Breedte achterbrug met tandwiel

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

dutchblade

Breedte achterbrug met tandwiel

Bericht door dutchblade »

Ik ben nu bezig om voor me minibike alle onderdelen bij elkaar te krijgen zodat ik het frame ( hopelijk) in een keer pas kan maken.
Ik heb Blata 2.5 4 inch wieltjes.
Nu zag ik dat de meeste tekeningen hier een achtervork hebben met een binnenmaat van 150. Maar mijn achterwiel is al bijna 180 incl. schijf en nog zonder tandwiel.
Een frame maken met een brede achtervork is natuurlijk niet zo'n probleem, alleen hoe zit het met mijn ketting..
De tandwielen van het blok en van het achterwiel moeten natuurlijk in lijn zitten.. Moet ik het puch blok dan niet veelste ver uit het midden hangen??
Of zijn er ook tandwielen die zech maar een verdiepte montage hebben, zodat het tandwiel dus dichter naar de band toe gaat zeg maar...
Ik hoorde ook al iemand zeggen dat je ook een smallere velg-helft kunt krijgen..
derbi master

Bericht door derbi master »

dat heb ik ook ik heb me achterbrug 20cm breed gemaakt en dat past nu mooi met wat vul bussen der tussen

kijk hier maar http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=1492
dutchblade

Bericht door dutchblade »

derbi master schreef:dat heb ik ook ik heb me achterbrug 20cm breed gemaakt en dat past nu mooi met wat vul bussen der tussen

kijk hier maar http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=1492
Ah, ik zie op je foto van het tandwiel dat je je tandwiel ook meer richting hart van de velg hebt geplaatst.
Heb je de positie van het blok aangepast aan het wiel, of heb je eerst je blok erin gehangen en daarna een adapter voor je tandwiel gemaakt??
Gast

Bericht door Gast »

Je moet een tussenweg zien te vinden, dus hang eerst je blok in het midden (los) en kijk of je er dan kunt komen met je achter tandwiel. Zo niet, kijk dan hoeveel je nodig hebt achter en schuif dan je blok in lijn.
Gast

Bericht door Gast »

Achterbrug is bij mij 18,5 cm binnenmaats, en de ruimte met vulringen opgevult.

Motor hangt bij mij ook niet in het midden.

Ophang punt (onder) bij het tandwiel zit de bevestigings-strip op 2,5cm uit de binnenmaat van de achterbrug naar binnen toe gemeten.

Tandwiel met verdiepte motage weet ik niet, er past bij mij een gewoon tandwiel op.

Vulringen gebruiken om beide tandwielen in één lijn te krijgen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, of anders even langs komen dan kun je alles nameten
dutchblade

Bericht door dutchblade »

rohag schreef:Achterbrug is bij mij 18,5 cm binnenmaats, en de ruimte met vulringen opgevult.

Motor hangt bij mij ook niet in het midden.

Ophang punt (onder) bij het tandwiel zit de bevestigings-strip op 2,5cm uit de binnenmaat van de achterbrug naar binnen toe gemeten.

Tandwiel met verdiepte motage weet ik niet, er past bij mij een gewoon tandwiel op.

Vulringen gebruiken om beide tandwielen in één lijn te krijgen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, of anders even langs komen dan kun je alles nameten
Hey robert, volgende keer als ik weer naafjes bij je ophaal dan neem ik de duimstok ook mee... :P

Maar ik zal vanavond alles ff opmeten, is wel goede info..
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Waarom allemaal zo breed? 15 cm is voor achter meer dan genoeg..
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Koen schreef:Waarom allemaal zo breed? 15 cm is voor achter meer dan genoeg..
Omdat alleen het achterwiel, dus zonder de remschijf en tandwiel al breder is dan 15 cm...

Een puch naaf past wel in een 150 mm achterbrug..
Gast

Bericht door Gast »

dutchblade schreef:
Koen schreef:Waarom allemaal zo breed? 15 cm is voor achter meer dan genoeg..
Omdat alleen het achterwiel, dus zonder de remschijf en tandwiel al breder is dan 15 cm...

Een puch naaf past wel in een 150 mm achterbrug..
Ja klopt, 15 cm wil bij mij ook niet.
Met 18,5cm heb ik aan beide kanten nog een paar mm over voordat de schroeven van het tandwiel en remschijf de achterbrug raken.

@dutchblade:
Hoe is het met de bouw van de mini??
Hoe is het met de mini van je zwager, schiet die al op??

Keer een afspraakje maken als jullie je bike's klaar hebben :D :D
Misschien hebben er wel meer mensen interesse voor een bijeenkomst :D :D
dutchblade

Bericht door dutchblade »

rohag schreef:
dutchblade schreef:
Koen schreef:Waarom allemaal zo breed? 15 cm is voor achter meer dan genoeg..
Omdat alleen het achterwiel, dus zonder de remschijf en tandwiel al breder is dan 15 cm...

Een puch naaf past wel in een 150 mm achterbrug..
Ja klopt, 15 cm wil bij mij ook niet.
Met 18,5cm heb ik aan beide kanten nog een paar mm over voordat de schroeven van het tandwiel en remschijf de achterbrug raken.

@dutchblade:
Hoe is het met de bouw van de mini??
Hoe is het met de mini van je zwager, schiet die al op??

Keer een afspraakje maken als jullie je bike's klaar hebben :D :D
Misschien hebben er wel meer mensen interesse voor een bijeenkomst :D :D
Ja, het schiet op... van het weekend word het frame gelast.

Moeten we zeker een keer doen, op een afgesloten industrieterrein ofzo..
Ik denk dat veel mensen uit de regio daar wel belang bij hebben..
derbi master

Bericht door derbi master »

mijn blok zit ook erg uit het midden maar ja kan niet anders heb me tandwiel zo dicht mogelijk tegen me band aan gezet met vul boutjes (door boorde boutjes) en wat ringetjes om de goeie maat te krijgen
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

bestaat er geen mogelijkheid de velgjes wat smaller te maken? Heb zelf een paar Puchvelgjes en een brug breedte van 165 mm. Kan nou niet zeggen dat dit kwa breedte een schoonheidsprijs verdiend. Alles ziet er nogal snel lomp uit (het oog wil ook wat).

Als ik zie hoeveel ruimte ik over heb, moet er vast nog wel een remschijf tussen passen.
derbi master

Bericht door derbi master »

het probleem is vooral dat je deze naafjes NIET kan aflate draaien

omdat de binnen kant taps groter word dus dan kunnen der geen lagers meer in en wort het metaal te dun der voor.

het komt omdat de achtervelg rand al aardig breed is en omdat der flink wat ruimte is genomen overal bij tandwiel en schijfrem kant (is vast pas gemaakt op een blata motor blokje)
dutchblade

Bericht door dutchblade »

derbi master schreef:het probleem is vooral dat je deze naafjes NIET kan aflate draaien

omdat de binnen kant taps groter word dus dan kunnen der geen lagers meer in en wort het metaal te dun der voor.

het komt omdat de achtervelg rand al aardig breed is en omdat der flink wat ruimte is genomen overal bij tandwiel en schijfrem kant (is vast pas gemaakt op een blata motor blokje)
Mja , het is wel apart breed ja... ik zal zaterdag wel eens bij slot in enschede langsrijden, die heeft nog een blata in de etalage staan.
Gast

Bericht door Gast »

ik heb ook 16,2 cm achter, maar past makkelijk een schijfrem , tandwiel en een 4" velg tussen.

beetje passen en meten, maar past wel.

juist aan de vorkant is het moeilijk alles tussen de vork te krijgen.

heb wel mooie bussen gemaakt voor de goedkope velgen van hz.bromshops. (voor montage remschijf aan de voorzijde)

adaptor voor tandwiel ga ik morgen aan werken!!!

mark
Plaats reactie