naaf achter

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gast

naaf achter

Bericht door Gast »

hoi ik heb een naaf van een puch maar aan de zijde waar het tandwiel moet komen zit een grote ijzereschroef volgens mij waar het kleine tandwiel voor het fietsen aan heeft gezeten kan ik daar nu mij nieuw tandwiel aan lassen of niet wie weet er raad mee gr will
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

moet je ff kijken of het uitkomt met breedte enz. maareh...je moet wel cker weten dat je dat tandwiel wilt voordat je hem vastlast anders is het irritant hem los te krijgen.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

He Will,

Voordat je het tandwiel op je achternaaf plaatst moet je die ring met fijn schroefdraad (moer) eraf tikken. Dit ding zit wel muurvast. Het is niet te lassen omdat het gehard staal is. Als je het last zal het wel aan elkaar zitten, maar het breekt binnen no time. De ruimte van tussen je tandwiel en je naaf moet je vullen met een tandwiel adapter. Die is te krijgen bij hz-brommershop. Je kan hem natuurlijk ook zelf maken als je een draaibank kan versieren. Ik heb eventueel nog een Auto-CAD tekening voor je van een adapter voor een puchnaaf.

Succes
Gast

Bericht door Gast »

`Zou je mij die autocad tekening kunnen opsturen???
alvast bedankt

Tebriz
Gast

tekening

Bericht door Gast »

mag ik ook die tekening ontvangen van die adapter
Gast

Bericht door Gast »

je kan dat tandwiel WEL lassen ok al ik het gehard staal :shock:

heb ik ook gedaan en het rijd perfect :D
heb het gewoon elect. gelast met smitweld "OMNIA" electrodes..
en het blijft gewoon zitten :!: wel uitkijken dat je niet teveel amperes gebruikt want dan brand je er gaten in.. ik heb hem op 75 amp. gezet en zit zovast als een huis. 8)
Gast

Bericht door Gast »

maar wat nou als je tandwiel versleten is
:?: :roll: :wink:
Gast

Bericht door Gast »

www.nieuweacternaaf.nl ??
maar zo snel gaat dat niet .. tegen die tijd liggen er al ST 8) ERE velgen op
Gast

Bericht door Gast »

wat je ook kan doen:

pak een achtertandwiel van een tomos a35 ofzo, 22 tands. er zitten 4 gaten in. Je hebt nu het volgende nodig:
- 4 x lange M7 bout
- 4 x stukje buis met binnendiameter 7 mm (moeten alle 4 even lang zijn!!)
- 4 x (borg)moer M7
- 4 x klemring M7

Boor dan in je puchnaaf dezelfde vier gaten (dit is te doen door het tomos tandwiel erop te leggen en het hele spul af te tekenen).

!! ZORG DAT DEZE GATEN ALLE 4 EVENVER UIT HET MIDDEN ZITTEN !!

(anders gaat je tandwiel nogal hobbelen. :D)
Zo, nu steek je de 4 bouten via de binnenkant van de naaf door de gaten, en schuif je er aan de buitenkant de busjes op, gevolgd door het tandwiel. Vervolgens de klemringen en de moeren erop, goed aandraaien en voila!!

Het voordeel hiervan is dat de tandwielen vrij simpel te vervangen zijn en je geen draaibank nodig hebt. Een nadeel is dat de busjes (bijna..) precies evn lang moeten zijn omdat anders je tandwiel nogal gaat slingeren... maar dat lijkt me vrij logisch.
Gast

Bericht door Gast »

[size=18][/size]erg handig[size=12][/size]voor mensen die dat probleem hebben :lol:
Gast

Bericht door Gast »

kun je ook m8 bouten gebruiken want m7 is nog al moeilijk te krijgen :?:
Gesloten