draadeind

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

derbi master

Bericht door derbi master »

opvullen heeft als nut dat je cil altijd precies op het carter zit dus de spoelpoorten zitten goed.

maar ja het is niet zo best voor je cil.
Gast

Bericht door Gast »

idd.

wat die speling betreft heb je gelijk citta, maar ik denk niet dat je cilinder (en draadstang) een speling van 1.5mm nodig hebben, dit zal meer iets in de orde van 0.1 tot 0.3 zijn.
cittalover

Bericht door cittalover »

de thermische uiteenzettingscoeficcent is 11.7 per nog wat :lol:
had net uigerekend dat als cillindertje 200 graden word(geen idee hoe warm zo'n ding word)
dan heb je 0,4mm speling nodig duss
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

draadeind

Bericht door Ronnie »

Je cilinder kun je niet schuiven, er zit tenslotte een kraag aan die in je carter verdwijnt.
Deze kraag zorgt voor de juiste passing, en niet de draadeinden.
Bij een cilinderkop kan ik dit nog begrijpen in verband met de passing.

Stel je eens voor dat je cilinderwand nu gaat uitzetten terwijl je je draadeind strak hebt opgevuld.
Je aluminium cilinder kan geen kant op, terwijl je zuiger wel uitzet.
Het is nu logisch dat je zuiger meer wrijving krijgt, en dus zijn pk's gaat verliesen.
De cilinder en de zuiger horen bij elkaar, ze zijn elk berekend op uitzetting en op elkaar.
Vandaar ook dat waterkoeling op een cilinder bij hoge temperaturen meer pk's ovehouden omdat dit koeler blijft met minder wrijving dus. :idea:
Gast

Bericht door Gast »

juist... maar,
je kan je cilinder wel DRAAIEN in je carter, neem gewoon je carter en je cilinder in de hand en je zal het wel zien. De doorgang naar de spoelpoorten verkleind wanneer hij niet exact in het midden zit.
derbi master

Bericht door derbi master »

idd dat bedoel ik ook op en neer kan nie nie dat weet ik ook maar kan wel links en rechts om "draaien" zo dat de plaats van de spoelers verandert

dan zou je mischien een busje moete maken die je vast lijmt op je draat eind (zo maar een half cmtje of zo) zo dat ie toch op zijn plaats blijft zitten maar op de plekken waar het het warmst word toch uit kan zetten.
Jopie

Bericht door Jopie »

Die dingen bestaan, ik weet alleen niet of ze ook vuur een puch verkrijgbaar zijn.
Het zijn gewoon centreerbusjes die half in het carter zitten en half de cilinder in gaan.
Als je ze voor een ander type bromfiets kunt krijgen zul je je dus een kleine uitsparing in je carter en in je cilinder moeten frezen en dan die busjes ertussen, dan verschuift ie nooit meer.

Jopie
cittalover

Bericht door cittalover »

kan er nie een soort spiraalveer erin die de grootste verschuivingen tegen houd maar wel voordeel dat ie kan inkrimpen.

maar persoonlijk dnek ik dat het bijna niks scheelt in pk's
Gast

Bericht door Gast »

goed idee van die veer, ga meteen al mijn bikken openbreken :D

Paspennen zijn ook een optie maar wel meer werk.
Het zelfde zie je met auto' s, daar wordt de cilinderkop ook op het blok gecentreerd met paspennen die half blok half kop steken.
Morgen effe zoeken op het werk.
Plaats reactie