Krukas opbouwen puch

Meest gestelde vragen, ZELFBOUW bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Krukas opbouwen puch

Bericht door Lg tweewielers »

Hallo ,

Om de beste prestaties te houden met een puch motorblok zal er het één en ander nog wel aangepast moeten worden aangezien de puch motortjes vaak al vele draaiuren achter de rug hebben en voordat het motorblok in gebruik gaat worden zal het vaak nodig zijn om de sneldraaiende delen te vervangen.Op deze manier zal het motorblok soepel lopen en dit is weer gunstig voor de prestaties.

Normaal kan de krukas nagekeken worden op het big-end lager en als deze nog in goede staat verkeerd dan kan de krukas weer gemonteerd worden.
Maar aangezien dit motorblok gebruikt gaat worden onder zware omstandigheden is het wel nodig om de krukas te vervangen door een race variant .

Ik heb gekozen voor de RDG krukas, deze heeft volle wangen en daardoor is er meer carterdruk te verkrijgen, het Big-end is een 14mm ipv 13mm heb ik me laten vertellen dat betekend dan weer dat er meer Opp is om de krachten te verdelen van de drijfstang dus minder slijtage, ook heeft de krukas plastic vulbussen in plaats van metalen delen en dat bespaart weer op de roterende massa.

Denk bij het aanschaffen van lagers er wel aan dat je de goede lagers koopt. Er zijn oude type en nieuwe type krukassen in de omloopt en deze hebben verschillende lagers aan de koppelings kant. ( OM en NM krukassen )

Afbeelding

De lagers die ik ga gebruiken zijn van het merk SKF en het type Kogellager 6203 C3 , dit zijn gewoon goede lagers en hebben ook minimale slijtage.

Afbeelding

Alleen het rechterkrukas lager heeft een pasring , deze heeft de codering Kogellager 6203 NRC3 + ring.

Hier is een foto van een oude krukas , als je een nieuwe krukas monteerd dan is het makkelijk om de oude krukas in elkaar te laten zitten want dan kan je precies zien hoe alles in elkaar hoort te zitten.
Dit kan niet als je alleen de lagers vervangt,dan zul je de opbouw van de krukas moeten onthouden aantekeningen maken is vaak gunstig !

Afbeelding

Bij een puch krukas is het niet nodig om rekening te houden met de afstand van de lagers t.o.v. de krukas aangezien hiervoor speciale delen gemaakt zijn op de krukas zodat het lager niet verder op te monteren is dan dat nodig is.

Afbeelding Vliegwiel zijde

Afbeelding Koppelings zijde

Aan de koppelings zijde is de afstand van het lager tot de krukas groter omdat hier tussen nog een keering komt

Voor keringen heb ik een setje van K-star

Afbeelding

Het setje bestaat uit een 22-40 kering ( binnenmaat-buitenmaat )voor aan de koppelings zijde van de krukas en twee maal een 17-40 kering voor aan de vliegwiel zijde ( waarvan ik er nu 1 gebruik wat de andere heb ik later nodig voor mijn secundaire as

Hier is een foto waarop te zien is hoe alles in elkaar moet ,

Afbeelding

Eerst het 6203 N ( ring ) lager dan de Keering 22-40 dan lager 6203 en dan de 17-40 keering

Om de lager op de krukas te krijgen kan je een speciale pers gebruiken maar aangezien die niet tot mijn beschikking is doen we het maar op een andere manier , een van de andere manieren is het gebruik van een pijp / bus dat precies om de binnenste ring van het lager past.
In mijn geval had ik een pijpsleutel die er precies op paste

*Tip ; verwarm de lager van tevoren met een föhn/schildersföhn e.d. dan zet het lager uit en zal deze makkelijker tot uitzichzelf over de as vallen.

Afbeelding

Dan zet je de krukas in een bankschroef met de vliegwiel zijde omhoog maar deze mag niet aangedraaid worden ! dat kan schade aan de krukas brengen, zorg er ook altijd voor dat er aluminium platen of de bankschoef zijn zoals op de foto te zien is want deze vangen een gedeelte van de klappen op en zorgen voor dat er geen schade op de as komt

Afbeelding

Dan kan met de pijp / buis het lager op zijn plaats getikt worden, deze kan helemaal tot het einde getikt worden tot de uitsparing ( zoals al eerder vertelt is )

De krukas heb ik ingevroren door hem 24 uur in de vriezer te laten liggen. Hierdoor krimpt de krukas. Het lager heb ik verwarmt met een föhn en die zet daardoor uit. Hierdoor valt het gemakkelijk over elkaar heen.

Afbeelding

Aan de koppelings kant is het ongeveer hetzelfde princiepe allen moet hier eerst een keering geplaatst worden deze plaats je met de tekst naar binnen.

dan plaats je het lager met de ring naar buiten en deze moet dat op zijn plaats gebracht worden d.m.v. de bus/buis tot aan de daarvoor gemaakte uitsparing

Afbeelding

Dan moet er alleen nog een 17-40 keering aan de vliegwiel zijde gemonteerd worden.

Afbeelding

En dan zijn de lagers en keringen van de krukas vervangen..

Eindresultaat :

Afbeelding
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie