Met dank aan sven:
In deze topic zal ik d.m.v. foto's en tekst zo goed en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe je een gaskabel plaatst.
Alvast mijn excuses voor de soms wat slechte kwaliteit van de foto's en misschien niet altijd de correcte benaming van onderdelen. Ik heb me best gedaan!
Hierbij heb ik onderscheid gemaakt tussen 2 soort carburateur. Een carburateur met een vlakke gasschuif (zonder gasnaald) en een carburateur met ronde gasschuif (met gasnaald).
In de voorbeelden is gebruik gemaakt:
- Gasschuif: 14mm DellOrtho SHA
- Gasnaald: 17,5mm DellOrtho PHVA
Gaskabel plaatsen bij een carburateur met gasschuif:
Hieronder zie je een foto van de onderdelen van de carburateur.
De benamingen zijn erbij vermeld.
De vlotter zit met een klein staafje vast aan de carburateur.
De vlotternaald gaat in een gaatje. De voltternaald heeft als functie de benzine-toevoer in je carburateur te stoppen als de vlotterbak vol zit.
Tevens zitten hier ook je sproeier(s). Bij een SHA heb je alleen een enkele sproeier. Bij versies met een gasnaald heb je stationair sproeiers en hoofdsproeiers. De maten van de sproeiers staan er als het goed is altijd in-gekerft.
Op de volgende foto is te zien hoe het uiteindelijk komt te zitten:
Daarna kan je de vlotterbak vastzetten. De vlotterbak kan er eigenlijk altijd maar op 1 manier op.
Vervolgens gaan we aan de slag met de gaskabel.
We pakken het bovenstuk van de carburateur incl. de veer en het goede (dunne) eind van de gaskabel.
Vervolgens brengen we het eind van de gaskabel via het metalen buisje naar de veer.
Hierna kan de gaskabel worden bevestigd aan de gasschuif. Bij een gasschuif zit er aan de bovenzijde een gleuf met aan het einde een gat.
De gaskabel dient door de gleuf te gaan.
Als de gaskabel eenmaal goed zit, zal de veer deze ten alle tijde goed op z'n plek houden omdat deze de "uitgang" blokkeerd.
Wanneer je dit correct hebt uitgevoerd zit de gaskabel goed en zou hij moeten werken zoals het hoord. Vervolgens kan je alles op de correcte wijze terugstoppen in de carburateur. Het bovenstuk vastschroeven en dan heb je een carburateur die werkt.
Mocht je na deze uitleg nog vragen of onduidelijkheden hebben, wees vrij een pb te sturen.
_____________________________________________________________
Plaatsen van de gaskabel bij een carburateur met gasnaald:
Hierbij weer een foto van de carburateur deels uit elkaar en de benamingen.
De vlotter en vlotternaald worden op dezelfde manier geplaatst als bij de gasschuif carburateur. Heb hier ook geen foto van.
Ook hierbij pakken we weer het goede (dunne) einde van de gaskabel en het bovenstuk van de carburateur. Het einde van de gaskabel gaat weer door het metalen bochtje.
Hierna plaats je de veer. Beide zijden van de veer zijn gelijk, dus het maakt niet uit hoe je hem er precies opzet.
Zorg ervoor dat de gaskabel midden door de veer loopt. Anders kom je straks ook niet goed uit.
Dan pak je ook de schuif erbij en in de schuif hoort een wit stukje platic te zitten, wat tevens op de foto ook te zien is. Ook is te zien hoe dus uiteindelijk de veer komt te zitten om de gakabel.
Bij het plaatsen van de gaskabel zorg je dat het witte stukje plastic (borg-stukje) eruit is!
De schuif heeft 2 gleuven, echter kan je maar door een van de 2 gleuven het coontje van de gaskabel halen. Steek hem door die gleuf heen.
Vervolgens plaats je hem naar de andere kant en trek je de gaskabel aan, de gaskabel zit nu "geborgd" en kan er niet meer uit.
Wanneer je dit correct hebt gedaan, plaats je de gasnaald. Deze blijft hangen door middel van een borgclipje aan de gasnaald. Deze gaat er via de bovenkant in en kan vervolgens het witte stukje borg-plastic worden geplaatst. In dit stukje plastic zit ook een kleine uitkaping...dit is voor je gaskabel. Tevens zit er ook een klein "staafje" op. Dit valt straks precies in het sleufje waar je net je gaskabel door hebt gedaan. Tevens zal dit borg-stukje ook de gasnaald op z'n plek houden.
Wanneer alles goed zit (controleer dit goed, anders kan het fout gaan tijdens het rijden) trek je de gaskabel aan, en valt de veer precies in de schuif en zal alles borgen en op z'n plek houden.
Wanneer alles goed zit en je bent tevreden met hoe het eruit ziet, kan alles geplaatst worden in de carburateur, de schuif kan er maar op 1 manier in, en kan het bovenstuk worden vastgezet. Controleer even of alles soepel loopt door even aan de gaskabel te trekken. Dan nog steeds tevreden....plaatsen op je blok en gas geven maar
Na dit gelezen en bekeken te hebben nog steeds vragen of onduidelijkheden, wees vrij een pb te sturen.
Met Vriendelijke Groet,
Sven
BMS Powerrrr
How-To: Gaskabel plaatsen
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- minipower
- Beheerder
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 16:59
- Minibike:: Genoeg om een museum te beginnen.
- Locatie: Amersfoort
How-To: Gaskabel plaatsen
Keep the forum alive