Ontsteking zonder vliegwiel

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Ontsteking zonder vliegwiel

Bericht door Gast »

Ik las net in een topic over digitale ontsteking, de mogelijkheid je vliegwiel niet meer te gebruiken en een accu als stroomvoorziening te gebruiken.

Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je een zeer lichte krukas krijgt. Nu is mijn vraag:"Heeft iemand hier ervaring mee?"

Hoe gaat dit met de gewichtsverdeling op de krukas? (alleen de koppelingskant is nu nog zwaar) -->Heeft dit niet tot het gevolg dat de krukaslagerbelasting ongelijk is en de lagers snel kapot lopen?

Is het massatraagheidsmoment van je krukas nu nog groot genoeg, zodat het blokkie niet onnodig gaat trillen?

Wat is het stroomverbruik van je ontsteking? (omdat je je accu nu niet oplaad)

Vind het zeer intressant deze optie te overwegen, dus wie heeft hier ervaring mee? (Het was trouwens rpkdude die hier over schreef, mischien weet hij het?)
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Dit princiepe werkt zeer goed bij een minibike met een gemodificeerde koppeling. Omdat het vliegwiel ontbreekt heb je bij lage toerentallen meer moeite om door de compressie heen te draaien. Maar wanneer je een koppeling hebt die bij een hoog toerental pas aangrijpt heb je hier niet zoon last van. je krijgt er een zeer snelle gasreaktie voor terug. Dit moet je echt ervaren.
De accu gaat redelijk lang mee, al naargelang de conditie en de cappasiteit van de accu. Ik zou zeggen probeer het uit en schrijf je resultaten hiet op het board............
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

rkpdude schreef:Dit princiepe werkt zeer goed bij een minibike met een gemodificeerde koppeling. Omdat het vliegwiel ontbreekt heb je bij lage toerentallen meer moeite om door de compressie heen te draaien. Maar wanneer je een koppeling hebt die bij een hoog toerental pas aangrijpt heb je hier niet zoon last van. je krijgt er een zeer snelle gasreaktie voor terug. Dit moet je echt ervaren.
De accu gaat redelijk lang mee, al naargelang de conditie en de cappasiteit van de accu. Ik zou zeggen probeer het uit en schrijf je resultaten hiet op het board............


Vraagje, 'k ben zelf niet zo'n elektrisch wonder!!

kun je ook een korte bondige omschrijving geven hoe je dit aansluit enzo???


alvast bedankt!!


Ggrrttzz

Wim
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Afbeelding

Zoiets. Je moet wel een externe bobine gebruiken, en een schakelaar tussen de plus die van de accu komt maken.....
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

Zoiets. Je moet wel een externe bobine gebruiken, en een schakelaar tussen de plus die van de accu komt maken.....[/quote]


plaatje doet 't bij mij niet!!

kan dat kloppen??


Ggrrttzz

Wim
Laatst gewijzigd door Wim op di 06 jan 2004, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

hier doet ie het wel
Gast

Bericht door Gast »

hij doet het wel hoor ik zie hem 2 keer :D
Gast

Bericht door Gast »

Hier wordt een 6 v accu gebruikt, een 12 v accu is dat ook een optie?
Of kan de condensator dit niet aan.
Eventueel een weerstand tussen accu en bobine plaatsen?

Denk dat ik deze methode wel ga testen, resultaten zullen volgen.
Gast

Bericht door Gast »

scooter accu ik wil het ook maken op me mini
Gast

Bericht door Gast »

je kan op www.conrad.nl 6 volt accu's bestellen bij de modelbouw afdeling
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Ik heb een 6 volt accu getekend omdat de onsteking van een puch volgens mij 6 volt is. Maar dit is wel wisselspanning. Je kan wel 12v proberen, alleen gaat er wel een grotere stroom door de bobine lopen. Deze zal dan warmer worden, en misschien doorbranden. Je kan een bobine van een auto proberen, deze is voor 12volt gelijkspanning........
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

rkpdude schreef:Ik heb een 6 volt accu getekend omdat de onsteking van een puch volgens mij 6 volt is. Maar dit is wel wisselspanning. Je kan wel 12v proberen, alleen gaat er wel een grotere stroom door de bobine lopen. Deze zal dan warmer worden, en misschien doorbranden. Je kan een bobine van een auto proberen, deze is voor 12volt gelijkspanning........


Thx a lot, 'k heb nog een paar 7.2 volts accu's van een rc-autootje!!

'k ga er morgen mee aan de gang!!

'k zal laten weten hoe dit gaat!!



Ggrrttzz

Wim!!
Gast

Bericht door Gast »

heeft een auto bobine niet een veel te groot vermogen? :(
Jopie

Bericht door Jopie »

waarom zou ie een te groot vermogen hebben?
Je hebt alleen maar een sterkere vonk, daar is weinig mis mee.
Misschien dat je bougie het niet zo lang vol houd?
Gast

Bericht door Gast »

rkpdude schreef:Ik heb een 6 volt accu getekend omdat de onsteking van een puch volgens mij 6 volt is. Maar dit is wel wisselspanning. Je kan wel 12v proberen, alleen gaat er wel een grotere stroom door de bobine lopen. Deze zal dan warmer worden, en misschien doorbranden. Je kan een bobine van een auto proberen, deze is voor 12volt gelijkspanning........
maar waarom dan 6 volt, je hebt toch zoiezo geen stroom als je geen vliegwiel hebt, je zou jouw constructie dan toch nooit kunnen aansluiten....( correct me if I`m wrong)
Gesloten