Tandwiel op vliegwiel van kettingzaag

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Tandwiel op vliegwiel van kettingzaag

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met een minibike i.c.m. een kettingzaagmotor (McCulloch Promac 55). Nu zit ik met het volgende probleem:

Kan een kettingzaagmotor op zijn kop ook lopen? Ik weet dat de tank verhangen moet worden, maar ik weet niet of de carburateur het aankan...

Wanneer dit niet kan, hoe moet ik dan het tandwiel bevestigen aan het vliegwiel, dit moet omdat anders de ketting tegen het blok aanloopt.

Alvast bedankt voor de tips!

P.S. vraag me niet naar specificaties van het blok, ik kan ze zelf al niet eens aankomen :evil:
Gast

Bericht door Gast »

Heeft er hier niemand een oplossing??? Wil namelijk ook gaan scheuren :cry:
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Niemand weet waarschijnlijk het antwoord, Er zijn al meerdere mensen bezig geweest met een kettingzaag. Een kettingzaag is en blijft een kettingzaag. ik heb ook al ervaringen met kettingzagen. Alleen het zijn er zo veel! iedere kettingzaag heeft wel een andere mechanisme.

tandwiel op een vliegwiel is niet zo strak je heb namenlijk geen koppeling!

Enne>? waarom geen puchblok? daar kunnen we wel over praten?
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

Een koppeling heb ik wel, de ketting grijpt toch aan of niet? Ik kan hem op de buitenste ring zetten zodat de koppeling nog steeds aangrijpt.....toch?

En waarom geen Puchblok? Simpel:

Omdat ik een kettingzaagmotor heb en die ga gebruiken. Dit gebeurt vaker dus waarom nu niet? Puch blok heeft niet genoeg pk naar mijn mening. Plus dat een Puchblok weer geld kost, geen zin in.

Kan Ronnie niet reageren? Die heeft er ervaring mee....(edit) met een kettingzaag motor bedoel ik dan.
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Wouter schreef: En waarom geen Puchblok? Simpel:

Puch blok heeft niet genoeg pk naar mijn mening
Dan wordt het eens tijd dat we een NK-zelfbouwer naast jouw kettingzaag zetten :twisted: :twisted: :twisted:

Ik heb vaak genoeg op Lelystad Danny vd Boogerd op zijn achterwiel de bocht uit zien komen tijdens een wedstrijd. En -speld me er nie op vast- volgens mij spreken we echt wel over een PK-tje of 13, 14 dan.
Goedkoop is anders...
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tandwiel op vliegwiel van kettingzaag

Bericht door rossi-nr.1 »

Wouter schreef:Hallo,


P.S. vraag me niet naar specificaties van het blok, ik kan ze zelf al niet eens aankomen :evil:
hmmm en dat wil jij het gruwelijk laten lopen??
voor puchblok is meer opvoerstuff te kopen naar mijn mening

en zelf kan je met een freesbank en simpele dremel ook de timingen naar je zin maken
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

koppeling heb ik wel, de ketting grijpt toch aan of niet? Ik kan hem op de buitenste ring zetten zodat de koppeling nog steeds aangrijpt.....toch?
ketting aangrijpen? Als je een tandwiel op je vliegwiel zet, zal de ketting altijd blijven lopen!

simpel. Een koppelingshuis gaat pas draaien als de koppeling het juiste toerental heeft bereikt. Je vliegwiel draait altijd! anders doet ie het echt niet!.

Maareh, het is zo zonde als zo'n ding vastnaaid. Dan kan je met heel je minibike niks meer doen.

Jep Ronnie weet d'r wel wat van. Maar weet ook wel zeker dat die je een puch blok adviseerd.
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

kettingzaag

Bericht door Ronnie »

Hallo,

Ik neem aan dat dat jij met je vliegwiel het koppelingshuis bedoeld.
En natuurlijk daar kun je een tandwiel op maken.
Aan dit koppelingshuis zit een kleine getandde kraag waar nu het tandwiel van de kettingzaag zelf op zit.
Je zult op deze plek nu een bromfiets tandwiel moeten zetten.
Ik heb geloof ik het kleinste tomos voortandwiel gebruikt (9T),
deze heb opnieuw uitgedraaid op maat en heb daarna de groefen er in gemaakt door te slijpen.
Nu past het tandwiel op de plek waar anders het tandwiel van de kettingzaag zelf zit.
LET OP!! tandwielen zijn zeer hard, en dus bijna niet te draaien en al helemaal niet te frezen.
Vandaar dat ik de groefen er ook in geslepen heb.

Wat ook kan maar is minder mooi, dit i.v.m. vervanging van het tandwiel
is door dit er op te lassen.
Draai een bus die tussen het koppelingshuis en het tandwiel komt te zitten.
las deze bus op de koppeling en las daarna hier het tandwiel op.
LET OP! dat bij het lassen je glijlager niet te warm wordt want dan kun je hem weggooien.
Dit lager is het belangrijkste deel van de koppeling.
Je zult ook naar de overbrenging moeten kijken.
de polini's hebben vaak 6T voor en 46T achter.
Jij hebt nu ongeveer, als we naar de omtrek kijken
15T voor dus moet je nu achter ook zeer groot gaan om dit probleem op te lossen, 38T is geen uitzondering.
Je kunt dit probleem ook oplossen door een tussen overbrenging er op te zetten, dit hebben de ZPF minbikes uit italie ook.
Ik kan je alleen maar aanraden om een grote cilinderinhoud te nemen.
Met een kleine inhoud kun je bijna niet van de plek komen.
En je moet je koppelingsschoenen ook nog aanpassen, want deze grijpen in een keer aan, zodat je direct achterover flikkert bij het wegrijden.

En een kettingzaag loopt op alle mogelijke standen, dus ook op de kop
Er zit een carburateur op die in alle mogelijke standen loopt.

En even voor de duidelijkheid!!!!!!!
Een kettingzaagmotor met een beetje cc (min. 50cc tot max. 65cc) is schuw maar dan ook schuw snel. daar kan geen puchblok tegen op
Het heeft een hele andere vermogens afgifte dan een puchblok. :wink:

veel sucses gewenst bij het bouwen.

Ronnie
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de info, ik kijk wat ik ermee kan doen. Maar het vermogen van onze zaag ligt schijnbaar rond de 5.5 pk. Dus dan moet ik heel wat doen aan een puch blokje om tot dat resultaat te komen... Ik kijk wat er van te maken is en ik laat nog iets weten.

Iedereen bedankt voor de info. En verdere info altijd welkom!

Edit: oh ja stenley heb je wel in de gaten wat je zegt? Je hebt het over een NK zelfbouwer. Ik begin er net mee. Is hetzelfde als dat ik een rallywagen langs je moeders autootje zet....die rallywagen is ook op een straatversie gebaseerd...
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Wouter schreef:Edit: oh ja stenley heb je wel in de gaten wat je zegt?
Mjaaohh, jij was degene die zei:
Wouter schreef:En waarom geen Puchblok? Simpel:

Puch blok heeft niet genoeg pk naar mijn mening.
Daar reageer ik op. En ik noem alleen een voorbeeld, ik denk niet dat je je erin moet vergissen wat sommige mensen op dit forum ook aan vermogens halen. Als ik zo nu en dan lees waar bijvoorbeeld Markie mee bezig is, of Ronnie of, naja... zat anderen die zich niet in de eerste plaats met racen bezighouden.
Wouter schreef: Je hebt het over een NK zelfbouwer. Ik begin er net mee. Is hetzelfde als dat ik een rallywagen langs je moeders autootje zet....die rallywagen is ook op een straatversie gebaseerd..
Ach ja... boeiend...
derbi master

Bericht door derbi master »

Wouter schreef:Bedankt voor de info, ik kijk wat ik ermee kan doen. Maar het vermogen van onze zaag ligt schijnbaar rond de 5.5 pk. Dus dan moet ik heel wat doen aan een puch blokje om tot dat resultaat te komen... Ik kijk wat er van te maken is en ik laat nog iets weten.

Iedereen bedankt voor de info. En verdere info altijd welkom!

Edit: oh ja stenley heb je wel in de gaten wat je zegt? Je hebt het over een NK zelfbouwer. Ik begin er net mee. Is hetzelfde als dat ik een rallywagen langs je moeders autootje zet....die rallywagen is ook op een straatversie gebaseerd...

voor 5.5PK te hallen hoef je niet zo gek veel te veranderen

maar suc6 met je bouwe zal vast leuk worden.
Gast

Bericht door Gast »

Laten we het erop houden dat ik eerst een minibike maak en dat ik blij ben als ie het doet, en met de 2e ga ik er wat serieuzer op in. Kan best zijn dat er dan een Puck blok komt. Maar nu eerst deze afmaken.

En in mijn reacties had ik het over een standaard puch blok. En ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat daar standaard geen 5,5 pk inzit. En dat heb ik nu wel, alleen iets meer werk (maar dat maakt het leuk).

(hierbij laat ik het, want we kunnen aan de gang blijven, maar dat neemt alleen maar werktijd weg voor mij :D )
Plaats reactie