EXPANSIE UITLAAT...

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
sebastiaan*

EXPANSIE UITLAAT...

Bericht door sebastiaan* »

Ik hoor en lees vaak.. dat veel mensen nou niet precies weten hoe zo`n expansie uitlaat werkt en in elkaar zit.. :shock:

Afbeelding

Als eerst kijk je naar wat er zich in de cilinder allemaal afspeelt. Je weet dat je bike vermogen krijgt door verbranding van gassen. Dat gas wordt gevormd in de carburateur en in de cilinder onderdruk vooruit geduwd. Na de verbranding verdwijnt dit mengsel via de uitlaatpoort naar de uitlaat onder een hoge druk. Je uitlaat zal deze te veel aan gassen moeten verwerken. Het gas stroomt namelijk, voor het in de buitenlucht terechtkomt, door een demper. Daarin zit een buisje met gaten. Om dat buisje zit absoberend materiaal zoals: glas- of steenwol, waar het gas in terechtkomt en geremd wordt om uiteindelijk de uitlaat te verlaten.
Nu is de uitlaat weer klaar voor een volgende golf die aan de cilinder de uitlaatpoort zal verlaten.

Afbeelding

1 ding is wel behoorlijk belangrijk om te weten :!: :) :
Elk toerental heeft namelijk een uitlaat van een bepaalde lengte nodig om goed te presteren, dus je zult goed naar je toerental moeten kijken voordat je een uitlaat gaat aanschaffen.. :!: :lol:

Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd :roll:
Raytje192
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Komt nog heel veel meer bij kijken, maar wel goeie globale uit leg :)
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
sebastiaan*

ahah dankje..ja ik snap je wel dat er nog veel meer bij komt kijken .. maar dan snappen de beginners er niet veel meer van... :P maar alvast dankje :oops:
kleine_duivel
spammer

Bericht door kleine_duivel »

sebastiaan* schreef:ahah dankje..ja ik snap je wel dat er nog veel meer bij komt kijken .. maar dan snappen de beginners er niet veel meer van... :P maar alvast dankje :oops:
er is ook een soort animatie hoe het werkt, dan zie je ook de cilinder enzo en de uitlaatgassen ,wat ze doen.

moet je eens opzoeken :wink:
sebastiaan*

is goed :!: ik zal daar eens naar op zoek gaan.. :P
Burnoutje
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Burnoutje »

Indd die heb ik hier op me pc, Zal hem effe zoeken :lol:

Zo eindelijk gevonden:P

Hier is die dan

Afbeelding
[url=http://www.burnoutje.n3t.nl][img]http://img87.imageshack.us/img87/2622/bannerbk9.jpg[/img][/url]
Divirion

Bericht door Divirion »

:wink: Aah....je was me voor :P
Raytje192
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Dat plaatje heb ik ook ooit eens gehad ja :) Geeft het heel goed weer, alleen heel veel mensen denken dat een dikkere pijp altijd beter is maar dat is natuurlijk niet waar, daar komt vele malen meer bij kijken maar om te zien wat het doet is dit goed geschreven zeker met ondersteuning van het plaatje :)

Enige wat misschien mist in het verhaal is, dat met de uitlaatgassen ook "nieuw" mengsel verdwijnt door de uitlaat en dat door de expansie op het juiste moment terug de cilinder in word geduwd/gezogen waardoor je dit als nog verbrand en dus meer vermogen hebt :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Stenley
forum gebruiker

Bericht door Stenley »

Raytje192 schreef:Enige wat misschien mist in het verhaal is, dat met de uitlaatgassen ook "nieuw" mengsel verdwijnt door de uitlaat en dat door de expansie op het juiste moment terug de cilinder in word geduwd/gezogen
Ik wou net zeggen, ik mis inderdaad het belangrijkste in het hele verhaal. Het expansie gedeelte van de tweetaktuitlaat; waarom niet met een rechte buis volstaan kan worden zoals bij een viertakt.
Neluhz

Bericht door Neluhz »

je verteld helemaal niet hoe een expansieuitlaat werkt, je verteld alleen hoe een de gassen je cilinder uitkomen en door de demper gaan.

ook het laatste deel wat je verteld, dat je voor het aanschaffen van een uitlaat naar je toerental moet kijken, slaat natuurlijk nergens op zonder formules....
en dan nog, er bestaan zo ongever 78567567 formules voor het berekenen van uitlaten, iedereen heeft er andere visies op, en het grootste gedeelte bestaat uit ervaring.

even een verhaaltje hoe je uitlaat precies werkt, en waarom het belangerijk is dat je uitlaat goed is.

de tweetaktmotor, werkt niet zoals een viertaktmotor met kleppen, maar met poorten in de cilinderwand.
nadeel hieraan is dat de spoeling en de uitlaat ongeveer geleiktijdig plaatsvinden.
een goed gemaakte expansieuitlaat zorgt ervoor dat de gassen niet rechtstreeks via de spoelpoorten door de cilinder naar de uitlaatpoorten stromen, maar de onverbrandde gassen tegen worden gehouden.
de verbrandde gassen moeten natuuurlijk wel zo snel en efficient mogelijk de uitlaat uit.

edit:
ik was eigenlijk van plan om een verhaaltje over golven en druk neer te leggen, maar ik vraag me af of dat de moeite waard is, bij serieuze intresse wil ik wel wat uitleg geven.
Marvin15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Marvin15 »

Ja Nieles, TELL ME TELL ME :D :D

Ik kende het prencipe al wat langer, maar ik ben nog steeds te lui/druk geweest om 2 Stroke Tuning en Graham Bell te lezen :roll:
Raytje192
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Neluhz schreef:je verteld helemaal niet hoe een expansieuitlaat werkt, je verteld alleen hoe een de gassen je cilinder uitkomen en door de demper gaan.

ook het laatste deel wat je verteld, dat je voor het aanschaffen van een uitlaat naar je toerental moet kijken, slaat natuurlijk nergens op zonder formules....
en dan nog, er bestaan zo ongever 78567567 formules voor het berekenen van uitlaten, iedereen heeft er andere visies op, en het grootste gedeelte bestaat uit ervaring.

even een verhaaltje hoe je uitlaat precies werkt, en waarom het belangerijk is dat je uitlaat goed is.

de tweetaktmotor, werkt niet zoals een viertaktmotor met kleppen, maar met poorten in de cilinderwand.
nadeel hieraan is dat de spoeling en de uitlaat ongeveer geleiktijdig plaatsvinden.
een goed gemaakte expansieuitlaat zorgt ervoor dat de gassen niet rechtstreeks via de spoelpoorten door de cilinder naar de uitlaatpoorten stromen, maar de onverbrandde gassen tegen worden gehouden.
de verbrandde gassen moeten natuuurlijk wel zo snel en efficient mogelijk de uitlaat uit.

edit:
ik was eigenlijk van plan om een verhaaltje over golven en druk neer te leggen, maar ik vraag me af of dat de moeite waard is, bij serieuze intresse wil ik wel wat uitleg geven.
Gaat waarschijnlijk voor de meeste mensen hiero te ver, heb mezelf dr ook een beetje in lopen verdiepen, lezen etc nog niks geprobeerd en dr staat heel veel overgeschreven en heel veel verschillende manier formules etc maar gaat er hier vooral om dat met globaal snapt wat de uitlaat doet :)
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Plaats reactie