spruitstuk op karter lassen

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gast

spruitstuk op karter lassen

Bericht door Gast »

wie heeft ervaring met het plaatsen van een spruitstuk op een karter?
heb nu een spruitstuk van mallosi en een bijpassend 4kleps membraam
maar wil deze graag rechtstreeks op het karter lassen,dit voor meer vermogen.
als je tips hebt oit hoor ik het graag
groet job
Gast

Bericht door Gast »

mot je er niet op lassen
gewoon op maat freze
maar zeker niet lassen wand ken je t er nooit meer fatsoenlijk afhalen

www.puchforum.nl staat t zeer goed beschreven

maar als je er geen verstand van hebt nooit aan beginnen!!!!
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

rxracer schreef:mot je er niet op lassen
gewoon op maat freze!!!!
Aan zulke andwoorden heb je natuurlijk nix. Ik zou iig niet weten wat er met "gewoon op maat frezen" bedoeld wordt.
De beste manier is om een flens van aluminium te maken dmv zagen en vijlen, en die boven op het carter van de puch te lassen met tig. En daar bovenop schroef je gewoon het malossie membraan. Zorg ervoor dat je de flens zo hoog mogelijk tegen de cilinder aanmaakt, zodat het mengsel niet tegen de krukwangen aanspoeld.........
Afbeelding
Jopie

Bericht door Jopie »

En ook dan is het nog maar de vraag hoeveel vermogen je ermee wint...
Met goede tuning en een goede uitlaat en het aanpassen van de spoelpoorten is minstens net zoveel te bereiken!
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bedenk goed waar je aan begint.
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Met een zuigergestuurde inlaat moet je altijd een compromie maken, maar optimaal zal dit nooooit worden. Met een membraan wordt je inlaat timing al een stuk beter maar zitten toch die membraan kleppen in de weg. Beter is nog een roterende inlaat, maar dit is een stuk lastiger te realiseren, maar niet onmogelijk op een puchblokje........
Afbeelding
Jopie

Bericht door Jopie »

Dat is idd niet onmogelijk.
Je kunt zelfs een puch ombouwen tot 4-takt :P
Maargoed, je zit vrij snel tussen je krukwangen en dat is ook niet optimaal.
Met een zuigergestuurde membraan-inlaat kun je met een goede zuiger ook een heel eind komen.
Het blijft idd altijd een compromis.
Roterende inlaat is heel moeilijk te realiseren zelf zonder heel precies gereedschap.
Je zit dan ook met het afstellen wat ook niet altijd makkelijk is.
Gast

Bericht door Gast »

ik denk zelf dat je nog het meeste vermogen zult hebben met een membraan op de cilinder. Kun je in ieder geval al zo kopen, en als je deze nog voorziet van een groot membraan (4kleps honda ofzo) en goed tuned (of laat tunen) valt er denk ik nog meer uit te halen.

En honda MT cilinder schijnt ook niet te moeilijk pas gemaakt te kunnen worden, met als voordeel dat er al een membraan op zit. Het nadeel is echte weer de koeling en de andere slag. Je zult dus denk ik de poorten op maat moeten gaan maken voor de langere slag v/h puchblok. kijk maar een op http://www.puchmaxi.nl op forum 2003 bij puch gallerij daar staat er een tussen.
Gast

Bericht door Gast »

dank je maar heb al een 4kleps membraam met mallossi spruitstuk.die zit nu op een 65cc poli,wou alleen weten als het meer vermogen gaf als het membraam zich op de karter bevond
Gast

Bericht door Gast »

Als je al een polini hebt?? ZEKER niet doen!! heeft echt zeer weinig nut in vergelijking met membraan op cilinder, je kan zoveel dingen fout doen nl... misschien dat je er nog wel op achteruit gaat qua vermogen
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Een membraan op de cilinder is al beter dan een zuigergestuurde inlaat, maar nog steeds een compromies. Met een membraan op je cilinder zit nog steeds je zuiger in de weg, om dit op te lossen zitten er van die grote gaten in je zuiger en in je cilinderwand. Dit komt de levens duur van de cilinder en zuiger niet ten goede en je hebt nog steeds geen volledige inlaat timing van 180 Gr. Dus membraan op het carter is altijd een betere oplossing (kijk maar bij scooterblokkies).
Maar om nu membraan op carter te maken met een polinicilinder er op zou ik ook niet doen. Beter is om een cilinder te gebruiken met normale inlaatpoort, en die gaan gebruiken om extra spoelpoorten te creeren.......
Gast

Bericht door Gast »

ik dank u allen voor deze adviezen
Jopie

Bericht door Jopie »

Graag gedaan hoor :)
Rkpdude heeft wel gelijk als ie zegt dat je inlaat nooit 180 graden openstaat met een zuigergestuurde inlaat.
Of het nodig is is een tweede.
Als je een membraan op je carter wil bouwen kun je idd het beste een cilinder zonder membraan kopen en dan een membraan op het carter bouwen. Als je het gaat doen, pas dan goed op waar je het gat maakt, en werk het goed af. Zorg ook dat je geen valse lucht aanzuigt.
Mocht je het nog gaan doen, veel suc6!
Gast

Bericht door Gast »

ik denk dat je idd het beste een snelle membraan-loze cil. kan nemen, zoals de athena of gilardoni 47mm oude model

offtopic: die WP-vork van die mini met roterende inlaat, is die gewoon los te koop of is dat op maat gemaakt?
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

rkpdude schreef:Een membraan op de cilinder is al beter dan een zuigergestuurde inlaat, maar nog steeds een compromies. Met een membraan op je cilinder zit nog steeds je zuiger in de weg, om dit op te lossen zitten er van die grote gaten in je zuiger en in je cilinderwand. Dit komt de levens duur van de cilinder en zuiger niet ten goede en je hebt nog steeds geen volledige inlaat timing van 180 Gr. Dus membraan op het carter is altijd een betere oplossing (kijk maar bij scooterblokkies).
Maar om nu membraan op carter te maken met een polinicilinder er op zou ik ook niet doen. Beter is om een cilinder te gebruiken met normale inlaatpoort, en die gaan gebruiken om extra spoelpoorten te creeren.......
'k heb 'r nog een opmerkinkie bij,

gekeken naar de kosten:


een polini cilinder met membraan kost zo'n 150 euro
heb ik er nu ook op,

maar,

als je nu een membraan op je carter bouwt (ben ik nu ook mee bezig)

kun je met een veel goedkopere en betrouwbaarder cilinder rijden ('k zet er zelf een eurocilindro 6p op (de Athena)(kost zo'n 100 euro)

in totaal ben je dus in 1e instantie 't zelfde kwijt (membraanset kost ook zo'n 50 euro, maar, 't resultaat is (naar mijn mening) beter, vooral gekeken naar de betrouwbaarheid)

'k heb by the way, om 't membraan op 't carter te krijgen, een plaatje van 5 mm dik, pas gemaakt, zodat 't membraansetje erop past, en deze met kneedbaar alluminium op 't carter geplakt!

'k weet nog niet of 't sterk genoeg is, maar als test wel te doen!! en goedkoop!!, een plaat erop laten lassen kan later ook wel!! (dacht ik)


heel veel succes en plezier!!

Ggrrttzz

Wim
Gesloten