hebben (zonder secundair tandwiel) een veel grotere invloed op het acceleratievermogen, dan met een motorblok waar wel een secundair tandwiel inzit.
Het secundaire tandwiel is ook een vliegwiel door de drijvende kracht achter het tandwiel krijgt deze ook het vliegwieleffect
In verhouding ben je wel een stuk lichter zonder secundair tandwiel als met een secundair tandwiel

Faq schrijver: Lg tweewielers
Extra info van Wim
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie